Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi

Od dob první generace vozu jménem Focus RS má těcho sedm písmen mezi automobilovými nadšenci skvělý zvuk. Obhájil „FRS“ své výsostné postavení mezi rychlými kompakty i ve své druhé generaci? Zkusili jsme jej v úplném extrému a víme vše potřebné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi

26.7.2010 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od dob první generace vozu jménem Focus RS má těcho sedm písmen mezi automobilovými nadšenci skvělý zvuk. Obhájil „FRS“ své výsostné postavení mezi rychlými kompakty i ve své druhé generaci? Zkusili jsme jej v úplném extrému a víme vše potřebné.

Velmi dobrá ovladatelnost

Jenže jedna věc je rychlost a druhou je to, jak jí z vozu dostat. A zde v plné nahotě vychází na povrch tradiční přednost Focusů, výborná ovladatelnost.

Ano, uznávám, první Focus byl v tomto směru dále, ale jsme v roce 2010 a dnes řízení většiny aut připomíná spíše videohry z let osmdesátých, zejména co se zpětné vazby týče. Focus v tomto směru též trochu „upadl“, ale ponechal si přesto vysokou úroveň. Řízení je dost čitelné a přitom ostré, brzdy lze taktéž dávkovat přesně a rovněž ony jsou účinné a mají dobrou výdrž, řazení je vyloženě pohádkově snadné a přesé a i spojka je čitelná a lehce jdoucí. Plyn už není tak zázračný, ale výtky přesto nemám.

Kdybyste si do toho auta sedli, nebyly v něm skořepiny a měli jste na uších sluchátka Ládíka z filmu Vesničko má středisková, nepoznali byste, že máte v rukou ostré sportovní náčinní. Vše jde tak lehce a snadno, že byste mohli svěřit vůz klidně své ženě pro ježdění po nákupech. Snad jen méně účinný posilovač řízení by ji neseděl, ale ten je u tak ostrého řížení nutností, jinak by jej nebylo možné přesně ovládat.

Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 10 - Focus_RS_14Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 11 - Focus_RS_12

Jenže nejde jen o lehkost, s jakou se „FRS“ řídí, jde i o jeho čitelnost a ve výsledku nezáludnost. Zatímco jezdit s mnohými třistakoňovými sporťáky chce velké zkušenosti a hodně pozornosti, jinak je zle, u tohoto vozu nic takového neplatí. Focus RS vám neudělá žádnou „bejkárnu“ a kdyby to snad chtěl zkusit, dá vám to vědět dlouho dopředu a dovolí vám snadno a účinně zasáhnout.

Zatímco u takto ostré zadokolky budete v alpských průsmycích na mokru trnout při precizním dávkování plynu, aby vám na zadku (auta) nepřistál otisk skály, u Focusu RS se budete leda vrtat v nose. Dolovat z „amerického“ závodníka maximum jeho možností je opravdu nesmírně snadné, i ve vyšších rychlostech jej prostě pošlete do zatáčky a maximálně nezatočí tolik, jak jste čekali. Menší ubrání plynu, jste na svém a na výjezdu opět bez větší okolků dáte plný a vše nejvýše zkorigujete zase jen decentní prací s plynem. Jet s tímto autem „pilu“ je nesmírně snadné a to je opravdu jen plus.

Navíc řešení přední osy, již tolikrát omílané, nevrací tolik nepříjemných impulsů zpět do volantu, zkrátka tolik „netahá za ruce“. I tak platí, že RS musíte permanetně řídit a to nejlépe oběma rukama, jinak vás mohou „rozhodit“, i docela decentní koleje, ale je to opravdu mnohem lepší než u jakékoli jiné předokolky s vyokým výkonem a samosvorným diferenciálem. A co více, tento samosvor vám dovolí zatáčet i pod plynem. Ano, chce to i tak více síly než u vozu s otevřeným diferenciálem, ale ne o tolik. Zatímco u jiných vozů se samosvorem na předku musíte pro změnu zvolené stopy ubrat plyn, „přeštelovat“ řízení a zase přidat, tady to jde i bez ubrání a pokud už chcete ubrat, nemusíte to udělat tak intenzivně.

Zvuková show první třídy

Skutečně zvláštní kapitolku si zaslouží zvukový projev vozu. Ten na jednu stranu dokáže být velmi decentní - motor na místě sotva slyšíte a ani za jízdy není při nízkých otáčkách či nepatrně otevřené škrtící klapce příliš slyšet, aerodynamický hluk je focusovsky nízký a že by hlučel přední diferenciál nebo třeba odvalující se pneumatiky, to se také říci nedá. Zkrátka na „první poslech“ nic mimořádného.

Běda však, jak zapráskáte bičem. Sání motoru začne vydávat velmi sytý ryk, roztáječící se turbo začne pískat jak parní lokomotiva a jakmile uberete, vaše uši protáhne i hlasité odfouknutí blow-off ventilu. A to jsme pořád jen na přídi. Hlučet k tomu ale začne i výfuk, který nedělá jen více či méně obvyklý dunivý zvuk, ale dokáže hlasitě prásknout při přeřazení nahodu a „zabublat“ při brzdění motorem. Zvuková show je to opravdu prvotřídní, tohle můžete slyšet na rallye. Co na tom, že k takovým autům má Focus RS pořád daleko, zní opravdu stejně...

Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 12 - Focus_RS_5Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 13 - Focus_RS_6

Zdůrazňuji však, opět narozdíl od Scirocca R, že takto nezní pořád, ale jen když chcete, když jedete způsobem, který takové zvukové kulise odpovídá. Když si k tomu přidáte již zmíněné naladění podvozku a mimořádně snadné ovládání, dokáže být Focus RS i skvělým autem ro obyčejné ježdění kamkoli. A to prosím přesto, že nemá jediné elektronické přepínání čehokoli, je to prostě jedno auto s jedním povedeným nastavením.

Troufne si i na supersporty

Není pochyb o tom, že „FRS“ umí udělat dojem. Jízdou, zvukovou kulisou, nezáludností i snadnou ovladatelností. Snadno si pak takovému autu začnete přsuzovat schopnosti, které nemá, protože ve vás dokáže vyvolat dojem překonávající skutečnost. Ale vůči takovým falešným signálům jsme odolní, a tak jsme vůz srovnali s dvěma konkurenty z vyšších kruhů - BMW 130i a BMW Z4M.

Teď si možná ťukáte na čelo, 130i budiž, ale Z4M? To je vůz schopný konkurovat sporťákům typu Porsche, Focus RS je pořád jen dobře vyladěný kompakt. Přiznám se, smýšlel jsem podobně, 130i velmi oceňuji a myslím si, že by bylo velmi dobrým výsledkem, kdyby Ford udělal srovnatelné auto. Z4M pak byla dobrá spíše pro ukázku, jak moc velký rozdíl je mezi dobrým hot hatchem a dobrým sporťákem.

Jenže člověk míní a život mění. BMW 130i nebylo s to Focusu rychlostně konkurovat, až jsem byl překvapen, o kolik je RS rychlejší. Nic to nemění na tom, že 130i působí při podobné rychlosti asi jako James Bond vedle Rockyho Balboa - vytříbený elegán z casina vedle natvrdlého rváče z JZD - ale díváme-li se na věc ryze optikou rychlosti, pak je pravý hák Focusu RS něčím, na co malé BMW nemá odpověď.

Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 14 - Focus_RS_2Test Ford Focus RS: vrchol mezi hot hatchi - 15 - Focus_RS_4

Srovnání s Z4M pak bylo ještě překvapivější. Malé kupé s 343 koňmi má sice mírně navrch ve zrychlení, ale převážně ve vyšších rychlostech, kdy se projeví koncepční nedostatky Focusu pro takovou jízdu. V prostředí alpských vraceček není s to Focusu RS ujet nikde a nijak. Neprodá lépe ani svou koncepci slibující lepší trakci, ani vyšší maximální výkon. V tom všem je Focus RS tak dobrý, že mu Z4M není schopna ukázat záda. A dané podmínky (ač mokro nakonec nebylo pořád) dovolovaly vzhledem ke zmíněné nezáludnosti RS dokonce Z4M „porážet“.

Jistě, mnohé udělá řidič, ale věřte, že Z4M byla řízená dost dobře na to, aby jakémukoli nesrovnatelnému autu ukázala záda. A už to, že se to nestalo, svědčí o vysokých kvalitách Focusu RS.

Samozřejmě, zde o to více platí, že co je pro RS mimořádný výkon, který může být schopno podávat třeba také jen pár desítek tisíc kilometrů, je pro Z4M samozřejmostí, ve které může žít dnes a denně. Ale i tak - nemá být hot hatch vozem, který vám dovolí za relativně malý peníz zažít alespoň někdy a nějak výkony násobně dražších a vyspělejších vozů? Pak přesně to RS umí jak žádný jiný hot hatch dneška...

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.