Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi S4 a S5 přišly o manuální převodovku, pouze v Evropě
9.11.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Spíše než neviditelná ruka evropskému trhu s auty vládne viditelná paže bruselského úředníka. Ta má do značné míry na svědomí i další eutanázii.
Jaký smysl má neprodávat určitým zákazníkům něco, co pro jiné vyrábíte a dodáváte a budete vyrábět a dodávat dále? Na fungujícím trhu jednoznačně žádný, nic tím totiž nemůžete získat, pouze ztratit. Nebo si snad dokážete představit, že byste třeba v pekařství prodávali rohlíky jen zákazníkům ze západní poloviny města? Proboha proč...
Ale stačí trh trochu pokřivit a situace se může rázem i z vašeho rozhodnutí změnit. Třeba když na západě města přijmou zákon, podle něhož budou muset být rohlíky zaručeně křupavé a čerstvé i 24 hodin po jejich koupi. Pro vás by to znamenalo zásadně zvýšit výrobní či jiné náklady, neboť vyrobit takový rohlík popř. jej tak dlouho udržet v takovém stavu bude prostě náročnější. Jenže se pak také může stát, že jej za cenu, za kterou by si jej ještě pořídilo větší množství zákazníků, vůbec nebudete schopen vyrobit a než riskovat dle zákona oprávněné reklamace zákazníků raději „zápaďákům” začnete říkat ne. Zabývat se něčím takovým by pro vás více trápením než přínosem.



Velmi podobná situace nyní panuje i na evropském automobilovém trhu. Můžete si sice prodávat cokoli chcete, ale pravidla nastavená Evropskou unií předem činí z prodeje některých záležitostí na trhu neuplatnitelnou záležitost. Ano, skoro jako všechno v poslední době to souvisí hlavně s europokutami za nadlimitní emise CO2, které budou od 1. ledna tak vysoké, že je může ignorovat leda pár automobilek z nejvyšších cenových sfér. Faktu, že za každý nadlimitní gram CO2 nad hranici 130g/km (tedy přibližně 0,04 litru spotřeby paliva nad hranici 5,2 l/100 km) odvedete EU z každého prodaného auta skoro 2 500 Kč, se již do značné míry přizpůsobily motory. Ty jsou nyní co nejmenší, aby maximálně vyhověly normě pro určování papírové spotřeby paliva. A teď se jim přizpůsobují i převodovky.
Nejde přitom jen o počet převodových stupňů automatů, který jsme rozebírali třeba při ohlášení záměru Hyundai vyrábět převodovku s deseti stupni, ale i srovnání automatických a manuálních převodovek. Ty prvně jmenované zpravidla zdaleka nejsou efektivnější z hlediska ztrát při přenosu výkonu motoru na kola, mohou ale nabídnout vyšší počet převodových stupňů (tedy „delší” sedmý nebo osmý převod) a opět snazší přizpůsobení režimu svého fungování pro testy spotřeby. Jak to v praxi dopadá můžete spatřit třeba v případě nového Porsche 911 991, jenž sice nabízí v případě samočinného i ručního řazení sedm převodových stupňů podobné „délky”, normovaná spotřeba verzí s automaty je ale zásadně nižší. Jeho dvouspojkový automat je přitom složitější a těžší. Je dokonce tak těžký, že zejména kvůli hmotnosti má zapovězeno použití v modelu 911 GT3. V testu spotřeby si ale vede skvěle.
Oba výše zmíněné faktory, tedy úpravy konstrukce motorů i převodovek směrem k evropským normám a pokutám, se pak projevují u silných Audi střední třídy. V létě jsme hořekovali nad tím, že vůz pozbyl všech atmosféricky plněných objemných motorů a i když nedávný facelift modelu A4/S4 přinesl něco podobného jen zčásti (S4 nemá osmiválec již roky), přesto i ji stihla další významná rána. Minulý týden totiž vyplynulo na povrch, že automobilka bez jakéhokoli avíza při představení samotného faceliftu stáhla z nabídky verzi S4 používající manuální šestistupňové převodovky a v nabídce zůstane pouze sedmistupňové DSG. Totéž se pak týká i kupé S5, v obou případech ale změna platí pouze pro trhy Evropské unie.
Že by Evropané byli tak zapřísáhlými odpůrci ručního řazení? Těžko, u S4 a S5 byla přímo řazená převodovka velmi častou volbou - dle zjištěných informací se podíl prodaných S4/S5 s přímým řazením na německém trhu pohyboval okolo 35 % a v našich podmínkách to soudě dle aut, která potkáváme, bylo ještě více. To je dost velké procento na to, abyste takovou výbavu z nabídky zcela stáhli, pokud ovšem do hry nevstoupí nějaká ta tržní regulace jako u shora zmiňovaného prodeje rohlíků.
Pokud se totiž podíváte na dnes již neaktuální informace o spotřebě paliva, zjistíte, že je u verze s S tronikem o 0,6 litru paliva na 100 km nižší. To odpovídá 15 gramům CO2 na kilometr a zatížení verze s manuálem přibližně 36 000 Kč pokuty za každé prodané auto. Automobilka při dnešním příplatku za S tronic ve výši 56 800 Kč a jistě i provedených průzkumech trhu zřejmě došla k závěru, že při rozdílu ceny obou verzí ve výši 20 000 Kč by si již manuální převodovku nekoupila třetina zákazníků, ale jen pár „zoufalců” toužících po tomto způsobu řazení za každou cenu. A tak jej prostě vyřadila z nabídky.
Kdyby to udělala celosvětově, dalo by se to pochopit více jako její rozhodnutí než volba vynucená okolnostmi, ale situace je úplně jiná. Podobně jako u motor 4,2 V8 zůstane manuální převodovka pro tento agregát i třílitrový šestiválec TFSI k dispozici pro trhy mimo Evropskou unii, zejména pak pro Spojené státy americké. Webu Fourtitude.com to potvrdil Barry Hoch, šéf produktového plánování Audi pro Severní Ameriku, který doslova řekl: „Evropa přijde o manuální převodovku, my ji v nabídce zachováme! Je to 100 % jisté, i když zatím nevím, jakým dalším trhům ještě zůstane. Nechci se bát o život když opustím kancelář, nadšenci do manuálních převodovek, jsou... vášniví jedinci.”
Nemůže tedy být pochyb o tom, že tím faktorem, který definitivně převážil jazýčky vah ve prospěch výlučně automatického řazení, jsou evropské regulace. Ostatně zatím nemáme informaci o tom, že by jiné trhy než ty v rámci EU měly o přímé řazení přijít. I tak je rozhodnutí lidí z Audi poněkud pošetilé. Však když už vůz s manuální převodovkou vyrábí, mohli by ho klidně prodávat za vyšší cenu a i těch pár zákazníků, o které by tím nepřišli, by rozhodně nepřinášelo žádné ztráty. Rozhodnutí už ale padlo a že nejde o žádnou pověru dosvědčuje německý konfigurátor Audi: S4 v něm najdete už jen s automatem za cenu od 54 900 Eur. V tom českém se nabídka manuální převodovky stále vyskytuje, pochybujeme ale o tom, že vám ještě bude dodána.
Pokud patříte mezi nadšené příznivce ruční volby převodových stupňů a v souladu s výše prezentovanou obavou obavou pana Hocha byste si chtěli na někoho počkat před kanceláří, pak prosím vyražte v prvé řadě do Bruselu a počkejte si na pár tamních úředníků a nevolených politiků. I přes výše zmíněné jsou to totiž právě jimi nastavená pravidla, která jsou hybatelem podobných, na první pohled iracionálních rozhodnutí automobilek. Nedokážeme si představit, že by Audi jinak bylo s to jedním tahem škrtnout z nabídky volbu , kterou preferuje třetina zákazníků jednoho z jeho výjimečných modelů...
Audi S4 2012: v Evropě jen s automatickým S tronicem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 08:37 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB