Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik rozebral legendární nezničitelný motor GM s chladicí kapalinou v oleji a ukázal, proč je tak těžké ho zabít
29.1.2024 | Petr Prokopec
K tomuto motoru se někdo zachoval velmi macešsky, sama pohonná jednotka ale nejlépe předvedla, jak mohla dosáhnout statutu takové legendy, které vzniklo přes 25 milionů kusů. Motor 3800 od GM má potenciál přežít i vás.
Elektromobily jsou laické veřejnosti prezentovány jako vozy, které jsou levné na provoz a jednoduché údržbu. Stát by za tím měl menší počet komponentů, u nichž navíc nedochází tak často a v tak velké míře ke tření, a tedy k opotřebení. Navíc tu nemáte olej, který by mohl vytéct do motoru, a tak jej buď poškodit nebo rovnou zničit.
Je to pěkná teorie, praxe třeba nejvíce ojeté Tesly na světě ale ukazuje, že motory víc jak pár set tisíc kilometrů stejně nevydrží. Navíc je třeba dodat, že hnací ústrojí není v případě elektrických aut tím stěžejním komponentem, na rozdíl od baterií. Ty jsou extrémně drahé, mají malou energetickou hustotu a omezenou životnost. Ve spalovacích autech je nejdražším komponentem benzinový či dieselový motor, který - pokud se udělá správně - má potenciál fungovat dekády. A i když potřebuje dílčí opravu, nebývá to zase tak drahý špás, přesto jej průběžný servis může učinit prakticky nezničitelným.
Jedním z motorů, které se staly legendami, je šestiválec L26 koncernu General Motors vyvinutý pod taktovou značky Buick. Ta jeho první verzi představila již v roce 1962, kdy měl 3,5litrový objem. Postupně však docházelo k jeho zdokonalování, až se nakonec jednalo o 3,8litrovou jednotku. Zvýšený objem jí přitom změnil i komerční název, neboť původní označení Fireball nahradil pojem 3800. Zažil se překvapivě i v USA, kde není používána metrická soustava.
Koncern GM přitom zvažoval, že výrobu motoru ukončí již v roce 1999, nakonec ale její životní cyklus ještě o dalších devět let prodloužil. Celkově tak vzniklo přes 25 milionů exemplářů, a to v atmosférické i přeplňované formě. Proč přitom na něco takového došlo, nejlépe vykresluje video kanálu Erica Berga na Youtube. Ten se podívá na zoubek jednotce z Pontiacu Grand Prix GT s více než 200 tisíci najetými kilometry, která je plná „oranžového sajrajtu“.
Motor se může jevit na odpis, neboť za vším stojí zanesení motoru chladicí kapalinou. Kvůli tomu přestalo fungovat mazání, což bývá pro motor nezřídka konečnou, o to větším překvapením pak je, že ačkoli je většina vnitřních komponentů zašpiněná, není problém je po vyčištění použít znovu. Ostatně motorem lze rukou i nadále otočit, což je vždy dobré znamení. Motor se zdá být navzdory předchozímu zacházení s ním fit, však nejsou špatná ani ložiska. Bude tak pouhé vyčištění a opětovné sestavení, aby jednotka mohla znovu do služby. Zkuste takto pomoci 15 let staré baterii...

Šestiválec 3800 je legendou mezi motory, a to zejména pro jeho odolnost a výdrž. Video níže ukazuje, že legendy v tomto případě nepřehánějí. Foto: General Motors
Zdroj: I Do Cars@YouTube
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
„Benziny a diesely jsou základ,” říká šéf továrny BMW na motory. „Pokud někdy přejdeme na elektřinu, zaplatí to,” dodává
před hodinouDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včeraŠkoda po letech odhalila svůj první nový pick-up. Podivně vyhlížející stroj je ale postavený na dost nešťastných základech
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včeraBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva