Test BMW X6 M 2012: známka punku

(+ videa) Že je tohle auto absolutní nesmysl? A ještě k tomu je ošklivé jako noc? To je, přesně o to ale opírá přitažlivost své zvrácené osobnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW X6 M 2012: známka punku

20.11.2012 | Pavel Janda | 35 příspěvků

Test BMW X6 M 2012: známka punku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Že je tohle auto absolutní nesmysl? A ještě k tomu je ošklivé jako noc? To je, přesně o to ale opírá přitažlivost své zvrácené osobnosti.

Ďáblovo dílo pod kapotou

Tedy ďábel by ještě 111 koní přidal, i 555 hřebců je ale dost velké stádo na pořádně pekelný taneček. Asi nemusím dlouho zastírat, že X6 M má pod kapotou v jádru stejný motor jako nová M5, a tak si přečtením jejího testu uděláte slušný obrázek i o srdci téhle ošklivky. Úplně stejně ale motory obou aut naladěné nejsou a rozdíl necharakterizuje jen těch pět koní, které má M5 navrch.

Test BMW X6 M 2012: známka punku - 14 - Test BMW X6 M 2012 LCI 70Test BMW X6 M 2012: známka punku - 15 - Test BMW X6 M 2012 LCI 42Test BMW X6 M 2012: známka punku - 16 - Test BMW X6 M 2012 LCI 30

Tou možná nejmarkantnější odlišností je zvuk. Větší morální stáří X6 M se totiž projevuje mimo jiné i tím, že zvuk motoru je ještě skutečný, tedy vyluzovaný nikoli (také) reproduktory, ale čistě motorem, jeho sáním, výfukem a vůbec vším, co se v autě hýbe a čím proudí nějaký horký či studený vzduch. A musím říci, že pro mé uši to byl setsakra lepší orchestr než v případě M5. Zpětně tím trochu odvolávám svůj částečný pardón směrem k řešení zvukového projevu M5. Ona nezní špatně, ale to, co ta samá technika dokáže ve své ryzosti, je prostě o parník lepší. Motor rázem nemá zvuk jen někdy a někde, má ho pořád a všude a je pořádně jadrný. Nemusíte jet ani rychle, abyste věděli, že se vám asi metr od těla vaří cosi peprného v bublajícím kotli a když pod ním pořádně zatopíte pravou nohou, dočkáte se vskutku působivého představení. Jako dirigent si za volantem řídíte, zda mají přidat bratři s flétnou v předu, osm dam s hobojem kousek od nich nebo ta čtveřice trombónistů za vámi. Nedá se to vypnout, nedá se to ztišit, je to prostě takové, jaké to je a podle mě to zní skvěle.

Jako bych ale slyšel nářky zhýčkaných zákazníků: „Aber es ist zu laut...”, a tak němečtí inženýři sedli ke stolu a vymysleli to, co se objevilo v M5. Já bych zůstal u klasiky, jakkoli chápu, že zvukový projev motoru je X6 M skoro neustále tak výrazný, že může obtěžovat. Ale na druhou stranu - pokud chcete poslouchat Čtvero ročních období v podání České filharmonie a nikoli řeznickou operu od mnichovských ocelářů ve výslužbě, přece si nekoupíte M...

Test BMW X6 M 2012: známka punku - 17 - Test BMW X6 M 2012 LCI 33Test BMW X6 M 2012: známka punku - 18 - Test BMW X6 M 2012 LCI 37Test BMW X6 M 2012: známka punku - 19 - Test BMW X6 M 2012 LCI 36

Krom zvuku se motor projevuje podobně jako u M5 - nemá zrovna působivě rychlé reakce, po krátké prodlevě ale posílá na kola tak brutální kvantum výkonu, že hmotnost, aerodynamický odpor nebo zpřevodování skoro nic neznamenají. Tohle auto má 2 380 kilogramů pohotovostní hmotnosti, přebujelou karoserii a ve srovnání s M5 i starší, o něco méně příznivě zpřevodovanou šestistupňovou automatickou převodovku, přesto dokáže upalovat jen o málo pomaleji. A při akceleraci do nižších rychlostí ji vzhledem k pohonu všech kol může za nedokonalých podmínek i bez problémů stačit. Ostatně, podívejte se na přiložené video, zrychlení z 0 na 250 km/h se odehraje až nechutně rychle.

Síla motoru je neskutečná a možná ještě lépe než maximální možné zrychlení ji charakterizuje pružnost. Můžete už v 50 km/h zařadit pětku nebo v 60 km/h šestku, motor v tu chvíli točí pouze 1 000 otáček. Přesto se v obou případech dokáže po krátkém zaváhání opřít do pedálů tak, že auto stejně v řádu desítek sekund zrychlí na 250 km/h. A to prosím pořád hovoříme o bezmála dvouapůltunovém autě s odporem vzduchu podobnému motorizované obytné buňce. Šílené.

Minimálně ještě jedna věc je ale u motoru X6 M jinak. I když se na tom dozajista podílí i všechny zmíněné odlišnosti od aerodynamiky až po hmotnost, samo o sobě to nevysvětluje, že motor X6 M je výrazně méně efektivní. Velmi výrazně.

Plná nádrž jako hodinová perspektiva

BMW udává u X6 M kombinovanou spotřebu 13,8 litru benzinu na 100 km. Tak s tou se jezdit dá, třeba s dětmi na výlet, spíše si ale i v takovém případě nějaký litr připočtěte. Zkusil jsem také economy run a jel za rovných 7 litrů, je to ale utopie, v sebeobyčejnější praxi počítejte přinejmenším s patnáctkou. Jakákoli akcelerace lije do motoru palivo po kýblech, a tak i když ujedete desítky kilometrů za oněch sedm litrů, po pár zrychleních jste okamžitě na deseti.

Při normálním stylu s udržování rychlostí lehce nad limity a logickým občasným předjetím někoho pomalejšího musíte rázem počítat alespoň s 20 litry benzinu na 100 km a pak už toto číslo jen roste. Kam? Až do aleluja.

Jestliže dynamiku X6 M jsem označil za neskutečnou a šílenou, pak o její spotřebě to platí dvojnásob. Sice už jsem se tak nějak smířil s tím, že nakonec potenciál tohoto auta v praxi využívá opravdu málokdo, ale když se podobnému stavu začnete jen blížit, spotřeba letí nahoru raketovým tempem.

Test BMW X6 M 2012: známka punku - 20 - Test BMW X6 M 2012 LCI 43Test BMW X6 M 2012: známka punku - 21 - Test BMW X6 M 2012 LCI 25Test BMW X6 M 2012: známka punku - 22 - Test BMW X6 M 2012 LCI 26Test BMW X6 M 2012: známka punku - 23 - Test BMW X6 M 2012 LCI 27

Pořád docela rozumná, ale už dost rychlá jízda znamená alespoň 35 litrů na sto a cokoli rychlejšího je nad hranicí měřitelnosti. Tedy alespoň pro palubní počítač, který v duchu tradice „pravdu známe, ale zásadně o ní nemluvíme” neukáže hodnotu větší než 39,5 litru na 100 km. Měřit u tohoto auta spotřebu mezi tankováními ale není až tak složité - pokud si střihnete opravdu ostrou jízdu, kterou (jak dále uvidíte) dokáže zvládat až s nečekaným nadhledem, pak si tankování užijete hned několikrát denně.

Soudě podle těchto měření se spotřeba podívá za hranici 50 litrů na 100 km velmi snadno a při maximálně ostré jízdě bezpečně překonává šedesátku. A to už je docela tíživé číslo, uvážíte-li, že v nádrži máte jen 85 litrů paliva. Za 60 v provozu nepojedete, za 50 už se ale dá a protože do prázdné tankovat nebudete, na větší jak 150kilometrový akční rádius to není. Při jízdě třeba po rychlostně neomezené dálnici tak při rychlé jízdě máte po tankování vyhlídku sotva na hodinu další jízdy. Nic moc. A ona tíživost se projevuje i jinak - když jsem v nouzi kupoval do prakticky prázdné nádrže u neznámé pumpy raději jen 30 litrů, rozsvítila se hned po doplnění paliva varování na dojezd menší než 50 kilometrů.

To je oproti M5 obrovský rozdíl, ta dokázala se stejným, ale evidentně jinak naladěným motorem (a pochopitelně i vozem vhodnější koncepce, jakkoli 1 945 kg také není žádná výhra) jezdit obdobným stylem za skoro poloviční spotřebu. Nemyslím si, že by majitele podobného auta spotřeba nějak zvlášť „tankovala”, ale tohle už není jen o penězích. I při docela rozumné jízdě, která alespoň trochu ospravedlňuje investici do verze M, stejně ujedete „mezi pumpami” nějakých 250 km. To otravuje.

Test BMW X6 M 2012: známka punku - 24 - Test BMW X6 M 2012 LCI 44Test BMW X6 M 2012: známka punku - 25 - Test BMW X6 M 2012 LCI 45Test BMW X6 M 2012: známka punku - 26 - Test BMW X6 M 2012 LCI 46

Diskuze 35 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.