Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 5008 2,0 HDI: sympatická alternativa kombi
25.10.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Peugeot 5008 za cenu kompaktu nabídne prostor, za který netřeba platit daň jízdní nepoužitelností. Vyplatí se v sedmimístné verzi?
Přehled kapitol
Existují dva typy řidičů, v jejichž životě existuje potřeba velkého prostoru pro posádku a zavazadla. Ti první si kupují kombíky, ti druzí MPV. Pro kombíkáře mám pochopení, ostatně v mé automobilové historii jich figuruje celá řada. Mám rád praktičnost, kterou poskytují na straně jedné a současně majitele nenutí vzdát se veškerých řidičských prožitků. V naší redakci jsem s tímto názorem poněkud osamocen, přesto i největší odpůrci občas zahlédnou světlo ve tmě. Do duše zákazníka třídy MPV jsem ale ještě nepronikl.
Jeremy Clarkson se o řidičích MPV kdysi vyjádřil jako o těch, co to přehnali s plněním reprodukčních povinností a teď se perou s následky. Při jiné příležitosti byl ještě ostřejší. Přirovnal Renault Espace k jedné velmi nepříjemné pohlavní chorobě a dodal, že pokud už máte jedno či druhé, nebudete se tím chlubit. V žádném případě nechci naznačit, že bych s ním souhlasil, přesto mé zkušenosti naznačují, že jeho břitká vyjádření obsahují zrnko pravdy. Ať už jsem se o MPV bavil s kýmkoliv, v případě příznivců šlo vždy o „zasloužilého” otce. Jeden řešil potřebu velkého kufru na každotýdenní stěhování rodiny se dvěma polodospělými dětmi na chalupu, další chtěl místo pro tři autosedačky a jiný zase třetí lavici aby měl při společném výletu kam posadit kamarády svých ratolestí. Ze všech bylo cítit touhu po vyřešení praktických problémů, které přináší život s početnější rodinou, emoce ale žádné.
Je tedy opravdu jejich snem, i když v tomto případě půjde spíše o výsledek excelovské rozvahy než o sen, auto, které pozře rodinu včetně půlky domácnosti, doveze ji do cíle, tam ji vyplivne a tiše počká na parkovišti než se zase pojede zpět? Letošní test Toyoty Verso by to potvrzoval, ta se vyznačovala schopností sloužit a současně nebýt vidět. Nečekal jsem, že se bude Peugeot 5008 projevovat zásadně jinak. Kdyby test probíhal standardním způsobem, asi bych nedošel k moc jinému závěru, dostal jsem ale příležitost proniknout mu pod kůži přece jen hlouběji.



Většina testů, které na našich stránkách čtete, se odehrává ve standardním časovém rozmezí jednoho týdne, nezřídka se musíme spokojit s ještě kratší zápůjčkou. Občas se ale povede domluvit test trvající několik měsíců. To nám dává šanci, na rozdíl od krátkých testů, zkusit, jak se s testovaným autem opravdu žije. To je i případ kompaktního MPV se lvem ve znaku. Otázkou tedy bylo, jak čas, který jsme měli k dispozici, využít co nejlépe. Volba padla na rodinně dovolenkový výlet na jih Evropy, v rámci kterého Peugeot musel zvládnout spolykat všechna přichystaná zavazadla, přepravit nás v co největším pohodlí a samozřejmě co nejrychleji přes půlku Evropy a pak se popasovat s horskými silnicemi na straně jedné a úzkými uličkami historických center středomořských měst. V čem jiném by MPV mělo excelovat když ne v tomto? A opravdu to bude jen nuda?
MPV? Spíše velký kombík
Popisovat vzhled aut třídy MPV je vždy tak trochu oříšek. Jejich funkcionalisticky orientované tvary nedávají příliš šancí na květnaté popisy sexy hran a oblin. Podobně je to i u 5008. Při uvedení na trh Peugeot v souvislosti s jejím designem zmiňoval francouzské rychlovlaky TGV. Měla s nimi sdílet dynamicky skloněnou příď s navazujícím čelním sklem, jenže to se při pohledu na konkurenci zdá být asi tak osobitým prvkem, jako hydrodynamický tvar těl ryb a kytovců. Stejně jako je v jejich případě hlavním definujícím prvkem usnadnění pohybu ve vodě, u MPV tvar určuje maximalizace využití vnitřního prostoru. To konstruktérům příliš prostoru nedává, pracovat obvykle mohou jen s detaily.
Přesto u Peugeotu našli způsob, jak 5008 dát možnost vystoupit z řady. Místo obvyklé jednoprostorové karoserie zvolili cestu zvýrazněné přídě, která spíše než u TGV našla inspiraci u Suzuki Swift. Převzala od něj kulatý profil a čelní okraj začínající hluboko u nárazníku, které ji opticky odlehčují a snižují. Podobně jako japonský prcek vsadila na rozměrná, vzad protažená čelní světla, jen si zde Francouzi pomohli trikem spočívajícím v umístění prvků z lesklého plastu pod jejich spodním okrajem. Z čelního pohledu je příď rozdělena na několik úrovní - nejníže je nárazník ozdobený chromovanými lištami, nad ním je pruh sestávající ze zmíněných nástavců (podstavců?) světel a otvoru pro vstup chladicího vzduchu a teprve pak přichází ke slovu kapota ozdobená velkým firemním logem.
Při pohledu z boku je vliv zvýrazněné přídě největší. 5008 se její zásluhou více než MPV tváří jako nafouklý kombík. To podtrhují i vyvážené poměry mezi prosklením, velikostí kol, výškou spodní hrany oken a střechy. Je to paradox. U mnoha malých hatchbacků máte pocit, že na sobě mají příliš mnoho plechu a okna vypadají jak průzory z tanku. Pak si prohlédnete kompaktní MPV z Francie vše je tak akorát. Velkou zásluhu na harmonickém vyznění má i velmi zvolna klesající linka střechy, kterou celou dobu kopíruje horní strana oken. Vizuální lehkosti skleníku kabiny velmi pomáhá subtilní D-sloupek, který v úrovni střechy plynně přechází ve střešní lyžiny.
Podle mého názoru je 5008 po designové stránce jedním z nejpovedenějších aut své třídy. Velmi dobře maskuje svou velikost, z žádného úhlu nepůsobí uměle a dokonce dovede vytvořit dojem statické dynamiky. Ve velmi krátké době navíc přijde na trh faceliftovaná verze, která nabídne příď ve stylu nové 308. Nejsem si zcela jist, jestli jde o krok správným směrem. Současný vzhled působí i po letech prodeje docela atraktivně, pozitivem tak je, že celkové vyznění se nezmění.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
dnesHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejčtenější články
Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub