Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

8.8.2011 | Mirek Brokeš | 22 příspěvků

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?

Zábavný podvozek, který umí vystrašit i natřást

Standardní Fabia není zrovna autem, které by bylo možno při lekcích z jízdních vlastností dávat za vzor. Klasická konstrukce spoléhající na vzpěry McPherson vepředu a kliky spojené zkrutnou příčkou vzadu je ekonomickým řešením a jako taková není tím nejlepším základem pro sportovní úpravy. Současně bych ji ale nezatracoval, při vhodném naladění s ní lze užít mnoho srandy. U Fabie RS byla o 15 mm snížena světlá výška, přitvrzeny tlumiče a dle mého názoru má i silnější stabilizátory. Ty spolu s tužšími pružinami přispívají ke zmenšení náklonů, na druhou stranu ubírají adhezi zadní nápravě. O tom se ostatně můžete přesvědčit na fotkách, Fabii není problém postavit na tři kola. V tu chvíli se stává velice tvárnou ve smyslu přetáčivého smyku. Ani nemusíte na brzdy, stačí rozkývat a už se záď sune ven. Na jízdu úplně dveřmi napřed ale zapomeňte, nevypínatelné ESP vám velmi brzo zatne tipec. Chytří už ví, že tím ze hry vypadla i veškerá zimní zábava. S Fabií si prostě na sněhu nezařádíte. Jinou kapitolou je chování Fabie na brzdách. Pokud jdete opravdu na krev, záď se výrazně odlehčí a znervózní. Lze toho využít na vjezdech do zatáček, ovšem při řešení krizové situace to příliš příjemné není a zvláště u spolujezdců to vyvolává nelibé pocity.

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 21 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 16Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 22 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 17Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 23 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 18

S nástrahami českých cest Fabia RS bojuje statečně, často ale hodí ručník do ringu. Už v průběhu prvních kilometrů jsem si říkal, že je to hrozný kostitřas, stačilo ale mírně upravit tlak v pneumatikách a situace se docela zlepšila. Samotný podvozek Fabie je totiž naladěn docela dobře a současně zaslouží pochvalu za akustickou izolaci, problémem jsou nízkoprofilové pneumatiky. Říkám si, jak by se Fabia chovala na 16" kolech. Odhaduji, že na jízdních vlastnostech by jí to příliš neublížilo, komfort jízdy by se ale vylepšil. Takto se jen velký odvážlivec pustí do pravého pruhu D1. Příčné nerovnosti jsou totiž jednou z věcí, na kterých podvozek velmi rychle začne mávat bílou vlajkou.

Rychle jezdit se nebojí, na okruh se jí ale nechce

Zatím jsem se věnoval jednotlivým částem, bylo by na čase podívat se na to, jak Fabia funguje jako celek. Dříve, než se do toho pustím, se přece jen ještě trochu rozepíšu o brzdách. Na jedné straně je lze pochválit za účinnost a dávkovatelnost, Škodovka odolala dnešní módě přeposilovaných brzd, a tak je na pedál potřeba opravdu šlápnout. Na druhé straně to ale brzo vzdají. V kopcovitém terénu na česko-slovenském pomezí se jasně ukázalo, že brzdy odejdou při cestě z kopce, kde by se to ještě dalo očekávat, problém jim ale dělají i výjezdy. Zdá se to nelogické? Ano, je. Na vině je elektronická náhražka samosvorného diferenciálu XDS, která uzávěru supluje pomocí přibržďování protáčejícího se kola. Na výjezdech z utažených zatáček tak musíte dávat pozor a plyn dávkovat s rozmyslem. Jinak se vám lehce stane, že už za čtvrtou zatáčkou toho budou mít brzdy dost.

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 24 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 04Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 25 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 12

Dáte-li si dohromady vše, co jsem až dosud napsal, už je vám asi jasné, v jakých režimech se Fabia RS cítí dobře a do kterých se jí příliš nechce. Umí jezdit pomalu, umí jezdit rychle v běžném provozu. Je výborná při předjíždění a umí být zábavná na okreskách. Ani na dálnicích se neztratí, byť už od 150 km/h začne být motor docela slyšet. Problém ani nejsou vysoké rychlosti, jen od nějakých 180 km/h začne být až přecitlivělá na boční vítr a každý závan vyvolá ne zrovna příjemné pohyby karoserie.

Vzít ale Fabii na okruh? Vlastně ano, existuje okruh, kde by mohla v rámci možností fungovat. Je jím známá Nordschleife (330 foto). Ostatně jednu žlutou obutou do semislicků jsme tam potkali. A nestála jen na parkovišti, majitel jezdil a jezdil. Na jiných okruzích se ale bude malé RS vždy trápit. Už jen kvůli neschopnosti její převodovky reagovat na rychle se měnící situaci.

Diskuze 22 příspěvků