Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové vyvinuli chytré katalyzátory, které autům přidávají až 300 koní výkonu
2.9.2019 | Mirek Mazal
Stále přísnější emisní normy značně komplikují technikům automobilek práci na zejména sportovních vozech, kterým ubírají ohromné porce výkonu. Koenigsegg ale ví, kudy z toho ven.
Emisní normy stále utahují oprátku nad konvenční pohonnou technikou aut, proto by se mohlo zdát na místě připravit se na konec éry trvající už 143 let. V roce 1876 vynálezce Nikolas August Otto sestavil první spalovací motor poháněný benzínem a dnes jsou technologie schopné stejným způsobem generovat výkon i přes tisíc koní u aut vhodných na denní použití. Nejvýkonnější modely to mají v posledních letech hodně složité, jejich čest se ale snaží ze všech sil zachránit švédský Koenigsegg.
Severská automobilka navzdory stále přísnějším pravidlům EU vymýšlí stále nové, vysoce výkonné agregáty opírající se o originální inovace. Revoluční systémy dovedou zajistit bezkonkurenční dynamiku zároveň s ohledy na všechna přísná omezení produkce nežádoucích emisí.
Snad každé moderní auto má minimálně dva katalyzátory. Jeden se nachází hned za motorem a je určen pro studené starty, druhý, hlavní, je dále ve výfuku. Dvě překážky za sebou zpomalují tok plynů z válců, protože se trubkou nedostanou přímou cestou ven, ale musí překonat pár ekologických filtrů. Ve výsledku vozu chybí část výkonu, zejména pak v nižších otáčkách, ostřejší chuť do otáček a bezprostřední reakce na plynový pedál.
Švédové od roku 2004 přestali používat běžnou sestavu a techniku čisticí vzduch za studena uložili do zvětšené komory umožnující její obtok při vyšších otáčkách. Jakmile se tedy hlavní katalyzátor ohřeje na funkční teplotu, jdou plyny okolo toho menšího a čistí je až hlavní filtr. Moderní Koenigseggy tedy vedou výfukové nečistoty při nízkém zatížení přes malý katalytický konvertor a ve vyšším tempu se spaliny čistí pouze v tom klasickém čili hlavním, nikdy ne v obou zároveň. Kdysi převratný vynález dovoluje motoru získat náskok asi 100 koní proti konkurenci.
Technici byli spokojeni, ale hledali další možnosti. V roce 2011 byl švédské automobilce přiznán patent na další technologii, která byla použita v extrémní verzi Agera RS. Tentokrát výfukový systém používá obtokové ventily pro nasměrování výfukových plynů na menší konvertor, po zahřátí ústrojí se zahřeje i hlavní katalyzátor a uzavřené klapky nasměrují škodliviny ze spalovacích komor přímo do něj. Takové vedení zplodin prý vede k ještě pozoruhodnějšímu navýšení výkonu - přidává prý až 300 koní oproti stavu, kdyby bylo použito konvenční čištění spalin.
Jen díky tomu tak může osmiválcové biturbo Koenigesggu o objemu 5,0 litru generovat až 1 360 koní (1 000 kW) výkonu, což je na tak „malý” motor neobyčejně vysoké číslo. Celé řešení je přitom velmi jednoduché a vychází vstříc jak emisním normám, jak potřebám zákazníků.




Koenigsegg tímto způsobem zapracoval na vedení spalin z motoru






Nejnovější systém s obtokovými ventily používá Agera RS
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
