10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6

Šestiválce, manuální převodovky či poctivé stroje, to všechno teď z trhu mizí. Ještě však existují auta, která se novým pořádkům nepodřídila.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6

6.2.2015 | Marek Bednář | 75 příspěvků

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šestiválce, manuální převodovky či poctivé stroje, to všechno teď z trhu mizí. Ještě však existují auta, která se novým pořádkům nepodřídila.

Žijeme v dosud nepoznané realitě automobilového světa. Ještě nikdy v historii se nabídka automobilek pod tíhou regulací všeho druhu tak dalece nevzdalovala požadavkům zákazníků. Normy dnes existují pro neuvěřitelně široké spektrum vlastností aut, ty klíčové se ale týkají limitů spotřeby paliva resp. emisí CO2. Pokuty za jejich nadlimitní hodnoty jsou tak vysoké, že ani automobilky vyrábějící pár tisíc aut za rok nejsou schopny produkovat to, co by samy chtěly. A nejde tu zdaleka jen o motory, regulace spotřeby ovlivňuje celou konstrukci aut od nabídky či řešení převodovek až po ovladatelnost vozů jako takových.

S mnoha funkčními, efektivními, zákaznicky žádoucími a reálně nepřekonanými řešeními se dnes nezřídka musíme loučit. Nikoli na úkor těch lepších, ale jen proto, že se taková řešení nevejdou do rámců stanovených regulačními úřady. Co na tom, že tyto rámce jsou často nejsou s to reflektovat realitu potřeb rozmanité klientely - neplní-li automobilky přísné požadavky, jsou vystaveny vysokým pokutám. Ty pro ně znamenají více než případný nezájem klientů, však tento aspekt je nakonec nemusí až tak trápit - zákazníci u jiných značek nemají šanci pochodit lépe, regulacím se musí podřídit všichni. Dopadá to pak třeba tak, že auta jsou sice na papíře úsporná, v realitě ale jezdí s mnohem větší spotřebou a také jejich projev bývá velmi tristní.

Emisní regulace nicméně nejsou jediným zabijákem zákaznicky přitažlivých aut. Z automobilů se stává spotřební zboží, což klade nároky i na snižování jejich ceny. Ne, že bychom proti levnějším autům něco měli, ale často se náklady snižují na úkor kvality. Není úplně výjimečné, aby dvaceti- či třicetileté auto mělo za sebou i více než milion kilometrů, pokud se mu dostává správné údržby. Že takovou porci vydrží dnešní vozy, se dá pochybovat.

Výše uvedené vede také k tomu, že auta jsou si stále podobnější. Že třeba Volkswagen nabízí pod svými značkami více či méně podobné vozy, až tak nepřekvapí, ale zkuste se podívat po nabídce na trhu trochu komplexněji. Budete-li například chtít dvousetpadesátikoňový sedan střední třídy, dostanete brzy od všech automobilek to samé, ať už jsou prémiové nebo mainstreamové. A nedaleko je i doba, kdy všechny nabídnou stejný způsob pohonu. Časy, kdy někdo nabízel objemné atmosféry, jiný menší turba, další předokolky, zadokolky, čtyřkolky, automaty, manuály... jsou prostě pryč a budou pryč stále více. Do tak tvrdých regulací za snahy osekat náklady na minimum se mnoha různými způsoby vejít nedá. Unifikace přitom uspokojování rozličných zákaznických potřeb rozhodně nepřeje.

Zní to až depresivně, i v této době ale ještě existují automobily, které nejdou s davem a dokážou se zavděčit specifické klientele, třebaže často s omezenými vyhlídkami na další existenci. Nabídnou manuální převodovky místo rychlejších, ale řidičsky ne tak lákavých dvouspojkových automatů nebo atmosférické šesti- a osmiválce místo do absurdních hodnot „nafouknutých” čtyřválců. Spojené státy jsou na tom trochu lépe, Evropa je na této cestě do pekel už dost daleko. S tím, kam vývoj pokračuje, se tato auta budou postupně z nabídek automobilek vytrácet stále více, však u některých značek je už skoro pozdě. Jako například u většiny nabídky BMW.

Za tohoto stavu rázem nemá vždy smysl čekat na příchod nové generace toho či onoho auta, může být navzdory evoluci v tom či onom směru zdrojem zklamání, neboť svou omezenou, s davem mířící nabídkou nebude vůbec s to zaujmout třeba právě vás. Najednou se tak stává, že v nabídce končící modely zažívají zákaznické žně, neboť představují do budoucna neopakovatelnou koupi. Vzpomeňme třeba Mercedes Vito, předchůdce současné třídy V, který byl ještě k mání s dieselovým šestiválcem, o nějž byl mezi zákazníky zájem. Teď už v nabídce není, i když platil za výkonný, efektivní a velmi spolehlivý motor. Dealeři Mercedesu pak Vito V6 v posledním roce existence prodávali jako na běžícím pásu.

Na Vito už je dnes pozdě, našli jsme ale další příklady aut, které nečeká ve všech ohledech světlá budoucnost a dnes je ještě koupit lze. Pokud o jejich klíčové aspekty máte zájem, kupte je, dokud je to možné, jednou z trhu zmizí a těžko se na něj někdy vrátí. Dost z nich jsou sporťáky, však o uspokojování řidičských potřeb u nich jde v největší míře. Ale neděste se, i když jimi začínáme, celý seznam zdaleka netvoří.

Audi R8 s manuální převodovkou

Stávající Audi R8 vzniklo na základě Lamborghini Gallardo, které se už nevyrábí. Za kabinou můžete mít atmosférický osmiválec o 430 koních nebo V10 právě z Gallarda, která zde dává 525 koní. Oba to jsou atmosférické motory, věc v dnešní době vzácná. A obě verze můžete mít i s manuální převodovkou. R8 je tak snad posledním supersportem s motorem uprostřed, nad kterým máte ručním řazením a spojkovým pedálem plnou kontrolu. V příští generaci, která je za dveřmi, se už s manuály najisto nepočítá.


10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 1 - Audi R8 2012 facelift 0410 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 2 - Audi R8 2012 facelift 0310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 3 - Audi R8 2012 facelift 33

Audi RS4 a RS5 s atmosférickou V8

Rodinný kombík RS4, ve kterém máte pod plynem 450 koní, je zajímavý nápad. O to zajímavější zejména pro nadšené řidiče může být, že těch 450 koní pramení z atmosférického 4,2litrového osmiválce. Velký motor znamená spoustu kil na přední nápravě a manuální převodovku tu nehledejte, ale i tak je to dobrý nápad. A pokud nepotřebujete vozit psy, děti a manželky, je tu také RS5, elegantní kupé, které má pod slupkou stejnou techniku. Podobně jako v případě R8, i tento motor v příští generaci téměř jistě nahradí přeplňovaný šestiválec, třebaže točivý V8 je na současných RS tím nejatraktivnějším prvkem.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 4 - m3rs53310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 5 - m3rs53710 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 6 - m3rs522

Ferrari 458 s atmosférickým osmiválcem

Už pár dní je to definitivní, model 458 s božským 4,5litrovým osmiválcem, který ve verzi Speciale dává 605 koní, a je tak nejsilnějším atmosférickým osmiválcem na planetě, bude nahrazen strojem se dvěma turbodmychadly, a to již v půlce letošního roku. Ani samo Ferarri tuhle změnu nechtělo, a to také něco znamená. Do 458 bohužel nedostanete manuální převodovku, na to by bylo nutno se podívat na trhu ojetých aut po F430, ale její automatická skříň je vrcholem možného. Ferrari 458 je jako celek jedním z nejlepších aut všech dob, nejsme si ale jisti, jestli ho přeplňovaná 488 GTB zvládne překonat. Proto také bude 458 nejspíš dost žádaná a růst na ceně může jako ojetina začít dřív, než je běžné.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 7 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 0610 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 8 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 1310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 9 - Italia24

Mercedes C 63 AMG Coupé s atmosférickým osmiválcem

Zatímco jak sedan, tak i kombík Mercedesu třídy C AMG už se prodávají jako nové generace, kupé ještě zůstává věrné hranatému designu. To má velkou výhodu zejména pod kapotou, protože zatímco verze AMG sedanu a kombi mají pod kapotou přeplňovaný čtyřlitr, kupé je stále věrné 6,2litrovému atmosférickému osmiválci, který je plný charakteru a nádherně zní. Až se ukáže kupé se stejným designem jako ostatní karosářské varianty, tento motor bohužel nadobro zmizí z nabídky trojcípé hvězdy. Čas jej koupit tu ještě je.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 10 - Mercedes C63 AMG Black Series Coupe dalsi 0110 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 11 - Mercedes C63 AMG Black Series Coupe dalsi 0410 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 12 - Mercedes C63 AMG Black Series Coupe dalsi 06

Land Rover Defender, Mercedes G jako nekompromisní terénní vozy

Zejména u Defenderu to je už delší dobu jisté - v jeho současné podobě se s ním můžeme rozloučit, a to kvůli emisním nařízením. Defender je přitom dekádami tvrdé dřiny v nejtěžších podmínkách prověřený off-road, který si vybírá většina průzkumníků Sahary, Sibiře nebo jakéhokoliv podobně nehostinného místa. Terénní schopnosti ostatních Land Roverů jsou na tom také výborně, ale to, že se Defender udržel ve výrobě tak dlouho a nebýt emisních regulací, ještě by v ní roky zůstal, hovoří samo za sebe.

Mercedes třídy G je podobný případ, odmyslíme-li si tedy verze AMG, cílené na ruské oligarchy a arabské šejky. Je to v základu poctivý terénní vůz, který zvládne cokoliv, co před něj příroda postaví. A také je velmi ohrožen regulacemi, zájem zákazníků problém určitě nebude. Automobilka tedy slibuje jen velkou modernizaci, i ta ale může s charakterem Géčka hodně zahýbat. Dnes jsou oba tyto stroje ryzími off-roady, stavící na svých schopnostech, nikoliv na tom, aby na papíře ušetřily deci paliva, takže jdou proti přeregulovanému světu. To je na nich to krásné, ale také to bude příčinou jejich skonu.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 13 - Land Rover Defender Black Pack a Silver Pack 0210 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 14 - Land Rover Defender Black Pack a Silver Pack 06
10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 15 - G63AMG G63AMG0210 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 16 - G63AMG G63AMG03

Modely koncernu VW s motory 1,2 TSI

Přeplňované dvanáctistovky pod kapotami škodovek a i jiných koncernových vozů jsou velmi dobré motory, pro někoho až překvapivě, protože objem 1,2 litru je docela málo. V menších a lehčích modelech jako je současný Rapid či nová Fabia ale 1,2 TSI odvádí výbornou práci po stránce dynamiky i spotřeby, je uživatelsky příjemný, kultivovaný i tichý. V Octavii či dokonce Yeti už není takovým hitem a lepší volbou jsou větší jednotky, pro šetřílky v nich i tak bude lepší alternativou než budoucí menší bratr.

Životní cyklus motorů 1,2 TSI ještě zdaleka není u konce, přesto jej Škoda a nejen ta relativně brzy beze zbytku nahradí tříválci 1,0 TSI. Proč? Kvůli jejich papírově nižší spotřebě. 1,0 TSI nebude lepší jednotkou ani náhodou, kupujte 1,2 TSI, dokud můžete, v právě testované Fabii Combi se 110 koňmi a manuální převodovkou je znovu velmi přesvědčivý.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 17 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 2210 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 18 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 2310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 19 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 12

Porsche 911 991 s atmosférickými motory

Už nějakou dobu je na světě oficiální informace, že za zadní nápravou ještě této generace ikonického Porsche 911 budou pracovat přeplňované motory, bez výjimky. Jediným strojem s atmosféricky plněným plochým šestiválcem zůstanou od „běžné” 911 oddělené GT3 a GT3 RS, už to něco znamená. Prý to tak musí být, jak uvedla automobilka, my ale nemůžeme souhlasit méně. A je dost možné, že budou mít fanoušci a zejména zákazníci stejný názor, jak je vidět už na odlivu tradičních příznivců GT3, zapříčiněném absencí manuální převodovky. Současná 911 už sice není „to” řidičské auto, bez atmosférických H6 jím ale bude ještě méně. Na koupi dnešního provedení zbývá tak asi rok...

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 20 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 0110 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 21 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 0310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 22 - Test Porsche 911 991 Carrera S xraw 72

Porsche Cayman s atmosférickými H6 a ve verzi GT4

Aniž bychom chtěli snižovat hodnotu modelu 911, menší Cayman s motorem uprostřed je dnes řidičsky zajímavější volbou. A bude to ještě umocněno, až dorazí vrcholná verze GT4 šitá na míru těm, které GT3 s automatem zklamala. Tento model nicméně v budoucnosti také čeká přeplňování, ale nejen to - dostane čtyřválcové motory, podle dosavadních nepříznivých zpráv to má dokonce být to jediné, co v Caymanu v budoucnosti uvidíme. Ještě celý letošní rok by ale měl být Cayman k mání s plochými šestiválci, takže možnost si jeden pořídit tu ještě je. A verze GT4, třebaže je úplnou novinkou, jde proti trendům doby i vývoji Porsche tak moc, že v nabídce nemusí vydržet dlouho.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 23 - Porsche Cayman GT4 prvni oficialni sada 0210 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 24 - Porsche Cayman GT4 prvni oficialni sada 0310 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 25 - Porsche Cayman GT4 prvni oficialni sada 04

Škoda Superb se šestiválcem

Šestiválcový motor pod kapotou Superbu je jednou z posledních atmosférických V6 - či přesněji VR6 v tomto případě, protože motor má jen jednu hlavu válců - v plebejské střední třídě. Vozy Audi, Mercedes a BMW se šestiválců drží, ale ty jsou svým zaměřením trochu jinde, navíc ani ony už nejsou atmosféricky plněné. Volkswagen Passat v nejnovější generaci už nabídne jen čtyřválce a nový Superb, který se představí v letošním roce, jej bude následovat. Důvod zde, podobně jako v případě 1,2 TSI, nehledejte v nezájmu zákazníků či v tom, že by velké atmosférické šestiválce byly horším řešením než přeplňované čtyřválce. Už nějakou chvíli se Superb V6 prodává překvapivé dobře, právě kvůli nulové šanci jej pořídit v budoucnu. Dnes taková ještě je, trvat ale bude zřejmě už jen pár týdnů či měsíců, pak se za šestiválcovými škodovkami zavře voda...

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 26 - Test Skoda Superb 36 V6 Laurin a Klement 0610 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 27 - Test Skoda Superb 36 V6 Laurin a Klement 1110 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 28 - Test Skoda Superb 36 V6 Laurin a Klement 61

Vozy Volvo s pětiválcovými motory

Nejen s bezpečností je spojena automobilka Volvo. Pro tyto švédské vozy jsou charakteristické také pětiválcové motory. Dělaly se jak benzínové, atmosférické i přeplňované, tak i naftové a byly - a stále jsou - to kultivované a výkonné motory, které jsou schopné jezdit s rozumnou spotřebou. Je to další klasika, léty prověřená a skvěle funkční, které downsizing pomalu, ale jistě podepisuje rozsudek smrti. Ve spoustě modelů je ještě najdeme, ale například nové SUV XC90, které v minulé generaci bylo v jisté době k mání i s atmosférickým osmiválcem, už má pod kapotou bohužel jen čtyřválce. A každý další nový model na tom bude stejně.

10 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 29 - Test Volvo XC70 D5 AWD 0110 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 30 - Test Volvo XC70 D5 AWD 0710 aut, která je třeba koupit, dokud to jde: od R8 po Superb V6 - 31 - Test Volvo XC70 D5 AWD 56

Na tato auta jsme si vzpomněli my, možná se ale najdou další, která by si v tomto seznamu zasloužila uvést. Pakliže vás nějaké napadne, budeme rádi, pokud je zmíníte v diskuzi pod článkem...

Marek Bednář

Diskuze 75 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše