Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, ani jemu nic jiného nezbývá
17.12.2019 | Petr Prokopec
Krajně neobvyklá situace se dále posouvá očekávaným směrem. Po BMW, které začalo od zákazníků vykupovat modely řady 3 generace E46, přichází s tímtéž v ještě větším rozsahu Audi. A nemusí být poslední.
Začíná to vypadat, že spousta motoristů buď dojezdila, nebo se nadále bude moci pohybovat na čtyřech kolech, ovšem na vlastní riziko. A to není zanedbatelné, neboť i v případě relativně banální havárie mohou přijít o život. O ten je může připravit prvek, jenž primárně má chránit, tedy airbag. Společnost Takata dlouhá léta chybovala, což vyústilo v největší svolávací akci v dějinách. I když v jejím rámci byly opraveny miliony vozů, celá záležitost stále není u konce ze ze skříně nyní vylézají další noví kostlivci.
Zatím poslední problémy jsou hlášeny z Austrálie, kde tamní zastoupení BMW vyzvalo 12 663 majitelů řady 3 generace E46, aby za volant raději již neusedali. A jelikož opravy proběhnou v rámci následujících 18 měsíců, byl lidem nabídnut zpětný odkup. Toho již spousta vlastníků využila, nové informace pak nejspíše popostrčí k danému kroku i nerozhodnuté. Je totiž otázkou, zda vůbec BMW k výměně airbagů přistoupí, neboť taková náprava by pro automobilku byla pravděpodobně dražší než jakákoli jiná alternativa.
Dokládá to i rozhodnutí Audi, které taktéž povolává do servisů starší vozy kvůli vadným airbagům. Konkrétně jde o modely A4, A6, A8, TT a Cabriolet vyrobené v letech 1997 až 2000, tedy ve stejném období, jež se týká i BMW. Problém je tedy evidentně mnohem rozsáhlejšího rázu, což si ostatně za malý moment potvrdíme. Momentálně ještě setrváme u Audi, které si sice není vědomo žádných úmrtí spojených se svými vozy, nicméně automobilka i tak raději povolává k prověření 3 960 aut.
Majitelé si na základě výsledku budou moci vybrat ze dvou možností, tedy za předpokladu, že se potvrdí, že mají ve svém voze instalovaný vadný typ NADI 5-AT. Tou první je opětovné usednutí za volant i přes riziko, že airbag může explodovat či se pro změnu nedostatečně nafouknout. Druhou je pak výkup vozu za tržní hodnotu stanovenou nezávislou stranou. O výměně airbagů však Audi ani neuvažuje, s ohledem na stáří aut by totiž veškerý vývoj a testy vyšly značku extrémně draho.
Čtyři kruhy přitom nejsou poslední v řadě, neboť jak jsme naznačili, nová svolávací akce zahrnuje daleko více značek. Zvýšené riziko je spojeno se zhruba 78 tisíci vozy od Audi, BMW, Fordu, Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Suzuki a Toyoty. Vyjma německých značek však pouze Ford uvedl, že do servisů musí na prověrku 216 exemplářů pick-upu Courier, zatímco Mazda svolala 466 kusů modelu Eunos. Ostatní ale teprve zjišťují rozsah problémů, neboť jsou akcí zasaženy zdaleka nejvíce.
Kromě Audi a BMW jiná automobilka nemluví o zpětném odkupu, pouze o nabídce náhradních vozů či třeba platbě taxíků po dobu, kdy inkriminovaná auta budou v servisu. Dá se však předpokládat, že nic jiného než vykoupení závadných aut nebude v krajním případě možné, neboť pokud je pro takové Audi příliš drahý vývoj u čtyř tisíc aut, pak v případě takového Fordu s pouhou dvacetinou svolávaných aut by náklady byly přímo astronomické.
Stejně tak se lze ptát, zda vlna podobných akcí dorazí také do Evropy. Nicméně pokud si uvědomíme, že už propukla také ve Státech, kde jsou zasažené značky Audi, BMW, Honda, Toyota a Volkswagen, přičemž jde o vozy vyrobené v letech 1995 až 1999, pak je zjevné, že problém je globálního rázu. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby řadě lidí začaly chodit dopisy od dealerů. Zda v nich ale bude zmíněn zpětný odkup, není jisté.
Nová svolávací akce spojená s airbagy Takata je rozsáhlejšího rázu, než se původně počítalo
Výkup starých aut však po BMW zatím nabízí jen Audi
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.