Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

(+ video) Veloster Turbo je zajímavý hlavně svým motorem. Splnila nová jednotka očekávání, chceme ji i do jiných modelů značky?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

18.11.2012 | Mirek Brokeš | 6 příspěvků

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Veloster Turbo je zajímavý hlavně svým motorem. Splnila nová jednotka očekávání, chceme ji i do jiných modelů značky?

Dobrý motor s výhradou

Zapomeňme na hořkou příchuť, kterou zanechal popis ne zrovna ideálního podvozku, čeká nás důležitější kapitola. Dostaneme i30 s dobrým motorem? To vlastně ještě nevíme, zatím se o tom jen uvažuje. Pokud by se ale 1,6 T-GDI opravdu dostal tam, kde bychom ho chtěli, pak ano, dobrý podvozek by dostal vhodného partnera.

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 27 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 01Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 28 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 02Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 29 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Motor 03

Připomenu, že se jedná o benzínovou šestnáctistovku přeplňovanou turbodmychadlem typu twin-scroll s přímým vstřikováním paliva a proměnným časování sacích i výfukových ventilů. V Evropě je jeho maximální výkon naladěn na 186 koní při 5 500 ot/min, točivý moment vrcholí na 265 Nm mezi 1500 a 4500 ot/min. Veloster s ním z 0 na 100 km/h dle specifikací zrychluje za 8,4 s a umí to rozjet na 214 km/h.

Jedná se o vůbec první přeplňovaný benzínový motor od korejského výrobce a řekl bych, že se povedl. Má velmi lineární charakter. Nebrání se jízdě pod hranicí 1 500 ot/min, ale teprve nad ní opravdu ožívá. Od ní výkon plynule narůstá a přestože má být jeho maximum v 5 500 ot./min, bez náznaků vadnutí pokračuje až do červeného pole. Výsledná dynamika je pocitově příjemná, i pro náročnějšího řidiče v rámci kompaktní třídy plně dostačující - jízda, při které pravidelné překračujete hranici 200 km/h, nedá větší práci.

Celé to má jednu vadu kráse. Zatímco atmosférická 1,6 GDI reaguje na plyn okamžitě, turboverzi trvá déle, než se začne něco dít. Prodleva je citelná a nejzásadněji ji pocítíte u meziplynů. Nestačí jen si tak brnknout o pedál, musíte ho pěkně podržet, skoro jako u nějakého dieselu. Paradoxem je, že řidičům zvyklým na chování „moderních motorů” to přijde normální.

Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 30 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Ext 23 Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 31 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Int 07Test Hyundai Veloster Turbo 1,6 T-GDI: 186 koní v sexy balení - 32 - Hyundai Veloster Turbo Test 2012 Int 16

Když mi vůz kolega předával, krátce jsme se o autě bavili a prohlásil, že to má takový normální europlyn. Jenže já do Velosteru přesedl ze starší Imprezy WRX. Kontrast byl značný a trvalo mi hezkých pár kilometrů, než jsem se s plynem sžil. Ale ani po týdnu to nebylo úplně ono a s velkou radostí jsem se do Imprezy zase vrátil.

Ale zpět k motoru. Potěší průběhem výkonové křivky a také spotřebou. Naměřené maximum bylo 21 l/100 km. Toto číslo opravdu lze považovat za maximum možného a v běžném provozu se mu v podstatě nedá přiblížit. Při ostré jízdě po běžných silnicích se spotřeba pohybuje okolo 14 l/100 km. Podobné číslo mi palubní počítač ukázal i po 100 km dlouhém sprintu po dálnici s výsledným průměrem 150 km/h. Stačilo ale ubrat, průměr spadl na 125 km/h a spotřeba na 9,5 l/100 km. Běžnou jízdu na okreskách „pořídíte” za 6 - 8 litrů dle rychlosti, množství předjížděcích manévrů a profilu tratě. A pokud se rozhodnete šetřit, není problém dostat se pod 6 l/100 km.

Svůj podíl na skromném apetitu jistě i solidní dynamice má i velmi dobře poskládaná převodovka. Zvláště 2, 3 a 4 mají ideální rozložení a umožňují plně využít potenciálu motoru. Navíc má přesné a hladké řazení. Stejně jako v případě spotřeby, i reálné dynamické parametry splňují to, co slibuje výrobce. Na skutečných 100 km/h to trvá necelých 9 s, na 160 km/h cca dvojnásobek a na 200 km/h jste okolo 35 s.

Celkový dojem z motoru je tedy dobrý, v rámci dnešní nabídky podobně výkonných přeplňovaných jednotek jsou jeho vlastnosti nadprůměrné. Nemá sice žádnou vyloženě silnou stránku, postrádá ale i výrazné slabiny - všechno je buď obvyklé, nebo lepší než obvyklé. Ovladatelnost motoru sice nevystupuje z davu, lineární charakter ale potěší a dynamický projev je při použití v kompaktu velikosti a hmotnosti Velosteru příjemný. Zřejmě nejsilnější stránkou, jakkoli i v tomto směru existují lepší agregáty, je spotřeba paliva, která si odpouští vysoké extrémy, tak obvyklé pro turba. Prostě můžete jet svižně nebo rychle a nelitujete toho, že se vám pod kapotou krom samotného motoru točí i turbodmychadlo.


Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech


Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně

Diskuze 6 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.