Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
ADAC otestoval nejmodernější diesely. Svými emisemi překvapily i autory zkoušky
26.9.2018 | Petr Prokopec
K dieselům se otáčí zády stále více lidí a markantní je to zejména v Německu, kde nemají nic jisté. Pranýřovat je zrovna teď ale působí poněkud hloupě.
Ještě před několika málo lety si jen málokdo dokázal představit budoucnost bez dieselových motorů. Lidé a firmy je chtěly kvůli nízké spotřebě, podporu kvůli nízkým emisím CO2 měly i ze strany politiků. Nicméně se skandálem Volkswagenu vládnoucí špička najednou zjistila, že existuje i cosi jako oxidy dusíku. A že ty mají velmi špatný vliv na lidský organizmus. Popularita se ztratila jak pára nad hrncem a místo rostoucí obliby se začalo o jejich brzkém konci.
Situace je pro diesely tristní především v Německu, o což se postarala organizace DUH. Ta poslala k soudu přes šedesát měst, v nichž má docházet k výraznému překračování limitů NOx, a požaduje omezení jejich vjezdu do center.. Ze všech pří zatím vyšla vítězně, a tak není překvapivé, že diesely tam jsou v tuto chvíli stěžejním problémem. A bude zajímavé sledovat, jak se v této situaci zachová vláda, neboť právě její postoj bude pro další existenci dieselů stěžejní.
Na závěry bude třeba vyčkat minimálně do víkendu, kdy bude celá záležitost řešena vládnoucí koalicí, resumé pak máme očekávat v pondělí 1. října. Je přitom dost možné, že kartami zamíchají i nejnovější výsledky Ecotestu německého ADACu, které překvapily i lidi ze samotného autoklubu. Během zkoušek bylo totiž zjištěno, že moderní diesely plnící emisní normu Euro 6d-TEMP neprodukují skoro žádné škodlivé emise a v praxi jsou až o neskutečných 99 procent lepší než ty podléhající normě Euro 5.
Jde samozřejmě o extrém, nicméně zanedbatelný není ani průměr. Dle srovnání ADACu jde o 85procentní rozdíl, který je dán i tím, že postarší dieselové vozy byly vyvíjeny hlavně s ohledem na dobré výsledky v laboratořích, nikoliv na reálných silnicích. Kvůli tomu byl 149 testovaným vozům naměřen průměr 528 mg/km. Norma Euro 5 přitom připouštěla pouze 180 miligramů oxidů dusíku na kilometr.
Jako nejčistější z „europětkových” aut byl shledán produkt hlavního strůjce celé averze vůči dieselům, Volkswagen Golf VII 1,6 TDI BlueMotion. V jeho případě emise činily 135 mg/km, vyžadovaný limit byl tedy splněn s velkou rezervou. Nejvíce jej pak překročil Renault Trafic Combi, který produkoval 1 500 mg/km. Tedy takřka desetinásobek povoleného maxima.
Jen u srovnání vozů plnících normu Euro 5 a Euro 6d-TEMP však nezůstalo. ADAC vyzkoušel i 69 aut z kategorie Euro 6b, které ve srovnání s nejnovějšími auty v průměru produkují o 76 procent více NOx. To odpovídá 341 miligramům na kilometr, norma však povoluje pouze 80. Znovu se do ní vejde nejlépe VW, tentokrát s modelem T6 Multivan (50 mg/km), podobně jako třeba BMW 118d (69 mg/km).
Moderní diesely osazené filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí tak již rozhodně nelze považovat za pojízdné špindíry. Nejlépe to dokazuje zcela nové BMW X1 sDrive18d, které již plní normu Euro 6d-TEMP a které je vůbec nejčistějším dieselovým vozem, s jakým měl ADAC co do činění. Jeho průměrné emise NOx byly jen 8 mg/km.
Je však vskutku otázkou, zda tato čísla ve výsledku něco změní. Většina Němců sotva přes noc nahradí své starší diesely novými. To potvrzuje i šéf ADACu Alexander Möller, který dodává, že právě proto je potřeba přijít s anti-emisními systémy, jimiž budou moci být vozy plnící postarší normy osazeny dodatečně. Obávat se nejnovějších dieselů je ale evidentně zbytečné - jejich skutečné emise nejsou jen o něco málo lepší, jak naznačují horní hranice nových norem. Jsou v úplně jiné dimenzi a v některých ohledech jsou „čistší” než lecjaké moderní benziny, o které se dnes v tomto kontextu nikdo příliš nezajímá...


























































































Druhá generace BMW X1 je na trhu již nějaký ten pátek, zpočátku však byla k mání jen s výkonnějšími motory a automaty. Jako poslední dorazila verze sDrive18d, která je dle aktuálního zjištění autoklubu ADAC nejčistším dieselem, jaký kdy prošel jeho testy ve skutečném světě
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 56 minutami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 2 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 3 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 5 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
