Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá
17.12.2019 | Petr Prokopec
Krajně neobvyklá situace se dále posouvá očekávaným směrem. Po BMW, které začalo od zákazníků vykupovat modely řady 3 generace E46, přichází s tímtéž v ještě větším rozsahu Audi. A nemusí být poslední.
Začíná to vypadat, že spousta motoristů buď dojezdila, nebo se nadále bude moci pohybovat na čtyřech kolech, ovšem na vlastní riziko. A to není zanedbatelné, neboť i v případě relativně banální havárie mohou přijít o život. O ten je může připravit prvek, jenž primárně má chránit, tedy airbag. Společnost Takata dlouhá léta chybovala, což vyústilo v největší svolávací akci v dějinách. I když v jejím rámci byly opraveny miliony vozů, celá záležitost stále není u konce ze ze skříně nyní vylézají další noví kostlivci.
Zatím poslední problémy jsou hlášeny z Austrálie, kde tamní zastoupení BMW vyzvalo 12 663 majitelů řady 3 generace E46, aby za volant raději již neusedali. A jelikož opravy proběhnou v rámci následujících 18 měsíců, byl lidem nabídnut zpětný odkup. Toho již spousta vlastníků využila, nové informace pak nejspíše popostrčí k danému kroku i nerozhodnuté. Je totiž otázkou, zda vůbec BMW k výměně airbagů přistoupí, neboť taková náprava by pro automobilku byla pravděpodobně dražší než jakákoli jiná alternativa.
Dokládá to i rozhodnutí Audi, které taktéž povolává do servisů starší vozy kvůli vadným airbagům. Konkrétně jde o modely A4, A6, A8, TT a Cabriolet vyrobené v letech 1997 až 2000, tedy ve stejném období, jež se týká i BMW. Problém je tedy evidentně mnohem rozsáhlejšího rázu, což si ostatně za malý moment potvrdíme. Momentálně ještě setrváme u Audi, které si sice není vědomo žádných úmrtí spojených se svými vozy, nicméně automobilka i tak raději povolává k prověření 3 960 aut.
Majitelé si na základě výsledku budou moci vybrat ze dvou možností, tedy za předpokladu, že se potvrdí, že mají ve svém voze instalovaný vadný typ NADI 5-AT. Tou první je opětovné usednutí za volant i přes riziko, že airbag může explodovat či se pro změnu nedostatečně nafouknout. Druhou je pak výkup vozu za tržní hodnotu stanovenou nezávislou stranou. O výměně airbagů však Audi ani neuvažuje, s ohledem na stáří aut by totiž veškerý vývoj a testy vyšly značku extrémně draho.
Čtyři kruhy přitom nejsou poslední v řadě, neboť jak jsme naznačili, nová svolávací akce zahrnuje daleko více značek. Zvýšené riziko je spojeno se zhruba 78 tisíci vozy od Audi, BMW, Fordu, Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Suzuki a Toyoty. Vyjma německých značek však pouze Ford uvedl, že do servisů musí na prověrku 216 exemplářů pick-upu Courier, zatímco Mazda svolala 466 kusů modelu Eunos. Ostatní ale teprve zjišťují rozsah problémů, neboť jsou akcí zasaženy zdaleka nejvíce.
Kromě Audi a BMW jiná automobilka nemluví o zpětném odkupu, pouze o nabídce náhradních vozů či třeba platbě taxíků po dobu, kdy inkriminovaná auta budou v servisu. Dá se však předpokládat, že nic jiného než vykoupení závadných aut nebude v krajním případě možné, neboť pokud je pro takové Audi příliš drahý vývoj u čtyř tisíc aut, pak v případě takového Fordu s pouhou dvacetinou svolávaných aut by náklady byly přímo astronomické.
Stejně tak se lze ptát, zda vlna podobných akcí dorazí také do Evropy. Nicméně pokud si uvědomíme, že už propukla také ve Státech, kde jsou zasažené značky Audi, BMW, Honda, Toyota a Volkswagen, přičemž jde o vozy vyrobené v letech 1995 až 1999, pak je zjevné, že problém je globálního rázu. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby řadě lidí začaly chodit dopisy od dealerů. Zda v nich ale bude zmíněn zpětný odkup, není jisté.



Nová svolávací akce spojená s airbagy Takata je rozsáhlejšího rázu, než se původně počítalo
Výkup starých aut však po BMW zatím nabízí jen Audi
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025
Nejnovější články
Apple dostal nový CarPlay do prvního auta a řekl, co bude s tím dosavadním. Má bezprecedentní kontrolu nad vozem
před hodinouVW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
před 2 hodinamiIndové prodávají toto zajímavě střižené nové SUV za 207 tisíc Kč, auta jsou tak nesmyslně drahá jen v Evropě
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva