Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení
18.11.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Veloster Turbo je zajímavý hlavně svým motorem. Splnila nová jednotka očekávání, chceme ji i do jiných modelů značky?
Přehled kapitol
Dobrý motor s výhradou
Zapomeňme na hořkou příchuť, kterou zanechal popis ne zrovna ideálního podvozku, čeká nás důležitější kapitola. Dostaneme i30 s dobrým motorem? To vlastně ještě nevíme, zatím se o tom jen uvažuje. Pokud by se ale 1,6 T-GDI opravdu dostal tam, kde bychom ho chtěli, pak ano, dobrý podvozek by dostal vhodného partnera.
Připomenu, že se jedná o benzínovou šestnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem typu twin-scroll s přímým vstřikováním paliva a proměnným časování sacích i výfukových ventilů. V Evropě je jeho maximální výkon naladěn na 186 koní při 5 500 ot/min, točivý moment vrcholí na 265 Nm mezi 1500 a 4500 ot/min. Veloster s ním z 0 na 100 km/h dle specifikací zrychluje za 8,4 s a umí to rozjet na 214 km/h.
Jedná se o vůbec první přeplňovaný benzínový motor od korejského výrobce a řekl bych, že se povedl. Má velmi lineární charakter. Nebrání se jízdě pod hranicí 1 500 ot/min, ale teprve nad ní opravdu ožívá. Od ní výkon plynule narůstá a přestože má být jeho maximum v 5 500 ot./min, bez náznaků vadnutí pokračuje až do červeného pole. Výsledná dynamika je pocitově příjemná, i pro náročnějšího řidiče v rámci kompaktní třídy plně dostačující - jízda, při které pravidelné překračujete hranici 200 km/h, nedá větší práci.
Celé to má jednu vadu kráse. Zatímco atmosférická 1,6 GDI reaguje na plyn okamžitě, turboverzi trvá déle, než se začne něco dít. Prodleva je citelná a nejzásadněji ji pocítíte u meziplynů. Nestačí jen si tak brnknout o pedál, musíte ho pěkně podržet, skoro jako u nějakého dieselu. Paradoxem je, že řidičům zvyklým na chování „moderních motorů” to přijde normální.
Když mi vůz kolega předával, krátce jsme se o autě bavili a prohlásil, že to má takový normální europlyn. Jenže já do Velosteru přesedl ze starší Imprezy WRX. Kontrast byl značný a trvalo mi hezkých pár kilometrů, než jsem se s plynem sžil. Ale ani po týdnu to nebylo úplně ono a s velkou radostí jsem se do Imprezy zase vrátil.
Ale zpět k motoru. Potěší průběhem výkonové křivky a také spotřebou. Naměřené maximum bylo 21 l/100 km. Toto číslo opravdu lze považovat za maximum možného a v běžném provozu se mu v podstatě nedá přiblížit. Při ostré jízdě po běžných silnicích se spotřeba pohybuje okolo 14 l/100 km. Podobné číslo mi palubní počítač ukázal i po 100 km dlouhém sprintu po dálnici s výsledným průměrem 150 km/h. Stačilo ale ubrat, průměr spadl na 125 km/h a spotřeba na 9,5 l/100 km. Běžnou jízdu na okreskách „pořídíte” za 6 - 8 litrů dle rychlosti, množství předjížděcích manévrů a profilu tratě. A pokud se rozhodnete šetřit, není problém dostat se pod 6 l/100 km.
Svůj podíl na skromném apetitu jistě i solidní dynamice má i velmi dobře poskládaná převodovka. Zvláště 2, 3 a 4 mají ideální rozložení a umožňují plně využít potenciálu motoru. Navíc má přesné a hladké řazení. Stejně jako v případě spotřeby, i reálné dynamické parametry splňují to, co slibuje výrobce. Na skutečných 100 km/h to trvá necelých 9 s, na 160 km/h cca dvojnásobek a na 200 km/h jste okolo 35 s.
Celkový dojem z motoru je tedy dobrý, v rámci dnešní nabídky podobně výkonných přeplňovaných jednotek jsou jeho vlastnosti nadprůměrné. Nemá sice žádnou vyloženě silnou stránku, postrádá ale i výrazné slabiny - všechno je buď obvyklé, nebo lepší než obvyklé. Ovladatelnost motoru sice nevystupuje z davu, lineární charakter ale potěší a dynamický projev je při použití v kompaktu velikosti a hmotnosti Velosteru příjemný. Zřejmě nejsilnější stránkou, jakkoli i v tomto směru existují lepší agregáty, je spotřeba paliva, která si odpouští vysoké extrémy, tak obvyklé pro turba. Prostě můžete jet svižně nebo rychle a nelitujete toho, že se vám pod kapotou krom samotného motoru točí i turbodmychadlo.
Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech
Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 54 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva