První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled

Švédskou novinku představila hlavně masáž týkající se prvního venkovního airbagu na světě. V40 ale nabízí víc než jen tradiční bezpečnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled

18.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Švédskou novinku představila hlavně masáž týkající se prvního venkovního airbagu na světě. V40 ale nabízí víc než jen tradiční bezpečnost.

Pasivní bezpečnost tradičně na úrovni

Dosud zmíněná zjištění plně korespondují s tím, čím je Volvo pověstné. Ne brát zatáčky smykem, ne skákat na rallye tisíce jezer, ale chránit váš život. A v případě zmiňovaného venkovního airbagu nejen váš. Externí bezpečnostní pytel je však jen jedním dílem skládačky, po jejímž sestavení by podle plánů Volva neměl v roce 2020 zemřít v souvislosti s provozem vozů této značky ani jediný člověk.

Velmi důležité je rovněž o pár řádek výše popsané uložení motoru, které umožňuje Volvu lépe pracovat s deformačními zónami. Automobilka navíc simuluje veškeré možné nárazy tak, aby co nejlépe odpovídaly reálným situacím. Díky tomu ostatně Volvo S60 prošlo bez poskvrny nejnovějším testem IIHS, v němž auta od Audi, BMW i Mercedesu selhala.

První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 26 - Volvo V40 2012 nove 19První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 27 - Volvo V40 2012 nove 14První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 28 - Volvo V40 2012 nove 20

Můžeme se spolehnout, že nová V40 bude kráčet ve šlépějích většího modelu. Důkazem budiž např. identické pístní tyče použité na přední nápravě. Počítám ale s tím, že menší hatchback dost možná větší sedan překoná. Standardně je vybaven druhou generací systému City Safety, který dokáže samočinně zastavit ne do rychlosti 30 km/h, nýbrž až do padesátky. Vyřešen je tak (teoreticky) prakticky veškerý pohyb ve městě.

Na dálnici vás pro změnu hlídá nově kalibrovaný systém BLIS, který sleduje mrtvé úhly, či tempomat s možností plného zastavení a opětovného rozjetí. A samozřejmě dalších přibližně 300 kg drátů a čipů, jež jsou elektronickou náhradou za vaši nepozornost. Takřka všechny ale můžete vypnout, čímž vezmete kontrolu nad vozem zpátky do svých rukou.

Jak jsem ale již psal v úvodu, zrovna deaktivaci bezpečnostních systémů ve Volvu neprovádím. Tedy až na výjimky, kdy opravdu spěchám a nemám tak v úmyslu reagovat na veškerá audiovizuální varování. V takové chvíli neodpovídá mým potřebám ani směr „Designed Around You” a já místo toho se slzou v oku vzpomínám na režim Sport+, do něhož lze stiskem jediného tlačítka přepnout BMW a tím uvést v činnost sportovní nastavení a deaktivovat kontrolu trakce.

První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 29 - Volvo V40 2012 nove 36První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 30 - Volvo V40 2012 nove 37První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 31 - Volvo V40 2012 nove 39

Bezpečný, kvalitní a vybavené ano, dynamické ne až tak

Mohu vám tedy novinku doporučit? Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá. V mém případě by asi garáž okupovala jiná značka než ta skandinávská. Či minimálně jiný model, pokud bych se měl pohybovat čistě v její nabídce. Neznamená to ale, že bych Volvo V40 odsuzoval.

Nový skandinávský hatchback sice není tím nejdynamičtějším autem na světě, svou posádku však pravěpodobně ochrání lépe než Audi, BMW a Mercedes-Benz. Vypadá také mnohem lépe než řada 1 a přestože nabízí lepší výbavu, stojí méně než třída A. V žádném případě vám tak nebudu rozmlouvat objednávku, pokud pro vás cokoli z toho je důležitější, než si užívat jízdy. Na to V40 expertem není.

Volvo tedy při prorážení cesty budoucím modelům uspělo, nemělo by ale usnout na vavřínech. Chtělo by to přijít s verzí, která by napomohla evoluci v tomto segmentu. A teď nemám na mysli jen onu tradiční bezpečnost zastoupenou v případě V40 venkovním airbagem. Rád bych totiž alespoň ještě jednou zažil ty samé pocity, jaké měli majitelé modelů R před rokem 2003...

První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 32 - Volvo V40 D2 17První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 33 - Volvo V40 D2 44První test Volvo V40 D2 2012: dynamické hlavně na pohled - 34 - Volvo V40 2012 nove 25

Proč ho chtít

V rámci bezpečnosti boduje V40 v mnoha ohledech. Přepsalo měřítka při testování Euro NCAP, skvěle si vede také v mnohem náročnějších crash testech IIHS. Je i atraktivní, kvalitní a již v základní ceně dostáváte výbavu, za kterou byste jinde museli připlácet. Pokud navíc přestupujete do V40 z jakéhokoliv předchozího modelu Volva, budete příjemně překvapeni z jízdního projevu - tuhé řízení a alespoň částečné zaměření kabiny na řidiče se dosud ve Švédsku nenosilo.

Proč ho nechtít

I přes veškeré snahy švédské automobilky jsou Audi A3, BMW řady 1 a Mercedes třídy A dynamičtější. Pokud na tuto stránku kladete při výběru nového vozu důraz, V40 vás zklame. U podvozku budete mít často dojem zbytečné tvrdosti, zatímco v zatáčkách se karoserie bude naklánět. Ve srovnání s předchozími pokusy značky vytvořit plnohodnotnou konkurenci německé lize je ale V40 vykročením po dobré cestě.

Cena

Základní cena vozu (V40 D2): 590 000 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 560 ccm
Největší výkon: 84 kW (115 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 270 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 4,2 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 3,8 l
Objem palivové nádrže: 52 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 369 mm
Šířka: 1 802 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 647 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 357 kg
Užitečná hmotnost: 533 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 335 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 032 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše