Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy > Článek
Test Maserati GranTurismo: nomen omen
10.6.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Poslední model italského Maserati nedává svým jménem pochybovat o tom, do jakého segmentu míří. Je však skutečně prvotřídním cestovním automobilem, nebo v boji o zákazníky spoléhá pouze na image slavné značky? Vyzkoušeli jsme jej na českých silnicích a víme ještě mnohem více.
Přehled kapitol
Automat jako jediná volba
Chování motoru vyloženě vyzývá k tomu, abyste si s ním hráli, abyste jeho otáčky přesnými meziplyny vyrovnávali rychlosti otáčejících se koleček v převodovce, abyste jej spojkou nechali ladně se opírat do zbytku převodového ústrojí. Bohužel, nic z toho vám Maserati nedovolí, do GranTurisma si můžete pořídit pouze šestistupňový automat, který vám, pokud si na křižovatce nepřehodíte volič do polohy N, neumožní ani pohrávat si s otáčkami motoru při stání na místě.
Pokud odhlédnu od špatných zpráv pro hračičky, není ani tak automat zrovna optimálním společníkem. Ve standardním automatickém režimu ještě poslouží obstojně. Řadí sice relativně pomalu, ale hladce a byť by se mi takové naladění zamlouvalo spíše v Mercedesu než v Maserati, nemám vůči němu zásadnějších výhrad. Přepnutí do režimu Sport sice řazení zrychlí, ale hladkost je ta tam. Při řazení nahoru lze ještě konstatovat, že jde o relativně jemný proces, podřazování s nepřesnými meziplyny ale není zrovna příjemné. Navíc je poněkud nevyzpytatelný a alespoň mé potřeby svými činy příliš často neodhadl. Přepnutí do manuálního režimu (s možností řadit i „pádly“ pod volantem) příliš nepomůže. Automat si totiž beztak vždy udělá co chce a zejména překvapivé kickdowny při jízdě na půl plynu ve středních otáčkách kvalitu rychlejší jízdy docela kazí.
Automatickou převodovku považuji za nejslabší článek vozu. Dobře funguje, jen když od ní vyloženě nic nechcete a necháváte se unášet poklidnou jízdou nízkými rychlostmi. Při aktivnější jízdě není příjemná, a to ani kvalitou samotného řazení, ani logikou svého chování.
GranTurismo jak se patří
Na silnici je však vůz přesně tím, čím má být - vládcem rychlého cestování na dlouhých tratích. Pokud se necháte na chvíli navnadit motorem toužícím po 8 000 otáčkách a pokusíte se s GranTurismem do sportovní jízdy, brzy poznáte, že pro něco takového vůz stvořen nebyl. Ne že by ostrému zacházení vyloženě odříkal, snad jen brzdy nejsou schopny příliš dlouho krotit kombinaci čtyř set koní a téměř devatenácti set kilogramů hmotnosti, ale cestovní režim zvládá s takovou grácií a noblesou, že pokoušení limitů v zatáčkách dalece zastíní.
Když se s GranTurismem vydáte na dálnici či velkorysou okresku a necháte se po nich unášet rychlostmi do 200 km/h, budete okouzleni tím, jak skvěle vůz v tomto režimu funguje. Podvozek zůstává i na nepříliš kvalitních silnicích a použití 20“ kol ohleduplný k vašim zádům a je velmi dobře odhlučněn. Stejně tak aerodynamický svist je minimální a snad jen intenzivnější šelest motoru vám tu a tam napoví, že ručička tachometru právě přesáhla číslovku 170. Schopnost maskovat rychlost je u GranTurisma excelentní a co jiného je u vozu s tímto názvem důležitější?
Pokud se přece jen vrátíme k pokoušení možností vozu, je první dojem trochu zklamáním. V nízkých rychlostech je vůz celkem neobratný a i přes takřka ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy tíhne k nedotáčivosti. Ve vyšších rychlostech si ale briskně napravuje reputaci a v dlouhých rychlých zatáčkách předvádí vzhledme ke své hmotnosti a komfortnějšímu naladění úctyhodné výkony. Čím rychleji jedete, tím lépe vůz funguje, dalo by se říci. I to mi k vozu s názvem GranTurismo pasuje více než dobře...
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 5,5 s
0-160 km/h: 12,9 s
0-200 km/h: 21,6 s
Nejvyšší naměřená rychlost: 281 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Rusové naplno ukázali Putinovu limuzínu v novém, z baroka skáče rovnou do 21. století
před 2 hodinami - Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva