Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen představil nové motory TDI EA 288. Dvoulitr nabídne až 190 koní
12.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pod tajemným označením EA 288 se skrývá modulární základ nových čtyřválcových turbodieselů VW. Budou mít výkon od 90 do 190 koní.
Naftové čtyřválce Volkswagenu potřebují inovaci jako sůl. Zatímco šestiválcový třílitr už delší čas patří mezi ty lepší a jeho nejnovější provedení se dvěma turby stačí na většinu konkurence i výkonově, mezi čtyřválci je skoro všechno špatně.
Zejména dvoulitrový motor se 103 a 125 kilowatty, zprvu postavený ještě s rozvodem PD, nezachránila po stránce kultivovanosti ani adopce common-railu a na konkurenci už se nechytá také výkonově. V podstatě kdejaká značka dokáže z motoru ze stejného objemu dostat více výkonu, nebo dodat stejnou sílu méně objemnému agregátu. A to za stavu, kdy se její výtvor projevuje o poznání příjemněji.
To je pro automobilku, jež se považuje za vynálezce přímovstřikového naftového motoru, a která této koncepci dala jméno podobně jako Electrolux vysavači, docela nemilý stav. A tak není divu, že jej chce napravit.
Řešení má v tomto případě jméno EA 288 a automobilka nám o něm více řekla v Ženevě. Podobně jako v případě podvozkové platformy MQB jde o označení celé rodiny čtyřválcových naftových motorů, které budou s rozdílným výsledkem používat stejný technický základ. Jejich objem bude sahat od 1,6 do 2,0 litru přičemž je docela dobře možné, že se dočkáme jen těchto dvou objemů. Výkonových variant pak bude vícero, s jistotou ale v tuto chvíli můžeme konstatovat jen tolik, že začínat budou na úrovni 66 kW (90 koní) a končit u hranice 140 kW (190 koní).
Nové motory se budou jistě vyznačovat řadou zajímavých řešení, Volkswagen se zprvu pochlubil alespoň částí z nich. Ačkoli do uvedení všech těchto agregátů na trh zbývají přinejmenším měsíce, víme, že vyřešit budou chtít mimo jiné potíže s dlouhým náběhem topení v chladných dnech. Postarat se o to (na rozdíl od některých dřívějších pokusů) má sám motor s integrovaným výfukovým potrubím v hlavě válců a vlastní chladící okruh hlavy ovládaný ventily. To se má postarat o rychlejší zahřátí motoru a tedy i chladící kapaliny, což by mělo pomoci nejen schopnosti agregátu rychleji vytopit interiér vozu, ale nakonec i efektivitě a životnosti - obojí za neoptimální provozní teploty trpí.
Motor pochopitelně bude muset dostát emisní normě Euro 6. Ta sice začne platit až od zaří 2014, tyto agregáty jsou ale pochopitelně projektovány s vidinou delší životnosti. Za tímto účelem budou nová „tédéíčka” z řady EA 288 vybavena systémem selektivní katalytické redukce (SCR), tedy využijí močoviny ke snížení emisí oxidů dusíku. Tyto systémy jsou již dobře známy z nákladních aut a autobusů, nyní si chtě nechtě budou muset najít cestu i do těch osobních.
Opatření snižujících emise motoru ale pochopitelně bude muset být mnohem více. Počítat můžeme i s dvojitou recirkulací výfukových plynů doplněnou o již skoro tradiční filtr pevných částic a oxidační katalyzátor. Ve výsledku mají emise nových dieselových Volkswagenů klesnout ve srovnání s dnešními modely o plných 45 procent. Hovoříme o skutečně škodlivých emisích, tedy nikoli CO2, které odpovídají jen a pouze spotřebě paliva. O té zatím VW nehovoří, že by neklesla? S ohledem na množství dodatečných prvků je to docela dobře možné.
Z „neemisních záležitostí” jsou krom proměnného časování ventilů zajímavé třeba dva protiběžné vyvažovací hřídele, které budou nasazeny u objemnějších verzí (tedy zřejmě jen u dvoulitru) pro zmírnění hluku a vibrací. Ryze praktickým vylepšením je pak použití bezúdržbového rozvodového řemene.
Jak jsme již zmínili, konkrétní výkonové parametry jednotlivých verzí zatím neznáme, tu nejsilnější nám ale dala okusit již nejnovější evoluce konceptu VW Cross Coupe s motorem TDI. Jak jsme při jejím představování správně předpokládali, právě v ní se již nový motor objevuje a disponuje výkonem nejvýše 140 kW (190 koní) a maximem točivého momentu 400 Nm. Jedna ze slabších variant se pak již stihla objevit v novém Audi A3 2012, ta nabízí při opět dvoulitrovém objemu výkon nejvýše 105 kW (143 koní) a točivý moment až 320 Nm.
První nasazení tohoto motoru do sériově vyráběného vozu by tedy mělo proběhnout již v následujících týdnech a ani na další varianty bychom neměli čekat dlouho. Hned několik verzí TDI EA 288 se má objevit v novém Golfu VII, který se představí světu již letos v létě.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012



Více nám zatím Volkswagen z nových naftových čtyřválců neukázal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
včeraNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB