Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Cee'd GT a Pro_Cee'd GT: nejlepší Kia všech dob
27.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Není bez chyb, přesto je ráznou odpovědí na otázku, co si u Kie koupit, když vám její dosavadní nabídka přišla být příliš obyčejná.
Přehled kapitol
Motor je dobře mířená první střela, víc ne
Na vzhledu sice záleží, u auta s nemalými jízdními ambicemi je ale mnohem podstatnější, jak funguje na silnici. Tak se na to po krátkém přešlapování na místě pojďme podívat.
Hned prvním potenciálním kamenem úrazu je u ostrého Cee'du jeho motor zvaný 1,6 T-GDI. Zkušenosti Kie i celého koncernu Hyundai s malými přeplňovanými benziny jsou prakticky nulové a udělat na „první dobrou” něco naprosto skvělého se málokdy povede. S touto jednotkou navíc už mám jisté zkušenosti z loňska, kdy jsme testovali Hyundai Veloster Turbo - nemohu říci, že by se v něm projevovala špatně, postrádala ale charakter a její odezvy nebyly úplně bleskové.
Hodnocení z loňského testu ale můžete klidně pustit z hlavy, Kia sází na trochu jiné naladění. Zřejmé je to už z výkonu až 204 koní, který je o 18 koní vyšší než u Velosteru, to samo o sobě ale vlastně mnoho neznamená. Podstatné je, že šestnáctistovka v Cee'du GT je výrazně charakternější a její průběh výkonu je blízký stavu, jako by žádné turbo neměla. V nízkých otáčkách pozvolna, ale nepřehlédnutelně nastoupí a nechá svůj výkon postupně gradovat až k hranici 6 500 ot./min, před níž chtě nechtě přeřadíte na další převodový stupeň. I když nejvyšší otáčky nejsou bůhvíjak vysoké, jde v podstatě o točivé turbo, které se projevuje tím lépe, čím blíže k červenému pásmu otáček se pohybujete. Takový charakter ke sportovně laděnému autu jednoznačně patří a musím říci, že se mi zamlouval.
Příjemná je také téměř úplná eliminace prodlev dmychadla - znovu hlavně ve vysokých otáčkách reaguje motor při zátěži velmi rychle. Trochu jiná je situace v těch nízkých, ani tady ale neřádí turbodíra, je to spíše absence výkonu. Motor zareaguje znovu rychle, přední kola ale asfalt trhat nezačnou. Zde je zkrátka znát malý objem motoru, který pro generování patřičného výkonu potřebuje nejen turbo, ale i otáčky sebe sama. Alespoň ty střední, tam už se mu dýchá o hodně volněji.
Tyto dvě změny dostávají akcie T-GDI o hodně výše než u Velosteru, přinejmenším dva neduhy ale motoru zůstávají. První jsou pomaleji klesající otáčky, což vám ostatně prozradí i přiložené video. Není to vyloženě tragicky pomalý pokles, při řazení nahoru zejména mezi nižšími, pochopitelně vzdálenějšími kvalty ale máte jen dvě možnosti - buď čekat, až Godot sestoupí na patřičnou úroveň, nebo otáčky motoru „servat” do kýžené výše přeřazením. V prvním případě byste se asi nedočkali nikdy, takže pochopitelně budete dělat to druhé. Znovu i z videa pak uvidíte, že to není zrovna jemný manévr, ale jinak to zkrátka nejde, tady měl motor fungovat lépe.
Musím jedním dechem dodat, že mezi vyššími, podstatně méně odsazenými kvalty to problém není a při řazení nahoru vám to nepřijde jako problém. Tak jako tak to ale ideální stav není. Podobnými slovy bych pak mohl popsat ochotu motoru reagovat na volnoběh na pokyny vydávané plynovým pedálem i směrem nahoru. Už jsem řekl, že „v tahu” reaguje bleskově, jenže na volnoběh, tedy třeba při dávkování meziplynů, už to takový blesk není. Znovu - není to průšvih, musíte ale meziplyny dávat do vysokých otáček, tam to ještě motoru docela jde. Jakmile jej necháte spadnout do středních či nízkých, reaguje příliš ospale a vám nezbude než čekat, nebo se smířit s další nepřesností. I z tohoto důvodu jsem měl nutkání v autě hledat přepínač nějakého sportovního režimu, který by odezvy motoru jednoduše přiostřil, tohle můžete mít i v Octavii 1,2 TSI. V Cee'du GT bohužel není, možná dobrý tip pro facelift...
Na nějaké celistvé hodnocení spotřeby by to chtělo více času než projet necelé tři nádrže převážně v náročných jízdních režimech, už z těch ovšem bylo patrné, že apetit motoru potíží nebude. Pokud si zjištěné výsledky srovnám s tím, o co si řekne podobně míněný 1,6 THP 200, celkově jinak nesporně lepší motor, nevidím podstatné rozdíly - svižná jízda 10, rychlá 15-17, řádění na technické trati 23-25, nic podstatně lepšího od 200koňového turba nemůžete chtít. Pomalá mu určitě půjde nejlépe, ale na tu na první pokus nedošlo.
Zmíněné dvě nedokonalosti jsou tak jedinými dvěma pihami na kráse jinak vcelku povedeného díla. Tenhle motor u mě prochází, dokázal bych s ním žít, i když bez chyb není. Uvážím-li, že jde o první výstřel Kie na tomto poli (o naladění motoru se prý zasloužila sama), je to docela dobře mířená rána. Je ale třeba mít na paměti, že špička segmentu podobně objemných motorů s trochu jinými písmenky na konci (THP, TSI...) je o něco dál.
Velmi dobře ovladatelný, skvěle čitelný
Jak jste mohli před chvílí sami spatřit, Cee'd GT nejede špatně a neprojevuje se ani špatnou pružností, přesto z videa a vlastně i za jeho volantem budete mít pocit, že by mohl být trochu výbušnější, že by 204 koní v relativně malém kompaktu mohlo kopýtky hrabat o něco intenzivněji. Je to dáno hlavně zmíněným lineárním charakterem motoru, který sice nepostrádá dostatek výkonu i v nižších a středních otáčkách, musí jej ale být nutně méně než u jiných srovnatelných motorů. O špičkovém výkonu snad nemá smysl pochybovat, jinak pohonné jednotce nic klacky nehází.
Mluvím teď hlavně o zpřevodování, o které jsem se v předchozí stati jen lehce otřel. Neříkám, že by nemohlo být o něco kratší, rozhodně jej ale nelze označit za neadekvátní nebo dokonce za dlouhé. Po delších nízkých rychlostech postupně následují kratší a kratší vyšší a i když převodovka nejde do takového „extrému” (v podivné době se i ze standardu snadno stane extrém...) jako třeba u Peugeotu RCZ 1,6 THP 200, motoru dovoluje prodat, co všechno v něm vězí. Na udávanou maximálku 230 km/h zrychluje relativně ochotně (i když úplný závěr až tak přesvědčivý pochopitelně není) a v dálničních klesáních se dokáže podívat i za tuto metu. Neexistuje tak jízdní režim, ve které by se vám převodovka zdála být limitující - horské silničky i mnohaproudé německé dálnice zvládá vůz bez potíží.
Od zpřevodování se můžeme přesunout k samotnému řazení, které je naprosto bezproblémové a otevírá řadu příjemných zjištění o ovladatelnosti korejské novinky. Je čisté, lehké, přesné, rychlé a třebaže ďábel ve mně by se nebránil o něco kratším drahám, v nichž by se řadící páka mohla pohybovat, dlouhé rozhodně nejsou. Jsou zkrátka normální, ale jak časem zjistíte, k celkovému charakteru auta tohle řešení docela sedí.
Dalším řidičsky vstřícným rozhraním je řízení. Je třeba dodat, že s ohledem na možnosti dnešní doby, v níž si o komunikativních hydraulických posilovačích čteme už jen v učebnicích dějepisu, ale některé věci je zkrátka nutné brát tak, jak jsou. Že přes cestu chvíli před vaším průjezdem přeběhla pelichající veverka, prostě v konečcích prstů neucítíte, řízení je ale přesné, přiměřeně rychlé a podobně vhodně naposilované. Pro ovládání vozu nepředstavuje žádné omezení.
Pak tu máme ještě tři pedály. Spojka ve mně nezanechala žádný zvláštní dojem, a tak zkrátka dovolovala dělat to, co se s ní dělat má. Brzdový pedál umožňoval přesné dávkování bez ohledu na zátěž a plyn už jsme probrali v předchozí části. Pohled na něj je dvojjaký, když při spojení motoru s koly zajišťuje jeho nadstandardně dobré reakce, naopak na volnoběh je trochu nesmělý. Dá se na to ale zvyknout, jak ostatně uvidíte v jízdním videu v další kapitole.
Že je Cee'd GT v tomto ohledu více než v pořádku vás ale nakonec přesvědčí hlavně svou úžasnou čitelností. Tohle GT je zkrátka jedním z těch aut, s nímž dokážete velmi rychle splynout a během pár hodin si s ním začít dělat prakticky cokoli. Je vždy těžké jednoznačně rozklíčovat, co se o to u toho kterého auta zasluhuje především a v tomto případě si po kratší zkušenosti netroufnu hádat. Přinejmenším velmi dobrá ovladatelnost je toho nutným předpokladem, najdete ale nakonec i auta, které na vaše pokyny reagují dobře, přesto s nimi nesrostete. U GT tahle alchymie prostě funguje, vy celým tělem vnímáte jeho aktuální rozpoložení a dokáže vždy přesně odhadnout jeho další tah. Je to v tomto případě nesmírně důležitá vlastnost, protože konstruktéři se vozu rozhodli dopřát neskutečně, pro mě až skoro nepochopitelně hravý podvozek. A přesně na ten teď přijde řeč.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Cremona - WorldSBK, WorldSSP a WorldWCR 10:00
- Öttl místo Canepy do EWC? včera 18:00
- SBK v Cremoně: Zranění, náhradníci a jezdci s wild card včera 16:00
- Petr Najman po posledních závodech IRRC ve Frohburgu včera 10:00
- Časový program pro Cremonu 17.9.2024
Nejnovější články
- Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před hodinou - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 3 hodinami - Němci dali nové Dacii Duster vzhled tak hustý, že by se dal krájet, vypadá jako docela jiné auto
před 4 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Carlos to zabil. Tonoucí šéf Stellantisu se v krizi odkopal, v „režimu přežití” už se chytá každého stébla
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.19. 13:29 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 13:25 - M.Z.
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.19. 13:24 - M.Z.
- BMW Divize 09.19. 10:51 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.19. 10:37 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.19. 10:08 - řidičBOB
- výběr městského auta 09.18. 19:12 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 14:39 - řidičBOB