Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Američané nechápou, jak může Mercedes chtít 3 miliony za čtyřválcové auto. A to je u nich o něco levnější
15.11.2024 | Petr Prokopec
Když autu, které léta definoval mimo jiné objemný osmiválcový motor, najednou nadělíte poloviční jednotku, nemůžete čekat nadšení. Mercedes to udělal a jeho základní AMG GT najednou nedává smysl, zvlášť při své ceně.
Na první pohled se může zdát, že nejsme spokojeni s ničím, co nemá alespoň osm válců. Tak to ale samozřejmě není, jde tu jen o přiměřenost. Proti takovým šestiválcům BMW pomalu nejde říct křivé slovo, stejně tak třeba dvoulitrový čtyřválec, jaký Honda zpočátku montovala pod kapotu roadsteru S2000, nahání pomalu husinu. Tato jednotka je dokonce jednou z nejlepších, jaké kdy vznikly, neboť v závislosti na trhu produkovala až 125 koní na litr. To byl mezi atmosférickými motory absolutní rekord až do roku 2010.
Neuráží nás ovšem ani jiné motory, klidně i diesely, pokud se k danému vozu hodí. Jenže to není příklad dvoulitrové jednotky, kterou vyfasoval Mercedes-AMG GT 43. Je totiž třeba si uvědomit, že v prvé řadě jde o 4 728 milimetrů dlouhý a 1 775 kg vážící vůz. Navíc takový, který má konkurovat světové sportovní lize, i proto vzniknul v Affalterbachu. A ve finále jde sporťák třícípé hvězdy, tedy typ auta spojený hlavně s objemnými motory.
Němce ovšem před pár lety omámil downsizing, a proto se rozhodli v mnoha případech osmi- a šestiválce nahradit čtyřválci, u některých modelů pak s dvoulitrem vyrukovali jako se jedinou jednotkou v nabídce. GT 43 je přesně tím vozem, přičemž mimo tuto variantu lze kupé objednat ještě s motorem V8 ve čtyřech různých naladěních. Nejslabší GT 55 přitom disponuje 476 koňmi, pročež na první pohled není až tak vzdálena od základu, neboť ten disponuje 421 + 14 koňmi.
Daleko větší rozdíly jsou již v dynamice, osmiválec totiž ke zdolání stovky potřebuje jen 3,9 sekundy, zatímco se čtyřválcem jste o sedm desetin pomalejší. Ospravedlnit to pak má rozdíl v cenách, který je rovněž značný (2 952 400 Kč vs. 4 366 980 Kč). Otázkou však je, zda náhodou tři miliony korun nejsou až moc za luxusní sporťák se čtyřválcem pod kapotou. A nejsme sami, kdo si ji klade, podobně jsou na tom i Američané, přičemž v USA vůz startuje na 105 900 USD (cca 2,53 milionu Kč). Kolegové z Carscoops nebo Motor1 jen kroutí hlavou.
Je totiž třeba si uvědomit, že jakmile na nějaký vůz nasadíte vysokou cenu a ještě jej osadíte jednotkou, která k němu nesedne jako hrnec na plotnu, nutně se vystavujete srovnání s konkurencí. Často i takovou, která není přímou. O to více ale poté vyznívá tragičnost vaší nabídky. A přesně tak je na tom GT 43, které těžce zaostává i vedle takového Volkswagenu Golf R. Jeho zámořská verze ani nedisponuje 333 koňmi jako ta evropská, nýbrž „jen“ 320, přesto však stovku zvládá za 4,1 sekundy.
Hatchback schopný pobrat celou rodinu je tak rychlejší než sportovní kupé, přičemž VW si za něj ve srovnání s GT 43 účtuje ve Státech docela málo - 45 665 USD (1,09 milionu Kč). Mercedes si tak zcela zbytečně ničí pověst, zvláště pak na trhu, který proslul pořekadlem „objem ničím nenahradíš“. Možná se ale Němci ze Stuttgartu potřebují spálit podobně jako jejich kolegové z Wolfsburgu, když zkusili dobýt Ameriku s pomocí „čistých“ dieselů.









GT 43 sice na první pohled vypadá jako sporťák schopný konkurovat vrcholné lize, ovšem díky čtyřválci pod kapotou se nakonec nezvládá vypořádat ani s takovým Volkswagenem Golf R. A to stojí násobně víc. Foto: Mercedes-Benz
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle