Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Absurdní nový volant Tesly nemůže vystát ani testovací pilot značky, nechal si ho vyměnit
27.7.2021 | Petr Prokopec
Je to věc, na kterou se stačí podívat a víte, že nemůže fungovat. Tesla ale jinou alternativu nenabídne, a to přesto, že vadí závodním řidičům, pilotům automobilky i jejím věrným fanouškům.
Na počátku letošního roku Tesla představila inovovaný Model S. Zatímco zvenčí skoro nebylo o čem mluvit, v případě interiéru nás čekal menší šok. Kalifornská automobilka se rozhodla standardní okrouhlý a dekády nezměněný tvar volantu nahradit kouskem, jemuž chybí svrchní část. Nejde pochopitelně o ryzí novinku, s něčím podobným již léta jezdí některá závodní auta. Jejich řízení však nevyžaduje několik otáček od dorazu k dorazu, jako je tomu u Tesly. Většina lidí si proto myslela, že nejde o yoke steering, jak značka daný prvek nazvala, nýbrž o joke. Tedy o vtip.
Již pár dnů po premiéře ovšem bylo jasné, že Tesla nežertuje. A přes počáteční náznaky toho, že by k dispozici mohl být i klasický kulatý volant, je nyní jasné, že nebude. Jednoznačně to odmítl Elon Musk na Twitteru v reakci na dotaz, zda Model S Plaid bude nabízen i s konvenčním tvarem volantu. Může se zdát, že něco takového nemůže být legální, jenže je - nikoho nenapadlo, že by nějaký výrobce mohl v autě s volantem s několika otáčkami mezi dorazy nasadit takový nesmysl. A tak třebaže pravidla limitují i takové technické aspekty, jako je ostrost převodu, tvar volantu vůbec neřeší.
Jaká hloupost to je, se přitom jasně ukázalo už před několika týdny. Závodní jezdec Randy Pobst, který se s nejrychlejším Modelem S vydal na Pikes Peak, s nápadem Tesly nevydržel víc než pár kilometrů. A totéž zjevně zjistil i testovací pilot samotné Tesly, který v tyto dny prohání variantu Plaid po Severní smyčce Nürburgringu. Ze záběrů zveřejněných kolegy z Carscoops je patrné, že ve voze byl nejprve yoke, později jej ale nahradil volant s horní částí věnce. Nedokážeme si ostatně představit ostrou jízdu na Ringu s takovým autem s tak „tupým” řízením a přitom nekompletním volantem.
Už tyto reakce zkušených pilotů by mohly Tesle leccos naznačit o nesmyslnosti jejího bazírování na yoku, nejde ale jen o ně. Volant kupodivu kritizuje i americký youtuber Marques Brownlee, který je jinak k automobilce zcela nekritický. V případě testu verze Plaid je sice uchvácen rychlostí elektrického sedanu a kupodivu i kvalitou, yoke jej ovšem přivádí k nepříčetnosti.
„Aktuálně mám za sebou asi 1 300 kilometrů, z nichž některé jsem najel na dálnici, některé při jízdě ve městech, některé při parkování... přičemž při vyjíždění z mé stísněné příjezdové cesty nebo při hledání Superchargerů jsem si začal uvědomovat, že tento volant je špatný,“ uvádí Brownlee. Přitom dodává, že kvůli neobvyklému tvaru a přecitlivělým tlačítkům soustavně neúmyslně během některých manévrů troubil na ostatní řidiče nebo dával špatná směrová znamení.
Přemýšlíme, co by Tesle asi udělalo, kdyby aspoň nabídla dvě alternativy a nechala zákazníky si vybrat. Asi by pak její Modely S a X nevypadaly tak „cool”. A o to zjevně jde automobilce více než o použitelnost, bezpečnost a všechny další vlastnosti vozu, které z dobré ovladatelnosti pramení.
Zpočátku se na základě konfigurátoru zdálo, že Tesla nabídne hned dva druhy volantů, kontroverzní i klasický. Nyní je ovšem jasné, že kalifornská značka bude prodávat pouze ono nesmyslnější provedení, i když ho neskousávají její vlastní zamětnanci, profíci ani fandové. Foto: Tesla
No
— Elon Musk (@elonmusk) July 23, 2021
Zdroje: Carscoops, Marques Brownlee@Youtube, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 7 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 2 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 3 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 5 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 6 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva