Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne
8.8.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?
Přehled kapitol
Zábavný podvozek, který umí vystrašit i natřást
Standardní Fabia není zrovna autem, které by bylo možno při lekcích z jízdních vlastností dávat za vzor. Klasická konstrukce spoléhající na vzpěry McPherson vepředu a kliky spojené zkrutnou příčkou vzadu je ekonomickým řešením a jako taková není tím nejlepším základem pro sportovní úpravy. Současně bych ji ale nezatracoval, při vhodném naladění s ní lze užít mnoho srandy. U Fabie RS byla o 15 mm snížena světlá výška, přitvrzeny tlumiče a dle mého názoru má i silnější stabilizátory. Ty spolu s tužšími pružinami přispívají ke zmenšení náklonů, na druhou stranu ubírají adhezi zadní nápravě. O tom se ostatně můžete přesvědčit na fotkách, Fabii není problém postavit na tři kola. V tu chvíli se stává velice tvárnou ve smyslu přetáčivého smyku. Ani nemusíte na brzdy, stačí rozkývat a už se záď sune ven. Na jízdu úplně dveřmi napřed ale zapomeňte, nevypínatelné ESP vám velmi brzo zatne tipec. Chytří už ví, že tím ze hry vypadla i veškerá zimní zábava. S Fabií si prostě na sněhu nezařádíte. Jinou kapitolou je chování Fabie na brzdách. Pokud jdete opravdu na krev, záď se výrazně odlehčí a znervózní. Lze toho využít na vjezdech do zatáček, ovšem při řešení krizové situace to příliš příjemné není a zvláště u spolujezdců to vyvolává nelibé pocity.
S nástrahami českých cest Fabia RS bojuje statečně, často ale hodí ručník do ringu. Už v průběhu prvních kilometrů jsem si říkal, že je to hrozný kostitřas, stačilo ale mírně upravit tlak v pneumatikách a situace se docela zlepšila. Samotný podvozek Fabie je totiž naladěn docela dobře a současně zaslouží pochvalu za akustickou izolaci, problémem jsou nízkoprofilové pneumatiky. Říkám si, jak by se Fabia chovala na 16" kolech. Odhaduji, že na jízdních vlastnostech by jí to příliš neublížilo, komfort jízdy by se ale vylepšil. Takto se jen velký odvážlivec pustí do pravého pruhu D1. Příčné nerovnosti jsou totiž jednou z věcí, na kterých podvozek velmi rychle začne mávat bílou vlajkou.
Rychle jezdit se nebojí, na okruh se jí ale nechce
Zatím jsem se věnoval jednotlivým částem, bylo by na čase podívat se na to, jak Fabia funguje jako celek. Dříve, než se do toho pustím, se přece jen ještě trochu rozepíšu o brzdách. Na jedné straně je lze pochválit za účinnost a dávkovatelnost, Škodovka odolala dnešní módě přeposilovaných brzd, a tak je na pedál potřeba opravdu šlápnout. Na druhé straně to ale brzo vzdají. V kopcovitém terénu na česko-slovenském pomezí se jasně ukázalo, že brzdy odejdou při cestě z kopce, kde by se to ještě dalo očekávat, problém jim ale dělají i výjezdy. Zdá se to nelogické? Ano, je. Na vině je elektronická náhražka samosvorného diferenciálu XDS, která uzávěru supluje pomocí přibržďování protáčejícího se kola. Na výjezdech z utažených zatáček tak musíte dávat pozor a plyn dávkovat s rozmyslem. Jinak se vám lehce stane, že už za čtvrtou zatáčkou toho budou mít brzdy dost.
Dáte-li si dohromady vše, co jsem až dosud napsal, už je vám asi jasné, v jakých režimech se Fabia RS cítí dobře a do kterých se jí příliš nechce. Umí jezdit pomalu, umí jezdit rychle v běžném provozu. Je výborná při předjíždění a umí být zábavná na okreskách. Ani na dálnicích se neztratí, byť už od 150 km/h začne být motor docela slyšet. Problém ani nejsou vysoké rychlosti, jen od nějakých 180 km/h začne být až přecitlivělá na boční vítr a každý závan vyvolá ne zrovna příjemné pohyby karoserie.
Vzít ale Fabii na okruh? Vlastně ano, existuje okruh, kde by mohla v rámci možností fungovat. Je jím známá Nordschleife (330 foto). Ostatně jednu žlutou obutou do semislicků jsme tam potkali. A nestála jen na parkovišti, majitel jezdil a jezdil. Na jiných okruzích se ale bude malé RS vždy trápit. Už jen kvůli neschopnosti její převodovky reagovat na rychle se měnící situaci.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 11 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva