Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

(+ video) Veloster Turbo je zajímavý hlavně svým motorem. Splnila nová jednotka očekávání, chceme ji i do jiných modelů značky?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

18.11.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Veloster Turbo je zajímavý hlavně svým motorem. Splnila nová jednotka očekávání, chceme ji i do jiných modelů značky?

Dobrý motor s výhradou

Zapomeňme na hořkou příchuť, kterou zanechal popis ne zrovna ideálního podvozku, čeká nás důležitější kapitola. Dostaneme i30 s dobrým motorem? To vlastně ještě nevíme, zatím se o tom jen uvažuje. Pokud by se ale 1,6 T-GDI opravdu dostal tam, kde bychom ho chtěli, pak ano, dobrý podvozek by dostal vhodného partnera.

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 27 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 01Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 28 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 02Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 29 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 03

Připomenu, že se jedná o benzínovou šestnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem typu twin-scroll s přímým vstřikováním paliva a proměnným časování sacích i výfukových ventilů. V Evropě je jeho maximální výkon naladěn na 186 koní při 5 500 ot/min, točivý moment vrcholí na 265 Nm mezi 1500 a 4500 ot/min. Veloster s ním z 0 na 100 km/h dle specifikací zrychluje za 8,4 s a umí to rozjet na 214 km/h.

Jedná se o vůbec první přeplňovaný benzínový motor od korejského výrobce a řekl bych, že se povedl. Má velmi lineární charakter. Nebrání se jízdě pod hranicí 1 500 ot/min, ale teprve nad ní opravdu ožívá. Od ní výkon plynule narůstá a přestože má být jeho maximum v 5 500 ot./min, bez náznaků vadnutí pokračuje až do červeného pole. Výsledná dynamika je pocitově příjemná, i pro náročnějšího řidiče v rámci kompaktní třídy plně dostačující - jízda, při které pravidelné překračujete hranici 200 km/h, nedá větší práci.

Celé to má jednu vadu kráse. Zatímco atmosférická 1,6 GDI reaguje na plyn okamžitě, turboverzi trvá déle, než se začne něco dít. Prodleva je citelná a nejzásadněji ji pocítíte u meziplynů. Nestačí jen si tak brnknout o pedál, musíte ho pěkně podržet, skoro jako u nějakého dieselu. Paradoxem je, že řidičům zvyklým na chování „moderních motorů” to přijde normální.

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 30 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Ext 23 Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 31 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Int 07Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 32 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Int 16

Když mi vůz kolega předával, krátce jsme se o autě bavili a prohlásil, že to má takový normální europlyn. Jenže já do Velosteru přesedl ze starší Imprezy WRX. Kontrast byl značný a trvalo mi hezkých pár kilometrů, než jsem se s plynem sžil. Ale ani po týdnu to nebylo úplně ono a s velkou radostí jsem se do Imprezy zase vrátil.

Ale zpět k motoru. Potěší průběhem výkonové křivky a také spotřebou. Naměřené maximum bylo 21 l/100 km. Toto číslo opravdu lze považovat za maximum možného a v běžném provozu se mu v podstatě nedá přiblížit. Při ostré jízdě po běžných silnicích se spotřeba pohybuje okolo 14 l/100 km. Podobné číslo mi palubní počítač ukázal i po 100 km dlouhém sprintu po dálnici s výsledným průměrem 150 km/h. Stačilo ale ubrat, průměr spadl na 125 km/h a spotřeba na 9,5 l/100 km. Běžnou jízdu na okreskách „pořídíte” za 6 - 8 litrů dle rychlosti, množství předjížděcích manévrů a profilu tratě. A pokud se rozhodnete šetřit, není problém dostat se pod 6 l/100 km.

Svůj podíl na skromném apetitu jistě i solidní dynamice má i velmi dobře poskládaná převodovka. Zvláště 2, 3 a 4 mají ideální rozložení a umožňují plně využít potenciálu motoru. Navíc má přesné a hladké řazení. Stejně jako v případě spotřeby, i reálné dynamické parametry splňují to, co slibuje výrobce. Na skutečných 100 km/h to trvá necelých 9 s, na 160 km/h cca dvojnásobek a na 200 km/h jste okolo 35 s.

Celkový dojem z motoru je tedy dobrý, v rámci dnešní nabídky podobně výkonných přeplňovaných jednotek jsou jeho vlastnosti nadprůměrné. Nemá sice žádnou vyloženě silnou stránku, postrádá ale i výrazné slabiny - všechno je buď obvyklé, nebo lepší než obvyklé. Ovladatelnost motoru sice nevystupuje z davu, lineární charakter ale potěší a dynamický projev je při použití v kompaktu velikosti a hmotnosti Velosteru příjemný. Zřejmě nejsilnější stránkou, jakkoli i v tomto směru existují lepší agregáty, je spotřeba paliva, která si odpouští vysoké extrémy, tak obvyklé pro turba. Prostě můžete jet svižně nebo rychle a nelitujete toho, že se vám pod kapotou krom samotného motoru točí i turbodmychadlo.


Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech


Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.