Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec

(+ videa) Mazda by vývoj motorů s rotačními písty ještě neměla vzdávat. Motivaci může hledat v Americe.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec

27.1.2015 | Adam Šrámek | 14 příspěvků

Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Mazda by vývoj motorů s rotačními písty ještě neměla vzdávat. Motivaci může hledat v Americe.

Pokud svojí pozornost obrátíme směrem k Zemi vycházejícího slunce, nenechá nám spát myšlenka na jakéhokoliv pokračovatele Mazd z řady RX, který by v útrobách přivezl motor s rotačními písty. Sama automobilka již několikrát zmínila, že takto vyzbrojená novinka dorazí, jen aby vzápětí své dřívější prohlášení dementovala. Musíme jí zřejmě dát trochu času na srovnání myšlenek.

Při čekání na nějakou další zprávu, která zatím nedorazila jsme tu měli závodní speciál 767B, který z Wankelu doloval velmi slibných 600 koní. V rámci dnešní zprávy se však dostáváme ještě do podstatně zajímavějších sfér a třebaže takový motor by do auta asi nikdo zcela duševně zdravý jen tak nenamontoval, rozhodně stojí za to si ho pořádně prohlédnout. Bavíme se o neuvěřitelném dúle Američana Tysona Garvina, který závodí na vysokovýkonném motorovém člunu a jen tak mimochodem - již dvakrát stanovil rekordní čas na cestě z New Yorku na Bermudy. Snad netřeba dodávat, že po vodě.

Zřejmě mu jeho dosavadní výkony stále nejsou dost dobré, a tak si pro účely dalšího posunutí hranic postavil v garáži dokonce dvanáctirotorový agregát se třemi bloky po čtyřech rotorech - tento motor má tedy dokonce třikrát více rotorů než najdeme v Mazdě 787B, která vyhrála Le Mans. Bloky jsou uspořádány ve tvaru písmena Y a jejich vzájemná sysnchronizace údajně probíhá pomocí sady ozubených kol. O nic méně šokující je výsledný objem, který dosahuje na 15,7 litru, avšak při relativně kompaktních rozměrech osmiválcového big-blocku z některých amerických svalovců.

Tou největší brutalitou je však nejvyšší výkon, který v současné době, kdy se ještě ladí nastavení motoru, dosahuje na 1 420 koní. Neméně zajímavý je pak i točivý moment 1 125 Nm. Přes všechen ten řev a zuřivost, která vyjadřuje z tohoto motoru už bez nutnosti nastartování, však „na koleni“ sestrojená jednotka běží naprosto hladce, tak hladce, že to nestačí ani na shození sklenice, jakou na něj postavili. Sám tvůrce se však kasá tím, že při bez použití turbodmychadel a závodního paliva jsou výkonové parametry motoru zatím jen třetinové... Raději se na tu bestii podívejte sami.


Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 1 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 01Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 2 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 02Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 3 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 03Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 4 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 04Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 5 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 05Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 6 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 06Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec - 7 - Wankel 12 rotoru 2015 videa 07
Dvanáctirotorový Wankel prochází v současnosti seřizováním vstřikování. Zatím nabízí „jen“ 1 420 koní, 1 125 Nm a brilantní kultivovanost, později nabídne ještě podstatně vyšší parametry. Do auta se zřejmě nepodívá

Startování a seřizování

Krátká verze zkouška na motorové brzdě

Adam Šrámek

Diskuze 14 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.