Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Toyota GT 86: čas nejde vzít zpátky
19.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) GT 86 má na papíře všechno, co si dnes konzervativní příznivce sporťáků může přát. Jenže ve skutečnosti auto až takový zázrak není. Proč?
Přehled kapitol
K sežrání i k zatracení
Takže se mi nakonec tohle auto vrylo pod kůži? Ano, mně ano, jeho rozporuplné vnímání ve mně ale zůstává, a proto jsem se jej snažil ponechat i v toto testu - auto mi nedalo možnost udělat si na něj úplně jednoznačný názor. Za posledně zmíněných podmínek je GT 86 skutečně k sežrání, i přes své neduhy. Její základ tak dobrý, že se jej na limitu nepodařilo zničit ani modifikacemi pro evropský trh. To ale neznamená, že se jej nepodařilo zničit vůbec.
I to se bohužel do značné míry „podařilo” a na autě je to znát při každé obyčejnější jízdě. Navíc při takové ani nenabízí dostatek přirozené dynamiky, kterou budou mnozí pochopitelně očekávat. Vůz pak nutně působí dojmem, že jen obětujete všechny „běžné automobilové přednosti” pro nic, neboť své skutečné možnosti projeví GT 86 až v momentech, kam ji - troufnu si říci - přivede jen mizivé procento majitelů.
To všechno se pak odráží v pro mě obtížně pochopitelném zacílení auta na Starém kontinentu. Toyota jej dodává prakticky v jediné, vysoké výbavě za necelých 800 tisíc Kč a hraje si s ním tak nějaké komfortní nebo alespoň univerzální GT. Tím přitom není ani v nejmenším, je to takový malý „hardcore”, který byste dnes marně hledali třeba i u Ferrari. Mnohem větší smysl by mi vůz dával v „oholené” specifikaci za nějakých 500 až 600 tisíc Kč. Pak bych po něm snad zatoužil i já.
Mám ve výsledku pocit, že tohle auto se nachází ve špatný čas na špatném místě. Zrodit se před 10 nebo 15 lety, kdyby jeho motor, převodovka a další části nemusely být stiženy hlavně evropskými regulacemi, byla by z něj dnes po mém soudu legenda. Šlo by o perfektní sporťáček svého druhu. Takhle je z něj poněkud sešněrovaný sportovec, který se vzhledem ke svým známým nedokonalostem snaží zvýšit svou atraktivitu třeba luxusnější výbavou. Ta jej ale nikam neposouvá.
Vůz sám o sobě je důkazem toho, proč v posledních letech nikdo nic podobného nedělá, ani se o to nepokouší. Ne snad, že by o takové auto zákazníci nestáli (váš enormní zájem o GT 86/BRZ od prvních avíz dosvědčuje opak), ono se takové dokonale vyrobit nedá. Nikoli kvůli technickým limitům, ale kvůli existujícím regulacím, které sice perfektně naladěný atmosférický motor se skvěle poskládanou převodovkou nezakazují, s ohledem na konstrukci testů spotřeby jej ale zatěžují takovými pokutami, že by se stal neprodejný. Popř. je možné omezit přirozený potenciál této konstrukce tak, aby pokuty nebyly příliš vysoké. Pak je ale také po oné optimální funkci a ani to prodejnosti nepomůže. Právě tak podle mě skončila nová Toyota.
Na jednu stranu tak obdivuji ty, kteří se i přes daná omezení rozhodli touto cestou jít, na druhou ale nemohu pominout jistou marnost jejich počínání. GT 86 je prostě obrazem toho, že čas za dnešních okolností nelze vzít zpátky a rozumně nabízet a prodávat (nikoli vyrábět, to potíž není) tak „řidičské” auto jako v minulé či předminulé dekádě prostě nejde. Kolega v prvním testu označil GT 86 za krásnou ozvěnu minulosti, já bych dodal: je to vážně jen ozvěna. Přesto jde o řidičsky daleko nejzajímavější Toyotu, kterou jsem za posledních 10 let poznal. A i to má zřejmě pro značku s aktuální image výrobce nudných aut pro starší a pokročilé svou cenu.
Proč ho chtít?
Protože vám v relativně levném a stále ještě civilizovaném balení dovolí poznat, co to je skutečný automobilový „hardcore”. Za volantem si musíte všechno oddřít, slastí vám bude hlavně odměna za podrobení si této malé šelmy. Nečekejte samozřejmou rychlost, nečekejte lacinou dynamiku, pokud ale dokážete tohle auto přivézt k jeho limitům a jste připraveni používat jej hlavně v jejich blízkosti, zamilujete si ho.
Proč ho nechtít?
V jiném jízdním režimu než „vypadl mi mozek z hlavy” je prostě nezajímavé a nepřesvědčivé. Při obyčejném přesunu nenabízí jakkoli atraktivní jízdu a zejména ovladatelnost motoru je v takovém režimu za hranicí snesitelnosti. Dá se to snést, pokud při takové cestě míříte k oné extatické rychlé jízdě. Pokud byste GT 86 chtěli používat jen takto, zapomeňte na ni.
Cena
Základní cena vozu (GT 86 2,0 D4-S): 799 900 Kč
Cena testovaného provedení (GT 86 2,0 D4-S): 799 900 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosférický plochý čtyřválec uložený vpředu podélně nad přední nápravou
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 147 kW (200 k) při 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 205 Nm při 6 400 - 6 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 226 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,4 l
Mimo město: 6,4 l
Kombinovaná: 7,8 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 240 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 285 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 265 kg
Užitečná hmotnost: 405 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 243 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 4 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito