Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mercedes B 180 CDI: sám voják v poli
22.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jen málokdo si dnes může užívat ten luxus, že se nemusí o své místo pod sluncem dělit s konkurencí. Třída B od Mercedesu si ho dopřává.
Přehled kapitol
Třída B se dosud neomezeně vyhřívala na zcela přehlíženém písečku a nějakou chvíli to tak ještě zůstane i po aktuální generační obměně. Ne snad, že by na trhu neexistovaly jiné kompaktní vany stojící na rozhraní MPV a hatchbacků, ale s přídomkem luxusní se může dnes honosit jen malý Mercedes.
Jeho pozici ohrozí v nejbližší budoucnosti BMW, které připravuje kontroverzní model 1 GT s pohonem předních kol, ten ale nedorazí dříve než na podzim, spíše ale až v příštím roce. Béčko má proto o bezkonkurenční existenci prozatím vystaráno, i když to samozřejmě neznamená, že mu nemůžou krást klientelu lépe vybavené verze Volkswagenu Touran, nové Zafiry či Fordu C-Max.
Při představení nové třídy B jsem se pokusil detailně zdokumentovat genezi a pádné důvody, proč byl Mercedes donucen opustit pokrokovou sendvičovou platformu první generace a pro nástupce navrhnout konvenčnější konstrukci. Podrobnostmi se proto už teď zabývat nebudeme a podíváme se především na to, jak béčko působí a funguje v běžném provozu. Což je konec konců patrně mnohem důležitější, než co ukrývá pod plechy a podlahou. Ke zkoumání posloužila dieselová verze B 180 CDI.



Hrátky s optickými triky
Aniž bych se chtěl nějak zevrubně věnovat vnějším tvarům a jitřil emoce subjektivními dojmy nebo nostalgickými výlevy, nedá mi to a musím říci, že původní model mi přijde poněkud elegantnějšího střihu. Aktuální béčko má kvůli obvyklejší platformě a konvenčně uloženému motoru výrazně delší přední převis vytvářející těžko maskovatelnou vizuální těžkopádnost.
Vysoké boky se designéři pokusili rozbít dvojicí výrazných prolisů, ovšem spodní poněkud samoúčelně rozmáchlá křivka onu masivnost spíše zdůrazňuje. Neobvyklé je, že naživo vypadá třída B lépe než na fotkách. Patrně proto, že člověk má nutkání nechat zrak klouzat po komplikovaných liniích a nápadných světlech s LED na obou koncích než dívat se na auto jako celek.
Že béčko dokáže mistrně oklamat oko, si uvědomíte až při přímém srovnání s předchůdcem, který je o pár centimetrů vyšší a kratší, ale zdá se být subtilnější. Takže nakonec asi dopadla práce stylistického oddělení lépe, než by kdokoli s ohledem na výchozí rozměry a proporce předpokládal. Ostatně, pronést o MPV „připomíná hatchback“, rozhodně nelze brát za urážku.
Na palubě luxusu
Usednutí do sedačky proto může leckoho překvapit a nutno dodat, že značně příjemně. Prostor v kabině není jen velkorysý, je přímo honosný. Z dostatku místa ve všech myslitelných směrech se můžou tetelit blahem nejen cestující vpředu, ale vzdušnost interiéru dýchá na cestujícího na kterékoli pozici, pokud tedy nesedí vzadu uprostřed.
Překáží tu středový tunel patrně připravený pro čtyřkolku AMG, chybí kus sedáku a ani v oblasti ramen nezůstalo místa nazbyt. Na délku sedáků si ostatně můžou stěžovat také krajní pasažéři, nicméně tohle je asi obecný problém většiny aut do velikosti Golfu a mnohdy se nevyhýbá ani vyšším segmentům. Každopádně třída B je více 4+1 než plnohodnotné pětisedadlové MPV a to ji může značně srazit body navzdory noblesnímu znáčku.
Polstrování bude vyhovovat těm, kteří mají rádi pod zadkem tužší konzistenci pěnové výplně, jen jí mohlo být použito nepatrně více na bočnicích předních sedáků. Dieselové Béčko za žádných okolností nepovažuji za auto vhodné k řezání čehokoli jiného než vzduchu, ale mám raději, když místo dveří a plastů středového tunelu můžou být nohy podepřené bočním vedením.
Přestože třída B bojuje na svém osamoceném postu v podstatě sama se sebou, kvalitativně neponechává nic náhodě a mainstreamu ani nedovoluje se byť jen přiblížit. Z obrázků to vypozorovat nelze, ale Mercedes si dal mimořádně záležet na tom, aby kontakt s kterýmkoli povrchem, včetně tvrdších plastů, působil opravdu hodnotně. Kůže na hezky tvarovaném a zpracovaném volantu i řadicí páce vypadá přesvědčivě a kovově se tvářící prvky na palubní desce prozradí svou umělohmotnou povahu pouze tak, že vám k nim za ledových rán nepřimrzají prsty.
Také odpory mezi jednotlivými ovládacími prvky jsou vzácně konzistentní, ačkoli jejich samotné rozmístění není z nejintuitivnějších. Klimatizace je trochu zapadlá dolů, ale už po chvilce se vám pozice jednotlivých funkcí dostanou do krve. Hůře se zvyká na tlačítka multifunkčního panelu, zde ale pomůže ovladač Comand spojený s barevným displejem umístěným nad vkusně tvarovanými výdechy ventilace.
Obrazovka svým štíhlým designem připomíná malý tablet anebo spíše fotorámeček (dotykový totiž není), ale jeho elegance se v některých městských čtvrtích s pochybnou pověstí může stát nevýhodou - myslím, že pár jich bude nevybíravě vyrváno z podstavce, než „smažkám” dojde, že nejsou přenosné a v zastavárnách tudíž neupotřebitelné.
Abych to nějak shrnul, zpracování a materiály nového béčka na špičku mezi Mercedesy nedosáhnou, ale ve voze zaštítěném třícípou hvězdou a cenovkou začínající na částce 580 tisíc zaručeně neurazí. Ve spojení se štědrou nabídkou prostoru pro posádku tedy třída B zatím překvapuje příjemně.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
před 2 hodinami
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jezdec Moto2 Izan Guevara bude testovat bike MotoGP včera 11:12
- Jeffrey Buis se Suzuki v MS-Sportbike včera 10:33
- Aprilia SR GT 400: sportovní skútr s dobrodružnými vlastnostmi včera 10:00
- Test Valencia: Aprilia 1. – Toprak před Rinsem & Millerem 18.11.2025
- Diskvalifikace: Payne/Rousseau ztratili titul mistra světa 18.11.2025
Nejnovější články
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
před hodinou
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
před 2 hodinami
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
před 4 hodinami
Němci vzkřísili myšlenku nejrychlejšího stroje pro přepravu sportovních aut, má úchvatné parametry
včera
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
včera
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.20. 08:58 - mattonecz
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.19. 18:42 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
