Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aktivisté tlačí na EU, aby zakázala spalovací náklaďáky, i když pro ně absolutně neexistuje jakákoli náhrada
21.2.2023 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že na silnicích je v posledních letech čím dál rušněji, je to v prvé řadě téměř neustálým nárůstem intenzity kamionové dopravy. Bez jejího spolehlivého zajištění nemá společnost šanci spolehlivě fungovat, něčím tak malicherným se ale aktivisté nezabývají.
Pokud dnes zamíříte do obchodu pro chleba, máslo a mléko, budete si muset připravit již více než sto korun. Na nakrmení celé rodiny to ovšem nestačí, v peněžence tedy budete muset zalovit mnohem hlouběji. Kilo kuřecího a kilo brambor vás vyjde na dalších zhruba 200 Kč, levné ale ve finále nemusí být ani párky s hořčicí. Kde vám totiž dříve stačilo nějakých 30 korun, tam si dnes bez trojnásobku neškrtnete. A to jsme pořád pouze u jednodenní útraty, při které se vlastně ještě budete držet zkrátka, i když je jasné, že onen chleba, mléko a máslo spotřebujete za déle než za 24 hodin.
Nic to ovšem nemění na faktu, že ceny potravin za posledních zejména 18 měsíců vylétly do nebeských výšin. Stojí za tím jak energetická krize, tak zdražování pohonných hmot. Kromě toho nicméně na odlivu vašich financí má velkou zásluhu Evropská unie, která již začíná regulovat i dříve zregulované. A jakkoli jí vadí třeba plastová brčka, oloupaný banán zabalený do průhledné fólie je překvapivě akceptován.
Ačkoli EU zavádí nesmysly, zvláště pak v rámci automobilové dopravy, mnoha aktivistickým hnutím to nestačí. Nově se totiž ozvala nevládní organizace Transport & Environment, dle které Brusel nedělá dost v případě nákladních aut. Na ně se totiž nevztahují stejná pravidla jako na ta osobní, u kterých již bylo potvrzeno, že od roku 2035 musí dojít na 100procentní redukci emisí. Znamená to, že spalovací motory se stanou minulostí, neboť nastaveným sítem zvládnout projít pouze elektromobily.
Člověk by logicky čekal, že na pokud emise z aut skutečně jsou takovým problémem, pak se zákonodárci v prvé řadě zaměří na nákladní sektor. Ten si opravdu nemůžeme vykreslovat v růžových brýlích, spíše skutečně lze počítat s veškerými mýty, jenž jsou s ním spojené. Znamená to tedy, že mnozí dopravci nedoplňují roztok močoviny AdBlue tak často, jak se má. Mimo to auta přetěžují. A protože pohon mají na starost dieselové motory, obojí logicky vede ke tvorbě vyšších emisí.
EU nicméně rozhodla, že od roku 2030 mohou být prodávány pouze ty nákladní vozy, u nichž došlo na snížení emisí oproti úrovni z roku 2019 o 45 procent. Od roku 2035 pak bude vyžadována 65procentní redukce a od roku 2040 90procentní. To ve výsledku znamená, že dieselové náklaďáky budou moci být prodávány ještě někdy v polovině tohoto století. Platit to bude i v případě autobusů, které se pohybují především v méně rozvinutých oblastech a mimo města.
Právě tento plán ovšem aktivistům vadí, dle jejich názoru by spalovací nákladní auta měla být nahrazena těmi bateriovými či vodíkovými o poznání dříve. Ideálně pak již v roce 2030, kdy mají být od dieselových jednotek odříznuty městské autobusy. Že v současné době žádná bezemisní alternativa absolutně neexistuje, již organizaci Transport & Environment nedochází. Koneckonců, když na desetiletky mohli jet rudí komunisté, proč by to nešlo u těch zelených, že?
Aktivisté pak dozajista nejsou seznámeni s výsledky studií, které hovoří proti jejich záměrům. V jedné nedávné byl došlo na srovnání elektrického tahače s dieselovým na trase dlouhé 3 000 km. První zmíněný ji dokončil po týdnu, přičemž řidič se pomalu místo volantu a pedálů věnoval hledání dobíjecích stanic. Ve druhém případě šlo pouze o čtyři dny. Vůz se spalovacím ústrojím byl navíc podstatně levnější, stejně jako zvládnul odvézt mnohem více zboží.
Pokud by elektrická revoluce zrovna v tomto ohledu byla uspěchána, pak starý kontinent stoprocentně zažije nepokoje, jaké tu již mnoho staletí nebyly. Stačí si totiž jen představit, že na chleba, máslo a mléko by vám nestačila ani pětistovka. O druhém zmíněném produktu byste pak možná ani neuvažovali, neboť tak jako tak již vaši peněženku vysál dodavatel elektrické energie. A je těžké říci, zda by vás v té chvíli potěšilo, že suchou patku můžete žvýkat v relativním teple.
Nyní je těžké říci, zda Brusel tlaku odolá či nikoli. Europolitici by nicméně nic takového nemuseli řešit, pokud by skutečně již od začátku jednali rozumně. Pokud by nepřišli s absurdním zákazem spalovacích aut, mohli by nyní snadno zavelet ke skutečnému boji s klimatickými změnami. V té chvíli by došlo na započítání veškerých emisí, které s provozem toho kterého auta souvisí, tedy i těch z výroby a elektráren. Rázem by se pak mohlo stát, že aktivisté budou bojovat za větší využití dieselů...






Aktivisté z organizace Transport & Environment požadují, aby nákladní auta přešla na bateriový či vodíkový pohon co nejdříve. Že takové auto s rozumným využitím ani neexistuje, neberou v potaz. Stejně jako skutečnost, že za pár let by díky jejich uspěchanému rozhodnutí neměla většina Evropy co jíst. Ilustrační foto: Scania
Zdroj: AutoEvolution
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole superbiků vyhrál Bulega 11:19
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
Nejnovější články
Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před hodinouRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 3 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 4 hodinamiDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
před 6 hodinamiTohle nemůže fungovat, dejte tomu pořádný motor. Po letech první nový Peugeot GTi je marný pokus popřít fyzikální realitu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva