Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří
7.7.2020 | Petr Prokopec
Italové se minulý týden pochlubili tím, že nejsilnější sériový třílitr světa je úplně nový a vznikl jen díky jejich úsilí. Není to tak úplně pravda.
Minulý týden italské Maserati odhalilo nový motor, který se může titulovat jako nejsilnější třílitr světa s homologací pro běžný provoz. Šestiválcovou strojovnu necharakterizuje pouze výkon 630 koní a točivý moment 730 Nm, ale také technologie převzaté z Formule 1. Značka přitom v souvislosti s pohonnou jednotkou mluvila o zcela nové éře, během které se měla odříznout od Ferrari, jehož agregáty vozy s trojzubcem ve znaku užívaly dosud a jimiž se zejména marketingové oddělení velmi chlubilo. Nový motor V6 však měl stoprocentně pocházet z Modeny.
Jak nicméně zjistil magazín Road & Track, realita není tak jednoduchá. Motor zvaný Nettuno neboli Neptun, má totiž hodně společné s osmiválcem F154, který Ferrari nasadilo pod kapotu modelu SF90 Stradale a dalších svých aut. A příliš se neliší ani od jednotky 690T, která pohání Alfy Romeo Giulia a Stelvio a jenž je sám o sobě v podstatě jen šestiválcovou verzí onoho osmiválce F154. I Nettuno totiž dostalo do vínku 88milimetrové vrtání a 82milimetrový zdvih.
Nejde o jedinou shodu, dále tu máme identický omezovač otáček, jenž přichází ke slovu v 8 000 ot./min., nebo zapalování jednotlivých válců v pořadí 1-6-3-4-2-5. Stejné jsou rovněž použité šrouby nebo příruby, tak jako se shoduje usazení senzoru polohy hřídele. A aby toho nebylo málo, neliší se rovněž objímka olejového filtru. Unikátem je tak pomalu pouze kompresní poměr 11:1, nově navržená hlava válců či ony technologie pocházející z královské motoristické disciplíny.
V době maximálního sdílení komponentů mezi sesterskými - a někdy i konkurenčními - automobilkami to není nic neobvyklého a ani špatného. Zvláště pak u automobilek, jejichž prodeje ročně čítají jednotky či maximálně desítky tisíc kusů. Nechápeme ale proč Maserati nepřiznalo barvu a mlžilo unikátností svého stroje - nakonec spojitost s Ferrari a Alfou Romeo není nic špatného, spíše naopak.
Je jen logické, že všechny tři značky sáhly po stejném základu, který si pouze přizpůsobily k obrazu svému a ke svým specifickým potřebám. V případě jednotky Nettuno to znamená hlavně příchod duálních svíček a spalovací předkomory, díky čemuž se motor nechlubí pouze vysokým výkonem, ale také nízkými emisemi a hlučností. Vůbec poprvé přitom šestiválcová jednotka bude užita u nového modelu MC20, jenž se ukáže v září.









Nový motor Maserati nepochází až tak stoprocentně z Modeny, jak značka původně naznačovala. Kořeny u Ferrari ale stěží někomu budou vadit. Foto: Maserati
Zdroj: Road & Track
Bleskovky
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Nejnovější články
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde šokuje cenami, u nás může též
před 10 hodinami
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
před 11 hodinami
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
včera
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
