Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy
15.1.2020 | Mirek Mazal
Říká se, že závodění s auty z vás udělá milionáře, pokud začnete závodit jako miliardáři. A pokud ne? Pak se může stát, že na sklonku života skončíte jen s dluhy postaveni před nutnost prodat rodinné stříbro.
Automobilový závodník Mickey Thompson stanovil v roce 1960 nový rychlostní rekord 400 mph (644 km/h) za volantem vozu s pístovým pohonem. Vůbec první překročení hranice čtyř set mil v hodině vyburcovalo Boba Summerse k následnému posunutí hranic lidských možností ještě o kousek dál, což jen nakoplo další boj o titul nejrychlejšího stroje planety.
Mickey Thompson připravoval schopnější automobil Challenger II, který se měl prohnat po solné pláni v Boneville během roku 1968. Připravovaný pokus se nikdy neuskutečnil, protože první datum zhatilo špatné počasí a náhradního termínu se americký kaskadér nedožil. Rekordman s manželkou byli zavražděni a po manželském páru zůstal jen syn Danny a téměř připravený stroj uskladněný léta v garáži.
Danny Thompson se časem rozhodl pokračovat v tátově odkazu, dílčí úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Ovšem až v roce 2018 padl nový světový rekord v rychlosti speciálu s pístovým motorem. Challenger II se vzepřel fyzikálním zákonům zásluhou páru nitromethanových agregátů Hemi s atmosférickým výkonem pěti tisíc koní putující na obě nápravy.
Danny ve věku tehdy skoro 70 let připomněl slavné jméno otce, který by byl nadšený ze schopností pozemní rakety schopné uhánět průměrným tempem 725,5 km/h. Zesnulé rodiče by tolik nepotěšil způsob financování projektu: „Udělal jsem největší chybu, kterou můžeš udělat v motoristickém sportu. Půjčil jsem si peníze na závodění,“ odhalil pozadí splnění někdejšího snu dnes slavný potomek slavného otce.
Nyní už 71letý penzista tak musel prodat všechny cennosti, aby zaplatil narůstající pohledávky věřitelů. Poslední možností záchrany se stal legendární Challenger 2. Úzce protažený unikát modré barvy byl předán aukční společnosti Mecum, která dokázala vydražit originální stíhačku včetně přepravního kamionu a vozíku za 510 tisíc dolarů (11,5 milionu Kč). To zní jako spousta peněz, odhadní cena ale byla stanovena na 900 tisíc až 1,5 milionu USD (20,3 až 34 milionů Kč) a rezervní suma by běžně levnější prodej nedovolila. Danny ale nakonec v průběhu aukce kvůli omezenému zájmu odstranil spodní hranici a nechal auto prodat za jakoukoli cenu, které bude dosaženo.
Takový konec si asi nikdo z rodu Thomsonů nepředstavoval. Jistě známe i smutnější příběhy, přesto tento případ nejlépe připomíná, jak nevděčné závodění s auty bývá. Vypadá to jako svět plný peněz, někdo je ale do něj musí dostat ten někdo obvykle nejsou ani diváci, ani běžní sponzoři. I Mercedes musí těžce subvencovat svůj formulový tým, a to se bavíme o jedné z nejúspěšnějších stájí historie v nejvyšší lize motorsportu.









Danny Thompson v téměř sedmdesáti letech zajel nový pozemský rychlostní rekord pro vozy poháněné pístovými motory
Projekt byl financován půjčenými penězi, které bylo potřeba splatit prodejem Challengeru II/small>
Zdroje: Jalopnik, eClassicAutos, HOT ROD Network@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 7 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 10 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 11 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva