Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technici popsali, proč moderní diesely časem ztrácí výkon a jak tomu předejít
2.9.2020 | Mirek Mazal
Neustálá snaha o zdokonalování fungování turbodieselových motorů je sice činí stále čistšími, současně je ale připravuje o jejich přirozenou dlouhověkost. Přitom stačí málo.
Vývoj dieselových motorů zvýšil jejich účinnost a snížil emise škodlivých plynů i pevných částic. Delším provozem se ale vlastnosti moderních dieselů mnohdy mění k horšímu způsobem, který jejich dlouholetí majitelé ze starších aut neznají. Technici firmy Exxon Mobil o tom vědí své a podělili se o své postřehy ke změnám fungování moderních naftových motorů v průběhu jejich používání.
Na úvod Jason je dobré si připomenout základní vlastnosti motorové nafty. Tato směs kapalných uhlovodíků vzniká procesem destilace a rafinace ropy při zahřátí na 150 až 370 stupňů Celsia. Bezbarvá až mírně hnědá kapalina uvolňuje energii spalováním ve dnes bezvýhradně čtyřdobých motorech.
O atraktivitu dieselů se stará hlavně jejich vyšší účinnost, a tedy i nižší spotřeba při stejném stylu jízdy. Vyšší efektivita je dána vyšším kompresním poměrem, který může být ve srovnání s benzinovými motory až dvojnásobný. Diesel také nemá tzv. čerpací ztráty - nasává stále stejné množství vzduchu a výkon určuje množství vstříknuté nafty. Zejména proto je tak úsporný při malém zatížení. Dodat se pak sluší i třetí faktor, který už má ale vliv jen na měrnou spotřebu paliva a ke kterému Dieselův vynález přišel tak trochu jako slepý k houslím - nafta má vyšší výhřevnost na litr (na kilogram je srovnatelná, nafta má ale vyšší hustotu), a tak v sobě zjednodušeně řečeno skrývá více energie, kterou je možné použít pro pohyb vozu.
Moderní vznětové jednotky se snaží pokročit v oblasti účinnosti ještě dále prostřednictvím složitějších palivových vstřikovačů. Rozprášení pohonných hmot do válce probíhá stále menšími otvory pod stále vyšším tlakem. Dnes se používá 2 000 - 3 000 barů, aby vznikla co nejhomogennější směs v celém objemu válce. To zajišťuje lepší prohoření a tím pádem vyšší účinnost, nižší produkci pevných částic a emisí putujících do výfuku. Má to ale také své úskalí.
Používání stále menších otvorů vstřikovačů se totiž stává problémem pro dlouhodobé udržení efektivity naftových agregátů. Přívodní otvory jsou cíleně velmi malé, ale právě proto stačí miniaturní tvorba usazenin a vstřikovače přestanou dokonale plnit svou funkci. Právě zde je zakopaný pes jejich průběžně se měnících vlastností - není to tím, že by byl motor už opotřebovaný nebo cokoli podobného, jde ze všeho nejvíce o řešitelný problém s jedním typem komponentu.
Proti ucpávání portů vstřikovačů jsou používána aditiva. Jejich složení je u každého výrobce paliva různé, přesto základní úkol mají stejný. Musí konstantně oplachovat vstřikovače a bránit tvorbě usazenin, popř. rozpustit ty existující. Proto má používání kvalitní, aditivované nafty smysl, a to zejména u moderních motorů. Zde se dokonce jeví být prakticky nezbytné - jen s čistými vstřikovači vydrží motory založené na vysokých tlacích dlouhodobě pracovat s nejvyšší možnou efektivitou.
Naopak u starších motorů kvalita paliva nehraje takovou roli, nakonec i z „vůně” některých starších dieselů na silnicích je dobře patrné, že řidič do nich natankoval něco, co možná nafta vůbec nebyla. Na to si ale lidé snadno zvyknou a právě neschopnost přizpůsobit své tankovací návyky novějším naftovým motorům, kterými dnes mohou být osazeny i vcelku dostupné ojetiny, pak vede ke zbytečným problémům. Předejít jim, jak vidno, není složité.









Ojetá Škoda Octavia 2,0 TDI je jedním z těch aut, u nichž nad volbou paliva už musíte přemýšlet, i když ji lze dnes koupit v bazaru za velmi příznivé ceny. Foto: Autoforum.cz
Zdroj: Exxon Mobil
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejčtenější články
- Nové nejrychlejší auto světa je nakonec realitou, maže všechny dosavadní rekordy
27.1.2021 - Nebezpečného záření mobilů se lidé často děsí, elektromobily ho ale vyzařují řádově víc
27.1.2021 - Lada zbavila Nivu 2021 její největší slabiny, i když dál stojí jen kolem 210 tisíc Kč
27.1.2021 - Upravený německý superkombík se v běžném provozu rozjel na 354 km/h jako nic
27.1.2021 - Tesla odhalila faceliftovaný Model S, jeho interiér je bez přehánění šokující
28.1.2021 - Muž ve stejný den nejprve trefil autem dva jeleny, pak ale trefil plný tiket v loterii o miliony
28.1.2021 - VW se v těžkých časech pouští s novinkou do neprobádaných vod, zde skoro doslova
28.1.2021 - Historicky nejsilnější, až absurdně drahý Peugeot se na okruhu v Le Mans moc nepředvedl
28.1.2021 - Autor původní Lady Niva strhal její novou podobu, je prý jak nepovedený tuning
28.1.2021 - Nejrychlejší BMW se jinde prodává skoro o polovinu levněji než v EU, někdo nás bere na hůl
28.1.2021
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123