Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Víte, proč má Ferrari California tak ošklivá a hloupě umístěná brzdová světla?
27.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
U Ferrari běžně slouží jako brzdová světla ta horní, kulatá. U Californie tomu tak ale není a důvody tkví opět v jedinečném italském inženýringu.
Ferrari California, to moderní z roku 2009, už asi nezíská cenu za nejkrásnější Ferrari moderní historie. Příď je ještě docela atraktivní, o zádi to ale dost dobře říci nelze - hrana víka zavazadelníku je asi kilometr a půl nad asfaltem, vertikální dvojice koncovek výfuku vypadá jako z nějaké repliky a celé to vypadá jako šklebící se žába. To je ale to, čeho si všimne každý na první pohled, vrcholem bizarnosti je tu ještě něco jiného.
Jsou to brzdová světla a blinkry. Pokud jste někdy viděli Californii brzdit a nebo odbočovat, museli jste si toho všimnout. A nebo možná ani nemuseli, v čemž tkví jeden z problémů. Ani jedno z těchto světel totiž není v kruzích nahoře, kde jsou obrysovky a kde u Ferrari i další světla bývají, nýbrž o pořádný kus níže. Jsou tak z pozice výše sedícího řidiče v následujícím autě dost špatně vidět, navíc jsou v nevzhledném plastovém pásu a sama jsou nevzhledná - nepoužívají LED, což dále ubírá jejich vizuální atraktivitě i funkčnosti.
Vypadá to opravdu hodně zvláštně, jako by je tam někdo domontoval dodatečně. A podle informací Douga DeMura se přesně tohle stalo - u Ferrari až v příliš pokročilé fázi vývoje vozu zjistili, že u Californie na brzdová světla tak trochu zapomněli.
Nenechte se mýlit, nezapomněli na ně zcela, je to komplikovanější. Americká federální legislativa stanoví, že na autech vyrobených po roce 1968 nesmí být žádné důležité světlo, mj. tedy brzdové světlo a blinkr, umístěno na pohyblivé části karoserie. Má to svou logiku, pochopitelně bezpečnostní - pokud například nouzově zastavíte u krajnice na dálnici, necháte si puštěná světla a blinkry a při otevření zavazadelníku s nářadím začne obojí svítit pánu bohu do oken, je tu docela slušná šance, že vaše auto někdo přehlédne a narazí do něj.
Stabilně umístěná světla vlastně nejsou špatný nápad a dopady tohoto nařízení můžeme vidět na řadě amerických aut. Například u Fordu GT kvůli tomu zůstává zadní čelo na místě, i když se jinak pro přístup k motoru odklápí celá záď. A proto např.SUV značky Audi mají v náraznících druhou dvojici světel, která fungují, když otevřete páté dveře. Jindy zůstávají zhasnutá - až na mlhovky a couvačky, které tu mají standardní umístění. A proto mají některá další auta, např. Buick Regal, druhou dvojici světel schovanou na okraji zavazadelníku, aby mohla svítit na stejném místě, když otevřete víko.
U Ferrari si tohle neuvědomili, protože v historii jeho modelů se už dlouho žádnému vozu neodklápěla takhle velká část zádě - u Californie je to kvůli schování střechy. A v Evropě takové omezení neplatí. Auto tak bylo projektováno jako všechna ostatní, s jedním nebo nebo dvěma páry kulatých světel v horní části zadního čela, a automobilka až v příliš pokročilé fázi vývoje zjistila, že tohle umístění světel v USA neprojde. Výjimka nebyla průchozí a zásadní změna designu zádě už nebyla možná. A tak se vymýšlelo.
Řešení Italů bylo vpravdě italské - kdyby na to šli jako Němci, asi by se nikdo nedivil, jenže oni to udělali úplně jinak. Kruhy ve víku kufru nechali fungovat jen jako obrysovky a brzdová světla spolu se směrovkami umístili do nárazníku - o 40 cm níže, než je kdokoli očekává, navíc ve skutečně nepěkném balení. Pak byla brzdová světla začerněna, aby působila více jako součást nelakovaného plastu v nárazníku, což ale jen snížilo jejich už tak malou viditelnosti. A aby bylo zase lépe, vůz má ještě třetí brzdové světlo nahoře uprostřed, takže při brzdění svítí dva dolní halogeny jeden LED-pás nahoře.
Nemusíme tomuto příběhu věřit, jenže něco takového snad nemohlo vzniknout jinak než někdy absurdní italskou kreativitou. Ferrari mohlo daný problém vyřešit lecjak - mohlo to udělat jako Audi a nechat standardně svítit jako brzdová horní světla a dolní přidávat jen někdy. Mohlo nechat svítit všechna čtyři (resp. 5), mohlo vsadit na dolní LED, mohlo udělat kde co, aby to aspoň lépe vypadalo, ale automobilka to vyřešila dokonale bizarně - přidala dvě další světla, kterým odbyla vše, a ta horní prostě použila jen jako obrysovky.
Zní to potrhle, ale zapadá to do italských trápení nad některými technickými řešeními, schopnost dělat jednoduché věci složitě je Italům vlastní. Nakonec, nedávno jsme tu měli jiný podobný případ - Alfa Romeo 4C od stejného koncernu je asi jediné auto, u kterého na doplňování kapaliny do ostřikovačů potřebujete návod ve formě videa. A autoři jsou s tím zjevně spokojení, neboť Ferrari tenhle problém při faceliftu Californie neodstranili, jen trochu upravili.
Je třeba říci, že California není jediné auto, které má „provozní” brzdová světla v nárazníku, velmi podobně je má řešené i Mini Clubman, které v předchozí generaci volilo inteligentnější řešení. Jaký příběh stojí za nimi, nevíme, ten stojící za zádí Californie je velmi italský. A proto přes svou obecnou neuvěřitelnost docela dobře možný...



U Ferrari California jsou tohle vážně standardní a jediná brzdová světla, v evropské i americké verzi




























Auto jsme v minulosti mohli dvakrát otestovat - jednou v modré v Itálii, podruhé v červené na českých silnicích




Facelift Californie na této bizarnosti nic podstatného nezměnil, i když teď řešení alespoň lépe vypadá
Zdroj: Doug DeMuro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 39 minutami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 38 minutami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Údajná spása elektrických aut zůstává pohádkou pro dospělé, ani Bugatti zjevně nemá recept
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 22:40 - abgx1
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
