Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
124 Spider není Mazda MX-5 s jiným logem, říká Fiat. Alespoň občas
2.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilka vyzdvihuje hlavně vlastní design a motory, obojí je zjevné na první pohled. Zcela jednotní ale její zástupci v této záležitosti nejsou.
Již delší dobu není tajemstvím, že Mazda na vývoji nové generace roadsteru MX-5 spolupracovala s italským Fiatem. Jelikož japonská verze byla odhalena jako první (navíc již před rokem) a výrobu obou dostane na starosti továrna v Hirošimě, začala spousta lidí považovat nový Spider za pouhý klon vozu ze Země vycházejícího slunce, jen s odlišným logem. To ale podle zástupců Fiatu není až taková pravda. „Myslím, že celý příběh je poněkud odlišnější,“ říká Pat Dougherty, šéf australského zastoupení italské značky.
„Vše začalo ve chvíli, kdy Mazda chtěla na trh uvést MX-5 a my chtěli představit 124 Spider. Následovaly hovory s Mazdou, jelikož s ní máme dobré vztahy, neboť jsme v minulosti již pár věcí společně udělali, a příležitost byla na stole. Takže jsme si řekli OK, pojďme udělat něco dohromady,“ dodává Dougherty. Podle něj přitom právě taková kooperace pomohla oběma značkám, neboť bez ní by takto okrajový model kvůli nákladům možná vůbec nevyvinuly.
Jakkoliv ale japonská automobilka má dostačující kapacity na výrobu obou verzí, ta italská prošla separátním vývojem. „Když navrhovali (designéři Fiatu - pozn. red.) náš vůz, neviděli Mazdu. Každý venkovní panel je tak jiný. Máme i odlišné pohonné ústrojí, nejde jen o výměnu loga,“ upřesňuje dále vše Dougherty. Jeho slova pak jen potvrzuje Andrew Chesterton z korporátní komunikace, podle něj je odlišná také značná část interiéru od pasu nahoru.
Zatímco s prohlášením Doughertyho se dá souhlasit, Chesterton je především v oblasti kabiny vedle jak ta jedle. Fiat totiž sice některé plasty osadil měkčeným povrchem, nicméně základní architektura, jednotlivé panely i multimediální systém již jsou zjevně japonské. S tím ostatně souhlasí i Olivier Francois, šéf Fiatu a hlava marketingu u FCA, podle kterého nemalé množství shodných prvků opravdu najdeme a o společných prvcích obou aut hovoří trochu jinak.
Na otázku, zda tedy jde o přeznačkovanou Mazdu MX-5, tak Francois odpověděl: „Je. Tedy, částečně je to pravda. Možná to tak není vnímáno, ale jde zcela nepochybně o produkt spolupráce s Mazdou, to nepopírám, je to pravda. Nicméně jsme zapracovali na motoru, jedna-čtyřka je ryze italská. A celý desing samozřejmě vznikl v Itálii.“
Fiat by tedy možná celý nový roadster 124 Spider za „svůj“, věšet bulíky na nos nám ale nehodlá. Jistá rozpolcenost zástupců automobilky k této záležitosti ale nakonec není podstatná - od pohledu je zřejmé, že Fiat na MX-5 jen nevyměnil logo, ale spíše použil stejné základy pro o dost jiné auto. Prostor pro to, aby zákazníci dal přednost té či oné značce na základě jejich specifických rysů tu tedy je jistě dost velký...














Již na první pohled je zjevné, že Fiat 124 Spider se zvenčí od Mazdy MX-5 liší nemalou měrou. Uvnitř je však shoda patrná
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
včera
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- V královské kubatuře Pedro Acosta, 14. Bagnaia; 22. Martin; 24. Bulega včera 16:32
- V Moto2 musí Salač do opravného Q1 včera 16:14
- Honda dominovala dnes v Moto3 včera 15:42
- Ve Valencii začal nejrychleji Jack Miller včera 11:57
- Liberty Media hraje kartu Amerika na prvním místě 13.11.2025
Nejnovější články
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
před 9 hodinami
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
před 11 hodinami
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
včera
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
včera
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 19:39 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.14. 18:26 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 16:19 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:40 - pavproch
- IT poradna 11.14. 13:24 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
