Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

8.8.2011 | Mirek Brokeš | 22 příspěvků

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?

180 rychlých koní

Zapomenuty jsou rychlé saze první generace rychlé Fabie, ta současná má pod kapotou moderní koncernovou techniku v podobě kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce o objemu 1 390 cm3. Jízda s tímto motorem mi připomněla test Peugeotu RCZ. Také zde si totiž myslím, že motor je jednou z nejlepších částí auta. Motor se začíná probírat již někde okolo 1 500 otáček, od 2 000 plynule táhne až ke jmenovitým otáčkám 6 200 1/min, kde ze sebe ždímá papírových 180 koní. Pak mu ale velmi rychle dojde dech a přestože ho lze vytočit až k 7 000 1/min, postrádá to význam. Na rozdíl od zmíněné jednotky od BMW a PSA ale není tak točivý, 1,6 THP je přece jen živější.

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 14 - Fabia_RS_34

Při jízdách, kde jsem používal výhradně manuální řazení, se otáčky nejčastěji pohybovaly mezi 3 000 a 5 500 1/min. Motoru se totiž spíše než v blízkosti červeného pole líbí ve středních otáčkách. Při potřebě maximálního zrychlení jsem si podřazoval k hranici 4 500 1/min. Jak bylo řečeno, motoru nevadí ani relativně nízké otáčky, je ale zajímavé, že při plně automatickém režimu elektronika většinou volí takový převod, při kterém otáčky výrazně nepadají pod 2 000 1/min.

Reakce motoru na povely plynového pedálu z absolutního pohledu nejsou žádný zázrak, na dnešní dobu je ale hodnotím pozitivně. Prodleva turba v podstatě neexistuje, pokles otáček za vás řeší tu lépe, tu hůře převodovka. Předepsaným palivem je 98 oktanový benzín a co FSI motory přišly na trh, řeší se, jak to s nimi je při provozu na N95. Vyzkoušel jsem N95, N98 i N100 a na rovinu řečeno, nezaregistroval jsem rozdíl ani já ani stopky v průběhu dynamických měření.

Dle údajů výrobce má Fabia RS zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,3 s. My jsme naměřili hodnoty mezi 7,5 - 7,9 s bez ohledu na palivo. Nutno přiznat, že nepanovaly ideální podmínky, silnice byla lehce vlhká. Také jsme museli omezit množství pokusů, už po čtvrtém rozjezdu se rozblikala varovná kontrolka převodovky.

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 15 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 20Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 16 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 15Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 17 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 19

Změna paliva nepřinesla ani výraznou změnu spotřeby. Papírově má Fabia RS ve smíšeném režimu jezdit za 6,2 l Naturalu 98 na 100 km a myslím, že by se ho dalo dosáhnout. Na trase cca 60 km v docela kopcovité krajině jsem při dodržování předpisů a jen občasném předjíždění dosáhl spotřeby 6,6 l/100 km. Nebyl to vyloženě economy run, jistě by šlo jet i za méně. Při mém normálním stylu v rámci dvoubodového pásma a při neomezování se při předjíždění se spotřeba pohybovala v rozmezí 8-9 l/100 km. Ani vyloženě rychlá jízda neznamená tragédii. Po zrychleném přesunu mezi Olomoucí a slovenskou Žilinou v sobotně odpoledním provozu s autem se třemi dospělými a spoustou zavazadel na palubě svítila na displeji palubního počítače průměrná rychlost 88 km/h a spotřeba se zastavila na 9,8 l/100 km. Po cestě zpět jsem se v serpentinách mezi Bytčou a Bumbálkou snažil z Fábie dostat maximum možného a spotřeba dosáhla průměru 14 l/100 km. Na okruhu by s velkou pravděpodobností šla ještě o nějaké 3 až 4 litry výše, ale i to je s ohledem na výkon docela pěkné číslo. A na dálnici? Záleží na stylu a provozu, počítejte s 8-12 l/100 km.

Jen s automatem, bohužel

Dostáváme se k jedné z nejrozporuplnějších částí Fabie RS, kterou je její 7° douspojkový automat. Už teď tuším mnoho nesouhlasných příspěvků v diskuzi. Mnozí motoristé, kteří se kdy s DSG v některé z jejích novějších verzí svezli, se stávají jejími zarytými obhájci a je těžko je přesvědčovat o nedostatcích tohoto moderního automatu. Důvodem je fakt, že DSG má dvě tváře. Zatímco v situacích, kdy se jí přizpůsobíte a dovolíte jí pracovat v souladu s jejími algoritmy, funguje na jedničku. Zkuste ale začít prosazovat svou vůli, popřípadě zostřete jízdní styl a ejhle, ze suveréna se stává chybující zmatkař.

Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 18 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 21Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 19 -   Skoda Faia II RS 2011 Test 22Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne - 20 - Test Skoda Fabia RS 23

Nejlépe se DSG chová v plně automatické režimu při plynulé jízdě libovolnou rychlostí. To se pak jem výjimečně stane, že při sešlápnutí plynu zjistí, že má špatně zařazeno a připraveno a s trhnutím chybu napraví. Otáčky drží tak, aby řidič měl vždy k dispozici potřebný výkon. Ani kickdown při předjíždění nezabere příliš času. Přesto se občas chová nelogicky. Příkladem budiž například delší sjezd z kopce, kdy máte nohu z plynu nebo dokonce velmi mírně přibrzďujete. Převodovka postupně řadí dolů a opakovaně se mi stalo, když jsem tímto způsobem zpomaloval na příjezdu do obce, že automat podřadil až na 3 a vyhnal motor do otáček. Pokud jsem v tu chvíli jen lehce polechtal plyn tak, abych udržel předepsanou rychlost, odřadil na 6 a motor se začal dusit těsně nad 1 500 1/min.

Automatu naštěstí vždy lze do řazení „kecat” pádly pod volantem. To se mi nakonec osvědčilo nejvíce, nechal jsem jej ať dělá svou práci a jen jsem si občas „nacvakal” převod vhodnější pro příští okamžiky. Dalšími možnostmi jsou sportovní či plně manuální mód, kdy lze řadit i pomocí voliče převodovky. Ani jeden z nim mě ale nějak zvláště neoslovil. Ve sportovním módu jsou otáčky motoru drženy hodně vysoko a při manuálním jsem akorát neustále cvakal pádly.

DSG se nijak zvláště nebrání ani rychlé jízdě na málo technické trati, ovšem v okamžiku, kdy přijde opravdu technický úsek, kde je potřeba neustále zrychlovat, brzdit a řadit mezi 2-3-4, převodovce velmi rychle dojde dech. Přestane stíhat vaše povely a přestože jindy poslouchá pádla na kliknutí, není výjimkou, že při nájezdu do utažené vracečky do kopce, kterou chcete jet na 2, povel ignoruje. Stačí k tomu jen to, že z předchozí zatáčky projeté na 2 vyrazíte na plný plyn, řadíte na 3 a těsně před momentem, kdy převodovka obvykle řadí na 4, začnete intenzivně brzdit. To už jste na vjezdu, otáčky jsou někde okolo hodnoty 4000, přeřazení na 2 je technicky možné, ale převodovka neposlechne. Musíte pádlo stisknout ještě jednou.

Jak uvidíte z následujících tabulek, první 4 stupně jsou relativně krátké a podporují dynamiku v nižších rychlostech, další 3 už jsou delší a ten poslední je vyloženě rychloběh. Ovšem i na něj Fabia jede a přestože je převodovka občas příliš aktivní a v kopcích podřazuje na 6, manuálně lze rychlost vrátit zpět na 7 a auto dál spokojeně drží rychlost.

Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech

Maximální rychlosti na jednotlivé převody

Diskuze 22 příspěvků