Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes-AMG C 43 4Matic Kombi: je to vůbec ještě AMG?
15.3.2017 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Můžete se jistě ptát, zda rychlé kombi s pohonem všech kol není typické spíš pro Audi, přiostřené Céčko se ale ani v neprobádaných teritoriích neztrácí.
Přehled kapitol
Byly doby a není tomu zase tak dávno, kdy měla většina automobilových výrobců poměrně jasně vyhraněný charakter svých aut. Nechápejte tuhle poněkud generalizující větu špatně, nechci zde vyvolávat ducha pomalu zapomenuté minulosti a nostalgicky sušit oční koutky, ale tak to zkrátka bylo.
Věděli jste, že se do prodejny Porsche chodí kupovat dvoudveřová sportovní auta. Že BMW vyrábí převážně sedany s pohonem zadních kol a dynamickou jiskrou, Mercedes zase pohodlné a spolehlivé chrámy z kůže a chromu, Land Rover nezdolné offroady a tak bychom mohli pokračovat dál. Jak říkám, je to jisté zjednodušení, nicméně tou dobou platné a nic na tom neměnily ani občasné výjimky.
Kdy, kde a proč se tohle specifické profilování značek zlomilo a dospělo do stavu, kdy se najednou téměř všichni chtějí zalíbit všem a na své někdejší jedinečnosti už pouze staví svou image, bychom vypátrat a popsat jistě dokázali. Jednak by to ale vydalo na menší diplomovou práci a navíc by to byla přeci jen zbytečná odbočka, když tím chci pouze říct zjevné: Pokud měl někdo kdysi hegemonii na poli rychlých kombíků se čtyřkolkou, bylo to především Audi, které nastartovalo tuhle kategorii modelem RS 2 Avant vyvinutým v první polovině devadesátých let ve spolupráci s Porsche.



Tou dobou společnost AMG už dávno existovala, Mercedesu ale prozatím nepatřila. Jejím primárním cílem byla - kromě ambicí v motorsportu - také snaha dodat do té doby ve své podstatě jen luxusním a komfortním strojům s třícípou hvězdou na kapotě ještě vyšší výkony a zlehka tomu přizpůsobit i podvozky.
Tohle byl recept, který firmě z Affalterbachu vydržel dlouho, a to i v době, kdy ji kompletně ovládl Daimler. Mercedesy od AMG měly a mají špičkové výkony, a přestože auta jako taková špatná nebyla, jejich potenciál bylo možné využít mnohem snadněji v přímce než kdekoli jinde.
Slouží ke cti značky, že svou schopnost přidat nejen ty koně už prokázala, přímá konkurence z Mnichova a Ingolstadtu ji nicméně opět utíkala schopností najít mezírku na trhu mezi běžnými a sportovními modely. Tento náskok však neměl dlouhé trvání. Mercedes proti vozům M Performance a S nedávno vyrukoval s automobily označeným AMG 43, jakýmsi šestiválcovým mezistupněm k vrcholným modelům s V8, a pokud si myslíte, že jde pouze o pár „Pferdestärke“ navíc oproti C 400, rád bych vám při této příležitosti řekl, že ne tak docela.
Do očí praští decentně
Záleží na osobních preferencích, jestli tmavě modré Céčko budete považovat za přehnaně vyzývavé anebo naopak zbytečně skromné a nenápadné, osobně mám ale za to, že jde sympatickou střední cestou. Náznaky mohutného nasávání vzduchu k chladičům a brzdám v předním nárazníku a devatenáctky ve všech rozích jsou po vizuální stránce možná malinko moc, ve výsledku však auto pořád vypadá docela přitažlivě.
Většina původně chromovaných dílů včetně hranatých koncovek výfukového systému, lišt kolem oken, podélných ližin na střeše i krytů vnějších zpětných zrcátek dostala černý lak a pětidveřový Mercedes je viditelně více přidřepnutý k silnici, což v kombinaci s krátkým předním převisem a směrem dozadu skutečně i opticky se zužující karoserií dělá odhodlaný dojem.
Tohle všechno by na sympatický sleeper stačilo, designéři ovšem neodolali a s nápisem AMG se jim poněkud roztrhl pytel. Najdete ho na brzdových třmenech, kolech, v přední masce, na víku kufru a to nemluvím o interiéru, ke kterému se za chvíli dostaneme anebo štítcích Biturbo 4Matic na předních blatnících. Chápu, že jim asi šlo o to říct, že jde o opravdový produkt „Aufrecht-Melcher-Großaspach“ a ne jen obyčejný exteriérový paket, nicméně mohli trochu pamatovat na to, že více proužků ani adidas lepším nedělá.
Menší zmatky pak může vyvolat označení C 43, které - jak je dnes běžným folklórem - neodkazuje na objem pohonné jednotky, stejně tak má ale daleko k mnohem užívanějšímu a tradičnějšímu 63 jiných AMG. Jak se ke čtyřiatřicítce v Mercedesu dopracovali, může mít hned několik důvodů.
Předně jde o odkaz na původní C 43 AMG se 4,3litrovým atmosférickým osmiválcem o výkonu 310 koní, který byl představen před dvaceti lety a kdy objem s označením ještě seděl. Zároveň jde svým způsobem o předěl mezi vrcholným standardním modelem C 400 a špičkovým C 63, takže ta čtyřiatřicítka zde zapadla tak nějak logicky, akorát tvůrci místo podladěného motoru 4,0 V8 biturbo dali přednost třílitru V6 s dvojicí turbodmychadel.
Interiér nejen strojený
Že bychom měli brát juniorské AMG vážně, naznačuje taktéž jeho interiér. Karbonové panely, motiv šachovnice na přístrojovém panelu či červené bezpečnostní pásy ladicí s prošíváním čalounění by u obyčejného Mercedesu možná vypadaly jako úlet z mimoňských válek a vlastně doteď nevím, co si mám o tom myslet, každopádně jsou zde i funkční, nejen esteticky se tvářící doplňky.
Volant se samoúčelně zploštěným věncem to není, místa je tady dost a to i na kolena pod sloupkem řízení, takže je to zbytečnost a polemizovat by se dalo také o hliníkových pedálech. Přední sedadla jsou ale jedním slovem výtečná. Alespoň tedy pokud jde o jejich tvar a materiály. Kombinují kůži s alcantarou, takže v nich neklouže pozadí a kromě mohutných bočnic skvěle podepírajících záda je zde také možnost prodloužit jejich sedáky.
Nejsem si zcela jist, jestli jejich šířka padne každému. Na rozdíl od jiných modelů AMG s nafukovacími vaky mají pevnou konstrukci a štíhlejší řidiči v nich možná budou trochu poletovat, zrovna s tímto ale problém nemám. S čím problém naopak mám, je způsob, jakým se nastavují. Že musíte ve voze s cenovkou skoro 1,6 milionu posouvat sedadla manuálně, to by se ještě překousnout dalo. Že je ale elektrické ovládání sklonu opěradla a výšky umístěno natolik hloupě, že k němu miniaturní spárou mezi čalouněním dveří a bočnicí podepírající nohu nelze pořádně prostrčit ruku, to mi jedno být nemůže.
Vypadá to, jakoby se zde se sportovními sedadly vůbec nepočítalo, což je docela zvláštní vzhledem k tomu, že modely AMG s přepracovanými kabinami jsou nedílnou součástí nabídky. V každém případě tohle je docela příjemné místo k žití, a pokud si dá Mercedes pozor na kvalitu zpracování a interiéry Céčka přestanou povrzávat, což se jim někdy stává, bude zde jen málo věcí, které bude možné objektivně kritizovat.
Následující >1 / 4
Diskuze 9 příspěvků
Bleskovky
- Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
včera - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021
Nejčtenější články
- Číňané začali vyrábět obří luxusní SUV s 680 koňmi, i to prodávají překvapivě levně
30.1.2021 - Škoda zakončila mizerný rok na klíčovém trhu totálním debaklem, porazila ji i levná značka VW
30.1.2021 - O prodej téměř všech kombíků v USA se v roce 2020 postaralo jedno jediné auto
30.1.2021 - 30 let stará italská legenda má mimořádně zmatečně řešený zavazadelník, radši se jím nechlubí
30.1.2021 - Nejsilnější pojízdný jeřáb světa je extrémní monstrum, 100 metrů nad zem zvedne až 1 200 tun
30.1.2021 - Majitel krátce po koupi zavřel do garáže nový Mercedes, po 34 letech je sotva jetý na prodej
30.1.2021 - Korejci ukázali, jak se do jejich luxusně pojaté novinky vejde až 11 lidí naráz
31.1.2021 - Někdo najel 342 tisíc km v superautě s motorem 5,0 V10 biturbo, teď ho levně prodává
31.1.2021 - Cena silného nového VW ve Francii ukazuje, jak zajistí rozmach elektromobilů přes nezájem o ně
31.1.2021 - Majitelé výhodných čínských SUV s nimi měli ihned přestat jezdit, teď možná nebudou litovat
31.1.2021
Nové na MotoForum.cz
- Mika Kallio (KTM) se zranil na ledu 12:02
- Časový program testů v Losailu 27.2.2021
- Gresiniho tým má nejistou budoucnost 26.2.2021
- Maria Herrera pojede MS-Supersport 26.2.2021
- Hrál Deroue příliš vysoký poker? 25.2.2021
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 09:32 - ExFun
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Koronavirus 06:16 - řidičBOB
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 16:54 - Snowman000
- Porsche - vse o sportovnich modelech 13:55 - pavproch
- Genevo ONE - Zkušenosti 12:53 - řidičBOB
- Co čtete? (vážná literatura, ne motoristická) 27.2.2021 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 27.2.2021 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 27.2.2021 - HOUZJ5AJ