Test Maserati GranTurismo: nomen omen

Poslední model italského Maserati nedává svým jménem pochybovat o tom, do jakého segmentu míří. Je však skutečně prvotřídním cestovním automobilem, nebo v boji o zákazníky spoléhá pouze na image slavné značky? Vyzkoušeli jsme jej na českých silnicích a víme ještě mnohem více.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Maserati GranTurismo: nomen omen

10.6.2008 | Walter Kraft | 3 příspěvky

Test Maserati GranTurismo: nomen omen

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poslední model italského Maserati nedává svým jménem pochybovat o tom, do jakého segmentu míří. Je však skutečně prvotřídním cestovním automobilem, nebo v boji o zákazníky spoléhá pouze na image slavné značky? Vyzkoušeli jsme jej na českých silnicích a víme ještě mnohem více.

Maserati není zrovna automobilkou, která by zaplavovala trh několika novými modely ročně. A tak jsme si po představení poslední generace Quattroporte museli na další novinku pár let počkat. Výsledkem čekání bylo relativně velké, čtyřmístné kupé, nazvané jednoduše GranTurismo. Kdo čekal nástupce GranSportu, musel být zklamán, kdo toužil po čemsi jako stylovějším Quattroporte, musel být nadšen. Ale nepředbíhejme a pojďme tuto italskou krásku prozkoumat pěkně popořádku.

Stylovka

Je vůbec možné, aby italský vůz s cenovkou v řádu milionů Kč nevyrážel dech již na pohled? Zřejmě nikoli, alespoň si na žádný takový nevzpomenu. A GranTurismo tradici rozhodně nekazí, svým vzhledem spolehlivě budí rozruch kdekoli se objeví.


Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 1 - Test Maserati Granturismo 01Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 2 - Test Maserati Granturismo 04Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 3 - Test Maserati Granturismo 08

Ačkoli jsme vůz testovali v černé metalíze, jsou jeho rysy tak výrazné, že ani tato, jinak nápaditost spolehlivě skrývající barva, v tomto případě nezafungovala. GranTurismu nechybí nápad, agrese i elegance a ačkoli nemusí padnout do oka každému, nepotkal jsem nikoho, kdo by byl schopen jej ignorovat. Toužíte-li zapadnout do vysoké společnosti, je styl tohoto vozu rozhodně skvělou vstupenkou.

Interiér auta za jeho vnějškem daleko nezaostává, byť tak oslnit již nedokáže. Jeho linie jsou jednodušší, ale čisté a ve většině případů i účelné. Pokud máte vedle slov „italský interiér“ zafixován termín „nekvalita“, můžete na toto spojení v případě Maserati v klidu zapomenout. Interiér hýřil povedenými materiály, zejména špičkovou červenou kůží a kvalitním černým plastem. Ani zpracování nedávalo znát známky nedokonalosti. Jednu výtku bych však přece jen měl. Palubní systém z dílen koncernu PSA, který si můžete objednat třeba do Citroenu C4, se mi v útrobách tohoto vládce silnic příliš nezamlouval.

Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 4 - Test Maserati Granturismo 19Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 5 - Test Maserati Granturismo 20Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 6 - Test Maserati Granturismo 26

Prostoru uvnitř je překvapivě dost a označení kupé 2+2 je pro vůz snad i urážkou. Více místa na zadních sedadlech je v tomto segmentu snad jedině v Mercedesu CL. Jde tedy o plnohodnotné čtyřmístné kupé, ve kterém by ani čtyři dospělí neměli strádat, pokud tedy cestujícím vzadu nebude vadit, že nemají vlastní dveře...

Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 7 - Test Maserati Granturismo 30Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 8 - Test Maserati Granturismo 32Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 9 - Test Maserati Granturismo 31

Ferrari Inside

Zapomenout na jakékoli pochybnosti o výjimečnosti tohoto vozu však dá jeho první nastartování. Z pod přední kapoty se ihned po otočení klíčkem ozve nádherný zvuk, který důrazně připomene jeho geny. Ačkoli přímo tento agregát v žádném Ferrari nenajdete, jeho projev i naladění vozy se vzpínajícím se koníkem ve znaku s úspěchem napodobuje. Lehkonohý chod osmi pístů, které lační po co nejrychlejším pohybu, bleskový pokles otáček a lahodný zvuk vyšších tónin potěší snad každého, komu automobily zkřížily cestu životem. Jen naprosté minimum agregátů se dokáže chovat tímto, pro mě dokonalosti se blížícím způsobem a už jen mazlení se s motorem na místě je výjimečným zážitkem.

Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 10 - Test Maserati Granturismo 16Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 11 - Test Maserati Granturismo 17Test Maserati GranTurismo: nomen omen - 12 - Test Maserati Granturismo 18

A dost možná větším, než následná jízda. Hmotnost 1880 kg totiž dává 405 koníkům v útrobách osmiválcového čtyřlitru docela zabrat a ačkoli i za jízdy potěší svým lineárním charakterem a líbezným zvukem, dynamický projev již za těmito vněmy zaostává. Ne, že by GranTurismo bylo slabým vozem, ale po nastartování ve vás nechá očekávat bouři. Jízda je ale o mnoho poklidnější, než projev točivého osmiválce a na sportovní jízdu nechá brzy zajít chuť. Inu, je to GT...

Ač by si hmotnost vozu zasloužila větší výkon, je srdce GranTurisma rozhodně motorářskou lahůdkou. Za to, že dokáže dodat šťávu i docela poklidnému popojíždění po přecpaných městských ulicích, mu patří všechna čest.

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše