Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen představil nové motory TDI EA 288. Dvoulitr nabídne až 190 koní
12.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pod tajemným označením EA 288 se skrývá modulární základ nových čtyřválcových turbodieselů VW. Budou mít výkon od 90 do 190 koní.
Naftové čtyřválce Volkswagenu potřebují inovaci jako sůl. Zatímco šestiválcový třílitr už delší čas patří mezi ty lepší a jeho nejnovější provedení se dvěma turby stačí na většinu konkurence i výkonově, mezi čtyřválci je skoro všechno špatně.
Zejména dvoulitrový motor se 103 a 125 kilowatty, zprvu postavený ještě s rozvodem PD, nezachránila po stránce kultivovanosti ani adopce common-railu a na konkurenci už se nechytá také výkonově. V podstatě kdejaká značka dokáže z motoru ze stejného objemu dostat více výkonu, nebo dodat stejnou sílu méně objemnému agregátu. A to za stavu, kdy se její výtvor projevuje o poznání příjemněji.
To je pro automobilku, jež se považuje za vynálezce přímovstřikového naftového motoru, a která této koncepci dala jméno podobně jako Electrolux vysavači, docela nemilý stav. A tak není divu, že jej chce napravit.
Řešení má v tomto případě jméno EA 288 a automobilka nám o něm více řekla v Ženevě. Podobně jako v případě podvozkové platformy MQB jde o označení celé rodiny čtyřválcových naftových motorů, které budou s rozdílným výsledkem používat stejný technický základ. Jejich objem bude sahat od 1,6 do 2,0 litru přičemž je docela dobře možné, že se dočkáme jen těchto dvou objemů. Výkonových variant pak bude vícero, s jistotou ale v tuto chvíli můžeme konstatovat jen tolik, že začínat budou na úrovni 66 kW (90 koní) a končit u hranice 140 kW (190 koní).
Nové motory se budou jistě vyznačovat řadou zajímavých řešení, Volkswagen se zprvu pochlubil alespoň částí z nich. Ačkoli do uvedení všech těchto agregátů na trh zbývají přinejmenším měsíce, víme, že vyřešit budou chtít mimo jiné potíže s dlouhým náběhem topení v chladných dnech. Postarat se o to (na rozdíl od některých dřívějších pokusů) má sám motor s integrovaným výfukovým potrubím v hlavě válců a vlastní chladící okruh hlavy ovládaný ventily. To se má postarat o rychlejší zahřátí motoru a tedy i chladící kapaliny, což by mělo pomoci nejen schopnosti agregátu rychleji vytopit interiér vozu, ale nakonec i efektivitě a životnosti - obojí za neoptimální provozní teploty trpí.
Motor pochopitelně bude muset dostát emisní normě Euro 6. Ta sice začne platit až od zaří 2014, tyto agregáty jsou ale pochopitelně projektovány s vidinou delší životnosti. Za tímto účelem budou nová „tédéíčka” z řady EA 288 vybavena systémem selektivní katalytické redukce (SCR), tedy využijí močoviny ke snížení emisí oxidů dusíku. Tyto systémy jsou již dobře známy z nákladních aut a autobusů, nyní si chtě nechtě budou muset najít cestu i do těch osobních.
Opatření snižujících emise motoru ale pochopitelně bude muset být mnohem více. Počítat můžeme i s dvojitou recirkulací výfukových plynů doplněnou o již skoro tradiční filtr pevných částic a oxidační katalyzátor. Ve výsledku mají emise nových dieselových Volkswagenů klesnout ve srovnání s dnešními modely o plných 45 procent. Hovoříme o skutečně škodlivých emisích, tedy nikoli CO2, které odpovídají jen a pouze spotřebě paliva. O té zatím VW nehovoří, že by neklesla? S ohledem na množství dodatečných prvků je to docela dobře možné.
Z „neemisních záležitostí” jsou krom proměnného časování ventilů zajímavé třeba dva protiběžné vyvažovací hřídele, které budou nasazeny u objemnějších verzí (tedy zřejmě jen u dvoulitru) pro zmírnění hluku a vibrací. Ryze praktickým vylepšením je pak použití bezúdržbového rozvodového řemene.
Jak jsme již zmínili, konkrétní výkonové parametry jednotlivých verzí zatím neznáme, tu nejsilnější nám ale dala okusit již nejnovější evoluce konceptu VW Cross Coupe s motorem TDI. Jak jsme při jejím představování správně předpokládali, právě v ní se již nový motor objevuje a disponuje výkonem nejvýše 140 kW (190 koní) a maximem točivého momentu 400 Nm. Jedna ze slabších variant se pak již stihla objevit v novém Audi A3 2012, ta nabízí při opět dvoulitrovém objemu výkon nejvýše 105 kW (143 koní) a točivý moment až 320 Nm.
První nasazení tohoto motoru do sériově vyráběného vozu by tedy mělo proběhnout již v následujících týdnech a ani na další varianty bychom neměli čekat dlouho. Hned několik verzí TDI EA 288 se má objevit v novém Golfu VII, který se představí světu již letos v létě.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012



Více nám zatím Volkswagen z nových naftových čtyřválců neukázal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před hodinouNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před hodinouKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 2 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 4 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha