Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Jaguar XKR-S Cabrio: s vlasy ve větru
27.4.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Po jízdě s XKR-S Cabrio vám možná začnou říkat Karle Hálo. Jiné kabrio vám vplést vítr do vlasů, tohle vaši hřívu zaručeně pošle do luftu.
Přehled kapitol
Lahodný motor
Trochu jsem pro tentokrát pozměnil vcelku obvyklé pořadí hodnocených částí vozu, ale zvláštní auto si snad zaslouží trochu zvláštního přístupu.
I když už jsem se zejména o zvuku motoru zmínil, ani jeho jiné aspekty bych neměl pominout. Má totiž výkonu na rozdávání a přitom pozoruhodný charakter.
Řeknu to asi takto: objem pět litrů je hodně litrů a když si k tomu přidáte přeplňování, máte před sebou docela zajímavé výkonové vyhlídky. Teď si k tomu doplňte, že jde o přeplňování kompresorem, který v tomto případě nemá skoro žádné prodlevy a už v ve velmi nízkých otáčkách pumpuje do kol výkon, který motory drtivé většiny aut nedosáhnou nikdy a nijak. Špičkový výstup 550 koní pro motor XKR-S není dostatečně výmluvná definice. Tahle jednotka se chová jako elektromotor - nasadí, dře, dře, ještě dře a pak přestane, na omezovači otáček. Slabé místo? Není.
I proto je s autem jako takovým tak snadné si pohrávat. Jak se za chvíli dozvíte, jeho řízení není zrovna vzorem dokonalosti, ale ono vám to rychle přestane vadit. Řízením vydáváte nějaké základní pokyny, to pravé ovládání směru jízdy probíhá pravou nohou. XKR-S, i přes svou nemalou hmotnost, je naprosto oddané tomuto, na dnešní dobu hodně exotickému motoru, který je ovladatelný perfektně a spolu s aktivním samosvorným diferenciálem odvádí precizní práci.
Čím jsem byl příjemně překvapen byla spotřeba paliva. Ne snad, že by byla vyloženě nízká, ale ostrá kombinace v podstatě na hranici toho, co lze reálně využít v provozu, se vešla do 31 litrů. Více režimů jsem pořádně nezkoušel, ale to není špatné číslo, rozhodně ne na kompresorem přeplňovaný pětilitr. Slabší BMW 650i (4,4 biturbo) si při podobném stylu bez uzardění řekne o 50 a jsem docela zvědavý, jak na tom bude teprve srovnatelná M5 resp. M6 s 560 koňmi. Méně to asi nebude...
Řízení je svérázné, převodovka jen automatická
Řízení tohoto auta je, no netroufnu si říci špatné, je ale určitě zvláštní. Je velmi lehké a zpětné vazby je poskrovnu, možná s ohledem na výše zmíněné, možná kvůli něčemu, na co jsem zatím nepřišel. Každopádně ale není překážkou ovladatelnosti. Rozhodně ne takovou, nad kterou byste nemávli rukou. Jeho lehkost vám bude zprvu připadat hodně nemístná, jenže časem začnete chápat, že se k lehkosti pohybu celého auta docela hodí. S XKR-S zkrátka tančíte a stejně jako partnerce při tanci pouze naznačujete, co má kdy dělat a nevymetáte s ní parket pouty na rukou, také tomuto auto jen naznačujete, kam má zamířit. A ono to funguje. Tango? Možná ani ne, spíše valčík. Ale za zvuku elektrické kytary, krásný modrý Dunaj tady nemá co dělat...
Slabým místem jsou nesporně možnosti volby převodovky. Můžete mít jednu, automatickou, s hydrodynamickým měničem. Nezní to zrovna jako atraktivní volba a asi i pro mě by to byl jediný důvod, proč by si tento Jaguar nemohl koupit. Ale bez ohledu na své preference musím uznat, že automat pracuje v rámci možností výborně.
Má „jen” šest stupňů, ale to považuji za plus - copak motor s nekonečným rozsahem použitelných otáček a umíněností stáda hladových býků potřebuje více? V žádném případě, tento vůz by mohl mít tříkvalt a stejně by jel jako ďas. Jde o ústrojí ZF a u toho, jak už víme, stačí správné ladění a dokáže fungovat velmi přesvědčivě.
Plně automatický režim jsem moc nezkoušel, ale ten s manuální volbou stupňů funguje velmi podobně jako u BMW - reaguje ihned, v širokém rozsahu otáček, trochu škube při řazení oběma směry, ale dá se to snést a i meziplyny jakž takž trefuje, byť jsou to někdy takové - jak budou znát lidé oddaní této technice - „smrkáče”, hlavně do vyšších otáček se táhnou jako hustý hlen z nosu... Ale nic z toho není pro zlost. I na okruhu se s ním dá nějak sžít a myslím, že pro většinu zákazníků bude v pořádku. Puristům ale jistě nemusím vyprávět, že tak dobře jako vy sami s převody pochopitelně nepracuje, jistá ztráta spojení s vozem je v případě každého podobného ústrojí jednoduše nevyhnutelná.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 3 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 6 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva