Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled
18.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédskou novinku představila hlavně masáž týkající se prvního venkovního airbagu na světě. V40 ale nabízí víc než jen tradiční bezpečnost.
Přehled kapitol
Pasivní bezpečnost tradičně na úrovni
Dosud zmíněná zjištění plně korespondují s tím, čím je Volvo pověstné. Ne brát zatáčky smykem, ne skákat na rallye tisíce jezer, ale chránit váš život. A v případě zmiňovaného venkovního airbagu nejen váš. Externí bezpečnostní pytel je však jen jedním dílem skládačky, po jejímž sestavení by podle plánů Volva neměl v roce 2020 zemřít v souvislosti s provozem vozů této značky ani jediný člověk.
Velmi důležité je rovněž o pár řádek výše popsané uložení motoru, které umožňuje Volvu lépe pracovat s deformačními zónami. Automobilka navíc simuluje veškeré možné nárazy tak, aby co nejlépe odpovídaly reálným situacím. Díky tomu ostatně Volvo S60 prošlo bez poskvrny nejnovějším testem IIHS, v němž auta od Audi, BMW i Mercedesu selhala.
Můžeme se spolehnout, že nová V40 bude kráčet ve šlépějích většího modelu. Důkazem budiž např. identické pístní tyče použité na přední nápravě. Počítám ale s tím, že menší hatchback dost možná větší sedan překoná. Standardně je vybaven druhou generací systému City Safety, který dokáže samočinně zastavit ne do rychlosti 30 km/h, nýbrž až do padesátky. Vyřešen je tak (teoreticky) prakticky veškerý pohyb ve městě.
Na dálnici vás pro změnu hlídá nově kalibrovaný systém BLIS, který sleduje mrtvé úhly, či tempomat s možností plného zastavení a opětovného rozjetí. A samozřejmě dalších přibližně 300 kg drátů a čipů, jež jsou elektronickou náhradou za vaši nepozornost. Takřka všechny ale můžete vypnout, čímž vezmete kontrolu nad vozem zpátky do svých rukou.
Jak jsem ale již psal v úvodu, zrovna deaktivaci bezpečnostních systémů ve Volvu neprovádím. Tedy až na výjimky, kdy opravdu spěchám a nemám tak v úmyslu reagovat na veškerá audiovizuální varování. V takové chvíli neodpovídá mým potřebám ani směr „Designed Around You” a já místo toho se slzou v oku vzpomínám na režim Sport+, do něhož lze stiskem jediného tlačítka přepnout BMW a tím uvést v činnost sportovní nastavení a deaktivovat kontrolu trakce.
Bezpečný, kvalitní a vybavené ano, dynamické ne až tak
Mohu vám tedy novinku doporučit? Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá. V mém případě by asi garáž okupovala jiná značka než ta skandinávská. Či minimálně jiný model, pokud bych se měl pohybovat čistě v její nabídce. Neznamená to ale, že bych Volvo V40 odsuzoval.
Nový skandinávský hatchback sice není tím nejdynamičtějším autem na světě, svou posádku však pravěpodobně ochrání lépe než Audi, BMW a Mercedes-Benz. Vypadá také mnohem lépe než řada 1 a přestože nabízí lepší výbavu, stojí méně než třída A. V žádném případě vám tak nebudu rozmlouvat objednávku, pokud pro vás cokoli z toho je důležitější, než si užívat jízdy. Na to V40 expertem není.
Volvo tedy při prorážení cesty budoucím modelům uspělo, nemělo by ale usnout na vavřínech. Chtělo by to přijít s verzí, která by napomohla evoluci v tomto segmentu. A teď nemám na mysli jen onu tradiční bezpečnost zastoupenou v případě V40 venkovním airbagem. Rád bych totiž alespoň ještě jednou zažil ty samé pocity, jaké měli majitelé modelů R před rokem 2003...
Proč ho chtít
V rámci bezpečnosti boduje V40 v mnoha ohledech. Přepsalo měřítka při testování Euro NCAP, skvěle si vede také v mnohem náročnějších crash testech IIHS. Je i atraktivní, kvalitní a již v základní ceně dostáváte výbavu, za kterou byste jinde museli připlácet. Pokud navíc přestupujete do V40 z jakéhokoliv předchozího modelu Volva, budete příjemně překvapeni z jízdního projevu - tuhé řízení a alespoň částečné zaměření kabiny na řidiče se dosud ve Švédsku nenosilo.
Proč ho nechtít
I přes veškeré snahy švédské automobilky jsou Audi A3, BMW řady 1 a Mercedes třídy A dynamičtější. Pokud na tuto stránku kladete při výběru nového vozu důraz, V40 vás zklame. U podvozku budete mít často dojem zbytečné tvrdosti, zatímco v zatáčkách se karoserie bude naklánět. Ve srovnání s předchozími pokusy značky vytvořit plnohodnotnou konkurenci německé lize je ale V40 vykročením po dobré cestě.
Cena
Základní cena vozu (V40 D2): 590 000 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 560 ccm
Největší výkon: 84 kW (115 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 270 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 4,2 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 3,8 l
Objem palivové nádrže: 52 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 369 mm
Šířka: 1 802 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 647 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 357 kg
Užitečná hmotnost: 533 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 335 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 032 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz