Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Alpina ukázala její asi nejúžasnější úpravu BMW, V12 s manuálem mohl konkurovat i Ferrari
31.8.2020 | Petr Miler
Vznikla v pouhých 57 exemplářích, z nichž většina byla navíc vybavena automatickou převodovkou a část už jistě ani neexistuje. Tento zachovalý kousek B12 5,7 z roku 1992 tak fascinuje i dnes.
Alpina by jistě byla ráda, kdybychom ji nazývali samostatnou automobilkou, kterou formálně je. Fakticky je to úpravce existující modelů BMW, stydět se ale nemá za co. Naopak, historie firmy je lemována bezpočtem úchvatných strojů a tento měsíc se rozhodla připomenout možná ten nejúchvatnější z nich. Vůz tak výjimečný, že jej musel mít třeba i sultán Bruneje.
Jde o model Alpina B12 5,7 Coupe, stroj založený na BMW 850 CSi. Vznikl jen v 57 kusech, zajímavý ale zdaleka není jen svou vzácností. Už „standardní” osmičkové BMW bylo technologicky na výši, například elektronickým pedálem plynu v roce 1989. Označení CSi v jeho případě znamenalo 5,6litrový dvanáctiválcový motor o 381 koních a 550 newtonmetrech točivého momentu. Výkon putoval na zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku, automat vůbec nebyl nabízen.
Alpina zvýšila objem dvanáctiválce na 5,7 litru a výkon motoru narostl na 416 koní, točivý moment se posunul na 572 Nm. To stačilo na sprint na stovku za 5,8 sekundy a maximální rychlo 300 km/h. I dnes jde o hodnoty, o kterých se většině aut může jen zdát a kdyby tehdy takové auto nabídlo Ferrari jako předchůdce současné 812 Superfast, asi by se nikdo nedivil - typem motoru, nabízenou dynamikou i luxusem a palubě byla B12 na úrovni italské značky.
Alpina ale nezůstala jen u motoru. Šestistupňový manuál a pohon zadních kol zůstal, firma však nabízela i automatickou převodovku. Ručně vyráběná karbonová kapota Alpiny B12 měla po stranách žebrované výdechy, které zlepšily chlazení motoru. Tlumiče Bilstein a zadní pneumatiky široké 285 mm zase pomohly jízdním vlastnostem. K tomu vidíme klasické poznávací znaky vozů upravených Alpinou - decentní spoilery předního i zadního nárazníku, dvacetipaprsková kola, světlé linky po stranách a kdyby fotky zachytily celý interiér, spatřili bychom i klasické, modře podbarvené budíky na přístrojovém štítu.
Interiér byl vyšperkovaný až tam, kam to jen v roce 1992 šlo. Černá buvolí kůže na sedadlech s prošíváním v barvách Alpiny dodnes láká k usednutí. Sedačky jsou také vyhřívané a kompletně elektricky nastavitelné včetně paměti. Posádka se mohla těšit z dvouzónové klimatizace, elektrického střešního okna, vylepšeného audiosystému, elektrické záclony na zadním okně nebo nastavitelných tlumičů.
Alpina neříká, jak se k tomuto autu dostala - zda je její, nebo někoho ze zákazníků, každopádně ví, že postavila jen 25 kousků s manuálním řazením a toto je jeden z nich. Je to vskutku designově i technicky dodnes lákavé auto a kdyby bylo na prodej, stálo by miliony. Nevíme ale o tom, že by se zrovna tohoto krásně rudého kousku chtěl někdo zbavit.






Alpinu B12 5,7 Coupe s manuálním řazením ukázal na působivých fotkách sama německá firma, je to ostatně možná nejúchvatnější auto, které kdy vyrobila. Foto: Alpina
Zdroj: Alpina
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
26.11.2025
Audi se vysmálo zákazníkům. Říká, že jim naslouchá v momentě, kdy po letech marných nářků točí hodinové filmy o chybách jeho aut
27.11.2025
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
27.11.2025
Také Škoda už odhalila první auto bez zadního okna, takto koncipovaných novinek bude jen přibývat
27.11.2025
Uvaří je jako žábu. Další země nechá řidiče elektromobilů platit za každý ujetý km, protože silnice se samy neopraví
27.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 00:50 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.26. 20:43 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
