Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW 1,5 TSI Evo: toto je nový klíčový benzin VW, má VTG a až 177 koní
28.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový motor dostal jako první benzin pro masy variabilní geometrii lopatek turba. Pracuje na bázi Millerova cyklu.
Na počátku letošního roku Volkswagen oznámil, že překope nabídku svých maloobjemových motorů. Minulostí se tak postupně mají stát agregáty s 1,4litrovým, 1,6litrovým a možná i 1,8litrovým objemem, na jejichž místo nastoupí jedna-pětky. Šéf německé automobilky Herbert Diess přitom naznačil, že první vlaštovku v tomto ohledu máme očekávat souběžně s odhalením modernizovaného Golfu, nicméně tak dlouho Němci evidentně vyčkávat nechtěli.
Na mezinárodním motorovém sympóziu ve Vídni by tak nyní odhalen nový motor 1,5 TSI Evo EA 211, který již dle názvu počítá se spalováním benzinu. Kdy bude představen 1,5litrový turbodiesel, to je prozatím nejisté, dost možná však opravdu půjde o soulad s odhalením vylepšeného evropského bestselleru. Momentálně se tak budeme soustředit na čtyřválec spojený s vonnějšími výpary, který bude v první vlně naladěn na 96 kW (130 koní) či 110 kW (150 koní). Do budoucna ale má být nabízen i ve variantě pracující s až 130 kW (177 koní) a 300 Nm točivého momentu. A právě to nás vede k zatím nepotvrzenému předpokladu, že nahradí nejen současný 1,4 TSI (u kterého půjde o „upsizing”), ale i 1,8 TSI (v jehož případě se bude jednat o downsizing).
Zanechme ale teorie a soustřeďme se na fakta. Asi nejpodstatnější novinkou v případě této pohonné jednotky je zavedení proměnlivé geometrie lopatek turbodmychadla, která je sice běžná u dieselových motorů, nicméně u benzinových bylo dosud třeba exotických materiálů, aby se agregáty vypořádaly s vyššími teplotami. Z toho důvodu je ostatně používalo především Porsche 911 Turbo, naposledy jsme se pak o systému VTG mohli zmínit v souvislosti s faceliftem Boxsteru a Caymanu.
Proměnlivá geometrie lopatek je využívána u 2,5litrových čtyřválců novinek ze Zuffenhausenu, v případě Volkswagenu se však vůbec poprvé zadívá mezi masově vyráběné vozy. Doplněna přitom bude Millerovým spalovacím cyklem a vysokým kompresním poměrem 12,5:1. Výsledkem souladu těchto technologií bude zejména dostupnost maxima točivého momentu již od 1 300 otáček.
Volkswagen prozatím nezmínil konkrétní data o jízdní dynamice či spotřebě konkrétního vozu (ostatně zatím není není v žádném nabízen), nicméně ve druhém ohledu bychom vůči dosavadnímu 1,4litrovému čtyřválci TSI o výkonu 125 koní měli počítat s 10procentní redukcí spotřeby při současném zvýšení výkonu o 4 procenta. Zmíněná úspora jde přitom i na vrub deaktivaci poloviny válců (ACT), s níž je ale současný 1,4 TSI nabízen též. Kromě toho můžeme zmínit i přímé vstřikování paliva při tlaku až 350 barů nebo potažení stěn válců u silnější verze motoru atmosférickým plasmovým sprejem.
Dále je s novým motorem spojeno přepracování hlavy válců, variabilní olejová pumpa či potažení ložisek hlavní hřídele polymery, načež mohlo dojít k přepřáhnutí na olej 0W20 s nižší viskozitou. Usazení nepřímého chladícího systému do tlakového potrubí pak vedlo k jeho zvetšení, aniž by bylo nutné výrazně zvyšovat celé toto kombo. Systém navíc nyní dokáže ustát teplotu stlačeného vzduchu lišící se vůči tomu okolnímu až o 15 Kelvinů.
Dodejme, že motor 1,5 TSI Evo je dosavadní vrcholem „rodiny” EA 211, do níž patří už dnes nabízené tříválce 1,0 (zopakujme raději, že 1,5 TSI je čtyřválec) s výkonem začínajícím na 44 kW (60 koní). Do budoucna se u těchto motorů počítá s velmi širokým nasazením, kdy nabídnuty budou i verze spalující CNG či ethanol a stanou se také součástí hybridních pohonných jednotek. O tom všem nám ale VW řekne více až později.
Nová pohonná jednotka EA 211 TSI Evo bude zpočátku k mání ve verzích o výkonu 130 nebo 150 koní, později se přidá až 177koňová verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva