Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
33 nejlepších sporťáků století: vyberte ten úplně nej podle vás
4.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není jednoduché vybrat už nejlepší sporťák dneška či jedné éry, tato anketa ale vybírá prakticky ten nej všech dob. Kdo je vaším favoritem?
Dvacáté století je pro každého charakteristické něčím jiným. Humanista řekne, že to jsou dvě světové války a nacistická a komunistická zvěrstva, lékař zase, že to jsou pokroky v medicíně. A pro petrolheada je to století aut. Od prvních aerodynamických vozů v meziválečných letech přes stroje jako Mercedes 300 SL „Gullwing” a Lamborghini Miura až po Ferrari F50 a dnešní „Svatou trojici”. Pokrok, který se odehrál na tomto poli, je ohromující, ještě na začátku minulého století nebyla auta prakticky ničím.
Právě nás, fanoušků, se Britové ptají na to, který supersport uplynulé zhruba stovky let je nejlepší. Rozdělili hlasování do kategorií po dekádách a vybrali do nich 33 kandidátů. První „várka” zahrnuje auta do roku 1914 a ta poslední se ptá na to, které je nejlepší z tria hybridních hypersportů, představených od roku 2011 dále.
Pochopitelně, vybrat to nejlepší z takového množství vozů, z nichž úchvatné jsou všechny do jednoho, není jednoduché. Možná jste prožili mládí v časech, kdy byla auta jako Ferrari 288 GTO nebo Porsche 959 horkými novinkami a přirostla vám k srdci více než jiná. Možná jste se o špičkové automobily začali zajímat později a nevratně vás uhranuly stroje jako Bugatti EB110, Jaguarem XJ220 a McLarenem F1. A možná je to ještě úplně jinak.
Tak či onak buď budete mít svého favorita, nebo jej vyberete v níže přiloženém přehledu. Pakliže to tak bude, můžete se zúčastnit volby na webu pořadatelů. A budeme rádi, když svou volbu napíše i do komentářů, třeba inspirujete ty, co budou váhat...
Nejlepší sporťáky do roku 1914
Před první světovou válkou musela být rarita spatřit vůbec auto, natož sporťák - či spíše tehdejší ideu sporťáku. Už tehdy ale luxusní auto bylo symbolem společenského postavení, jako dnes.



Nejlepší sporťáky z let 1914 - 1929
Po válce byla Evropa zpustošená a teprve v druhé půlce 20. let začala vznikat skutečně zajímavá auta. A ta si mohla dovolit jen hrstka lidí.
Nejlepší sporťáky 30. let
Začátkem třicátých let se svět zotavoval z velké krize a jejich koncem začala druhá světová válka, ale v jejich středu byl motorismus na vzestupu. Právě v té době vznikly vozy jako Tatra T87. A taky tři úchvatné sporťáky, které máme zde.
Nejlepší sporťáky 40. let
Ve 40. letech byl nedostatek materiálů ke stavbě aut kvůli válce, ale přesto vznikala zajímavá auta, jako třeba Jaguar XK120, který se dostal i do užšího výběru této ankety.
Nejlepší sporťáky 50. let
Máme-li vybrat nejlepší sporťáky 50. let, nemůže chybět Mercedes 300 SL. Je ale lepší než Ferrari 250 GT SWB? 50. léta byla začátkem "vesmírného závodu" a studené války, ale v motorismu je to velmi krásné období.
Nejlepší sporťáky 60. let
Tahle dekáda nám dala ikony jako Jaguar E-Type nebo Porsche 911. Taky se ale objevil Ford GT40 a dominoval v Le Mans. A italský výrobce traktorů postavil první supersport světa v pojetí, ve kterém tohle slovo chápeme dnes.
Nejlepší sporťáky 70. let
U nás zuřila normalizace, ve zbytku světa divná móda a v motorismu vznikaly nesmrtelné vozy jako Lancia Stratos. A také přišel Countach a první Porsche 911 Turbo, ještě s náhonem na zadní kola a s gigantickým turbolagem.
Nejlepší sporťáky 80. let
V této dekádě přišla auta, která mnozí dodnes považují za vrchol techniky - Porsche 959 a Ferrari F40. A taky Ferrari 288 GTO, které mělo být homologačním strojem pro automobilové soutěže a nakonec na jeho základu byla vyvinuta F40.
Nejlepší sporťáky 90. let
Pokud to v "osmdesátkách" bylo složité, tady je vybrat to správné auto téměř nemožné. Jaguar XJ220 měl motor s technologiemi z Formule 1 a z 3,5 litru objemu dával 550 koní a Bugatti EB110 bylo nejrychlejší na světě. Než mu titul sebral McLaren F1.
Nejlepší sporťáky od roku 2000 do roku 2010
První dekáda nového tisíciletí, konkrétně její první půlka, byla podle některých dobou, kdy auta byla dost moderní, ale ne příliš svázaná emisními nařízeními. A ve světě supersportů přišla na svět Zonda C12, Veyron a Koenigsegg CCX.
Nejlepší sporťáky od roku 2011 dále
Současné desetiletí zdánlivě vysokým výkonům moc nepřeje, ale vždycky se najde někdo, kdo vezme technologii, určenou pro snížení spotřeby paliva, a použije ji k tomu, aby byl mnohem rychlejší, než by zvládl pouze se spalovacím motorem. Trio hybridních hypersportů je toho dobrým důkazem.
Zdroj: Classic & Sports Car Show
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
