Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

9.9.2015 | Marek Bednář | 3 příspěvky

Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

/

Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.

Mít auto s dvanáctiválcovým motorem je snem mnoha petrolheadů. Můžou si ho koupit, některé dvanáctiválce jsou dnes relativně levné, podíváte-li se na trh ojetin, jenže tu je také otázka údržby a ta už levná vážně nebude. A také nebudete mít nic vysloveně výjimečného, byť tuctový motor váš vůz pohánět nebude. Pokud budete toužit po něčem naprosto jedinečnému, musíte si takový motor sami postavit.

Don Groff z aglomerace Minneapolis-St. Paul v americké Minnesotě se pustil právě do takové stavby. Nespojuje ale dva 4,3litrové V6 od GM, které jsou v USA dost běžné, nýbrž se rozhodl spojit dva řadové šestiválce 1JZ od Toyoty. Oba jsou stejné, mají 24 ventilů a dvě vačkové hřídele a japanofilům se už při vyslovení onoho kódu jistě rozzářily oči - tyto řadové šestky se montovaly zejména pod kapotu modelu Supra, kde si vydobyly pověst zejména svou kvalitou a trvanlivostí.

Don Groff není ve stavbách automobilových součástek nováček. Zabývá se stavěním hotrodů, takže si umí poradit, i když potřebná věc neexistuje. Právě to se hodí při stavbě něčeho takového, protože V12 s úhlem sevření 120° ze dvou 2,5litrových japonských šestiválců vzniká dost pravděpodobně poprvé v historii. Mimo fabriku Toyoty rozhodně.

Kliková skříň a suchá olejová vana jsou samozřejmě vlastní výroby, systémy rozvodových a klínových řemenů také nejsou z obchodu, kovanou klikovou hřídel dodala firma Scat a s ní i ložiska používaná v osmiválcích Chevy 350. Z původní konstrukce motoru v podstatě zůstávají jen hlavy; bloky jsou také upravené, aby se daly na klikovou skříň nainstalovat. Ani hlavy na blocích ale nezůstaly úplně beze změny - jedna z nich je otočená, aby výfukové ventily směřovaly dovnitř V. To je opačně, než je u vidlicových motorů běžné, ale právě zde jsou turbodmychadla.

Teorie zněla, že motor dostane čtyři turba a z pěti litrů objemu bude dávat okolo 800 koní. Postupně však Don Groff došel k tomu, že budou lepší jen dvě dmychadla. Vyrobil tedy motané svody, které jsou samy o sobě skoro uměleckým dílem, a každá strana motoru má nyní jedno turbo - a pořádně velké, jak vidno i mezi obrázky. Jsou to kousky značky Garrett a každý prý stačí na 550 koní; zda ale bude výsledek mít 1 100 koní, je zatím otázkou.

Motor totiž ještě není hotový a také ještě není jasné, v čem bude jezdit. Původně byla idea namontovat ho do šasi starého pick-up trucku Chevrolet, který Donovi zatím jen překáží v garáži, ale zvítězila možnost postavení vlastního šasí, zatím. Motor v něm bude umístěn uprostřed, mezi řidičem a zadní nápravou, jak naznačuje jeden z obrázků. Převodovka bude manuální šestikvalt.

Don Groff na tomhle motoru pracuje už víc než rok a vždycky se objeví něco, co je potřeba změnit nebo vylepšit - třeba bylo nutno nastěhovat chladiče do míst, kde původně měla být palivová nádrž, takže ta se bude muset přemístit jinam a mít jiný tvar. Kousek šasi také musí být odnímatelný, aby se motor s převodovkou dal v případě potřeby vytáhnout ven.

Tenhle šikovný Američan si tak v podstatě staví své vlastní auto a dělá to doma v garáži. Navíc nepoužívá motor, který by si jen tak koupil od GM nebo Fordu, ale i ten vyrábí z velké části sám. A za to mu patří poklona a přání zdaru; až tahle věc bude jezdit, jistě to bude stát za to a nemůžeme se dočkat, až vám ji ukážeme v akci...


Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 1 - v12 ze dvou r6 1jz 01Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 2 - v12 ze dvou r6 1jz 02Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 3 - v12 ze dvou r6 1jz 03Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 4 - v12 ze dvou r6 1jz 03aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 5 - v12 ze dvou r6 1jz 04Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 6 - v12 ze dvou r6 1jz 04aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 7 - v12 ze dvou r6 1jz 05Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 8 - v12 ze dvou r6 1jz 05aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 9 - v12 ze dvou r6 1jz 06Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 10 - v12 ze dvou r6 1jz 07Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 11 - v12 ze dvou r6 1jz 08Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 12 - v12 ze dvou r6 1jz 09Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 13 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 01Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 14 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 02Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 15 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 03Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 16 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 04Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 17 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 05Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 18 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 06Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 19 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 07Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 20 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 08Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 21 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 09Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 22 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 10Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 23 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 11Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 24 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 12Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 25 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 13Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 26 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 14Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 27 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 15Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 28 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 16Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 29 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 17Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 30 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 18Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 31 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 19Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 32 - v12 ze dvou r6 1jz 10Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 33 - v12 ze dvou r6 1jz 11Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 34 - v12 ze dvou r6 1jz 12Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 35 - v12 ze dvou r6 1jz 13Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 36 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 20
Postavit V12 ze dvou řadových šestiválců je víc než náročný úkol

Zdroj: Reddit

Marek Bednář

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše