Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Němci vyzkoušeli, co s výkonem a spotřebou motoru skutečně udělá levný tuning dodatečnou „krabičkou”
5.7.2022 | Petr Prokopec
Zdá se, že jde o příliš dobrou nabídku na to, aby fungovala, a tak němečtí kolegové zkoumali její praktický přínos. I my máme s těmito druhy úprav své zkušenosti, není to mince s jednou stranou.
Pokud se nějaká nabídka tváří až podezřele výhodně, většinou se z ní vyklube nějaká levárna. Nelze se proto divit kolegům z německého Auto Bildu, že se značnou skepsí přistupovali k testu Volkswagenu Golf R upraveného firmou DTE Systems. Ta totiž nabízí chiptuning pomocí externího modulu upravující vybraná data posílaná do řídicí jednotky motoru, který má jen za 799 Eur (cca 20 tisíc korun) navýšit výkon přeplňovaného dvoulitru o 46 koní a točivý moment dokonce o 79 Nm. To jsou zajímavá čísla, která již za zvážení úpravy stojí. Či snad ne?
Z pohledu našich kolegů se zdá, že opravdu není nad čím přemýšlet. Modifikovaný Golf totiž dosáhl příslibu úpravce, že kromě zlepšení jízdní dynamiky dojde rovněž na snížení spotřeby paliva. Třebaže zprvu věci až tak slibně nevypadaly, neboť vůz zvládl zrychlit z klidu na stovku za 4,5 sekundy. Stejný čas přitom pro Golf R udává i továrna. Po překročení stotřicítky však byl dle našich kolegů cítit mnohem větší zápal pohonné jednotky, dvoustovky tak vůz dosáhl o 1,6 sekundy rychleji než v sériovém provedení.
Zlepšilo se rovněž pružné zrychlení, jakkoli ne o slibovaných 1,8 sekundy. Místo toho se Golf dostal z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň „jen“ o devět desetin rychleji než před úpravou. Při volbě sedmého rychlostního stupně však byl rychlejší dokonce o 2 sekundy. V rámci 100kilometrového testovacího okruhu pak jeho žíznivost klesla o 2 litry na 100 km při stejném stylu jízdy. Vše tedy hovoří pro tento tuning, který dokonce umožňuje volbu několika jízdních režimů skrze mobilní aplikaci.
Je nicméně třeba připomenout, že toto řešení není relativně levné výměnou za nic. Nejde o komplexní úpravu map řízení motoru jako u klasického chiptuningu, externí jednotka pouze modifikuje signály o množství nasávaného vzduchu apod. a nechává jinak řídicí jednotku motoru pracovat se svými obvyklými mapami. Není to automaticky špatné, sami jsme podobná řešení vyzkoušeli, obvykle jsou ale bezvadně funkční jen u slabších motorů či pouze částečném využití dostupného výkonu.
Zrovna u Golfu R by mohl vyvstat problém, který jsme dobře poznali u takto upraveného BMW M3 F80. Zřetelné zvýšení výkonu přináší, ale ne při konstantně vysokém zatížení. V tu chvíli se zřejmě začne motor poněkud přetěžovat, řídicí jednotce se začne něco nelíbit a výkon naopak začne omezovat, nikoli zvyšovat. Každou podobnou úpravu je tak třeba zkusit pro styl jízdy, který vyznáváte - fungovat může, nemusí. Výhodou ale vždy je, že s pomocí oné mobilní aplikace jde veškerou modulaci vstupních dat i velmi snadno zcela vypnout. V tomto konkrétním případě došlo podle německých kolegů jen na posun k lepšímu i při opravdové minimalizaci nákladů, a tak na vypínání neměli ani pomyšlení.



Golf R disponuje standardně 320 koňmi výkonu a 420 Nm točivého momentu. Firma DTE Systems vám ale za pouhých 20 tisíc korun nabídne díky úpravě externí jednotkou nárůst na 366 koní a 499 Nm. A podle testy Němců je skutečný i bez problémů využitelný. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 11 hodinamiLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva