Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

Mezi auty platí za legendu, to ale neznamená, že si svou pozici nemusí generaci od generace hájit. Zaslouží si i nová 911 své jméno?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

24.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mezi auty platí za legendu, to ale neznamená, že si svou pozici nemusí generaci od generace hájit. Zaslouží si i nová 911 své jméno?

Automat PDK válí hlavně ve městě

Nová 911 je prvním sériově vyráběným autem se sedmistupňovou manuální převodovkou. Tu bych si velmi rád vyzkoušel, námi testovaný kousek byl ale vybaven rovněž sedmistupňovým automatem PDK s dvojicí spojek. Nepatřím zrovna mezi příznivce automatů, dokážu ale ocenit, pokud se nějaký z nich oprostí alespoň od většiny neduhů, které mají tyto převodové skříně k dispozici. Nemám pocit, že by PDK byl tak úplně jedním z nich.

Je to zkrátka DSG, které se někdo snažil odladit pro použití ve sportovním autě, uspěl ale jen zčásti. Nejlépe se totiž tato převodovka chová při klidné jízdě, kdy řadí rychle, čistě a i v automatickém módu dokáže fungovat tak, jak byste si představovali. Jejím rajónem je město i když je její tempo řazení vražedné, při projíždění Prahou bych fungování celého útrojí označil slovem „fajn”.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 39 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 30Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 40 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 31Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 41 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 32

Jenže je 911 auto do města? Ne příliš, jakkoli i v něm se bude jistě nezřídka vyskytovat. A při jiných jízdních režimech to PDK až tak nejde. Velmi uspokojivě dokáže fungovat ještě při svižné jízdě po přepnutí do režimu Sport a volbě manuálního řazení. Řadí rychleji, přitom stále čistě a jemně, rychle reaguje na vaše povely a dokáže docela dobře snášet i nenadálé změny jízdního stylu (to DSG obvykle velmi vadí), dokonce ani meziplyny nejsou zrvona tragicky nepřesné. Možná jsem nyní pokryl vrcholné potřeby tří čtvrtin budoucích majitelů 911 a tím i naznačuji její možnou oblibu, rozhodně si ale tuto převodovku nevybírejte, pokud s vozem hodláte jezdit opravdu ostře. Při takovém režimu se její hrdě budovaná image neodvratně hroutí.

Pokud zapnete režim Sport Plus, který celé fungování vozu (podvzek, řízení, reakce motoru...) přizpůsobí nejnáročnějšímu myslitelnému využití, je to právě převodovka, která začne projev vozu kazit. Při řazení nahoru si při vší té snaze o maximálně rychlou změnu převodu už není ochotna počkat na pokles otáček motoru a vyšší kvalt „narve” přes spojku ještě do vyšších než adekvátních toček. Výsledkem je ztráta čistoty řazení, cloumání s majestátem řidiče a zvukový projev motoru, který připomene noční můry nevyježděného studenta autoškoly. Je to rychlé, o tom nepochybuji, ale příjemné to není ani trochu.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 42 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 45Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 43 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 46Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 44 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 48

Zatímco výše zmíněný limit je spíše pocitový, ten projevující se při brzdění už je ryze faktický. Převodovka vás sice přiĺiš neomezuje ve volbě nižších stupňů, sází je tam ale s podobným „citem” jako při řazení výše. Obvykle tedy přežene meziplyn, což následně i zrychluje vůz ve chvíli, kdy to nejméně potřebujete. Za volantem si připadáte na jak na ruském kole a z nutnosti přemáhání motoru tlačícího na spojku brzdou vám bude srdce krvácet.

Ne ne ne a stokrát ne, toto bych rychlosti ochoten obětovat nebyl. Pokud umíte řadit a chcete se s 911 vypravovat směrem k limitům jejích možností, jednoznačně volte manuál. Ani poslední evoluce PDK neumí to co člověk a i když umí i něco navíc, je to stále jen ta rychlost a to prostě není vše. Tím spíše ne, pokud chcete jezdit na silnici, kde vám mnohem více dobrých pocitů dopřeje čistá jízda než pár získaných desetin sekundy.

Podvozek stále uchvacuje, nedotáčivosti je ještě méně

Automat PDK mě nijak zvláště nepřekvapil, jízdní projev auta jako takového ale ano. A budete se divit - pozitivně. Nové 911 totiž přibylo na rozvoru neskutečných 10 centimetrů a toho jsem se velmi bál. Něco takového může udělat z mrštné lasičky línou svini (rozumějte opravdu to zvíře), k podobné změně ale nedošlo.

Než se ale dostanu k tomuto aspektu, musím se zastavit u jiné vlastnosti podvozku 911, kterou si plně zachovala. A to je schpnost fungovat na špatném povrchu. Je to prostě fantazie, můžete zapnout i ten nejostřejší režim fungování tlumičů a vypravit se na cestu ze které se drolí kusy asfaltu a něco jako odskok v zatáčkách prostě nepoznáte. Podvozek kopíruje silnici jak stonožka a dovolí vám využívat výkon a tam, kde budou jiní trpět při pětinové rychlosti. Klobouk dolů? To je málo. Klobouk do Macochy, to by šlo.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 45 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 08Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 46 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 09Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 47 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 13

Začal jsem ale něčím úplně jiným a to je vůbec ochota 911 rovnat se do zatáčky. Případ Kladivo už jsem zmiňoval nejednou a právě při tomto uspořádání je obtížné nastavit vůz tak, aby vůz měl tendenci pouštět se do zatáček alespoň s elementární ochotou. V takovém případě nesporně pomáhá kratší rozvor, se kterým se 997 byla s to pohybovat zatáčkami docela mrštně. Ale 10 centimetrů navíc? To muselo něco změnit.

Něco asi ano, ale co, to nevím. O vnitřním prostoru řeč byla a o jízdním projevu je řeč nyní. Musím konstatovat, že i když jsem testoval vůz převážně na mokrých silnicích v teplotách jen lehce nad nulou, zdála se mi být nedotáčivost auta ještě utlumenější než dříve. Pořád při brzdění cítíte, že jsou to přední kola, kterým dochází dech trakce jako prvním, stále v nájezdu do zatáčky víte o tom, že to je „pomalu dovnitř, rychle ven”, čeho se musíte držet. Ale není to prostě problém. Dokonce musím říci, že vůz pod brzdami při lehkém zatáčení měl tendenci čitelně posílat napřed záď, kterou následně bylo možné udržet v této tendenci plynem a celou zatáčkou projet velmi rychle a elegentně v lehoulinké přetáčivosti. Líbilo se mi to, tento balet umí po mém soudu 991 lépe než jakákoli 911 před ní. Je to zkrátka zase „Hammer Reloaded”, akorát v ještě trochu lepší podobě.

A co na rychlejších, třeba dálničních úsecích? Ani zde jsem neměl pocit, že by delší rozvor něco řešil. Pořád to byla ta stará dobrá 911, se kterou jet přes 200 km/h znamená trochu bojovat se všemi živly okolo, neboť příď je kapánek do větru. Pořád se vám v mírné, táhlé zatáčce projížděné ve 250 km/h na mokru může stát, že budete muset volantem trochu „přitočit”, neboť předek poněkud ztrácí kontakt se silnicí. A ještě snáze se to stane, pokud zevnitř zatáčky vane silnější vítr (případ našeho testovacího dne), který s těžce usazenou zádí neudělá nic, příď ale odfoukne kousek jiným směrem docela snadno. Zprvu je to všechno trochu nepříjemné, zvláště pokud jste do 911 sedli z nějakého vozu s motorem vpředu. Vcelku rychle si na to ale zvyknete.

Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 48 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 10Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 49 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 11Test Porsche 911 991 Carrera S: stejné jen na pohled - 50 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 12

K rychlému ježdění snad už jen jedna poznámka. Hovořit o parádních brzdných schopnostech nebo trakci hnané osy znovu nebudu, to je prostě u 911 standard a ani u 991 tomu není jinak, zajímavé ale bylo, že jezdit s testovaným kusem přes 250 km/h bylo skoro nesnesitelné. Do interiéru pronikal aerodynamický... ne až tak hluk, jako spíše pískot odkudsi, který jízdu touto rychlostí připodobňoval spíše letu v Mach 2. Nepřikládám tomu ale větší význam, neboť nutně muselo jít problém testovaného kusu vyrobeného na samém začátku sériové produkce. 911 jinak nemá problém být až někam do 280 km/h relativně tichá a nepředpokládám, že by zrovna této vlastnosti měla mezigeneračně pozbýt. Nebyl bych ale fér, kdybych se o tomto neduhu nezmínil.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše