Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou auta až takové zlo? Neuvěříte, o jaké emise se v EU starají jen mikrovlnky
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Politici si našli v automobilech ideálního strašáka, o emise CO2 se ale starají veškeré spotřebiče energie. Ty už ale jako druh hodný vymýcení nikdo neprezentuje.
Automobily se spalovacími motory jsou leckdy nazývány jednou z největších hrozeb pro planetu Zemi. Nejradikálnější politici a ekoaktivistické spolky se dokonce snaží nazvat každý ujetý kilometr hřebíkem do její rakve a za svůj cíl často mají úplný zákaz aut se spalovacími motory. Zastoupit by je přitom měly elektromotory a další druhy alternativního hnacího ústrojí, od nichž si většina lidí slibuje zelenější trávu a modřejší nebe.
Proč o tom ale mluvíme? Především proto, že automobily rozhodně nejsou takovou hrozbou, jaká je nám zákonodárci či aktivisty prezentována. Je třeba si uvědomit, že skleníkové plyny vypouštíme do vzduchu naprosto všichni a nejde jen o dýchání. V tomto ohledu je velmi často uváděn dobytek a jeho zažívací trakt. Skot oběma jeho konci vypouští do vzduchu uniká metan. Ten, jak naznačují poslední výzkumy, je do atmosféry uvolňován ve výrazně vyšší míře než bylo dosud uváděno a jedním z jeho velkých producentů je amazonský prales.
Na skot či lesy už se ukazuje, domácí spotřebiče prozatím prochází bez větší pozornosti. Pokud spotřebiče ale vezmeme všeobecně, také při jejich výrobě, činnosti a recyklaci vzniká CO2. A nejde o zanedbatelné množství, jak naznačuje studie Univerzity v Manchesteru. Tamní vědci spočítali, že v případě domácích spotřebičů to jsou mikrovlnky a jejich spotřeba elektrické energie, co má největší vliv na životní prostředí. Pouhých 19 mikrovlnek za rok vyprodukuje stejně emisí CO2 jako automobil.
Když si vezmete, jak velká a často používaná věc je auto a jak malou a zřídka užívanou je mikrovlnná trouba, je skoro neuvěřitelné, že odevšad slýcháme jen o autech. A to není vše. V Evropě je ročně registrováno „jen” okolo 15 milionů nových aut, ve srovnání s tím jsou mikrovlnné trouby daleko větším bestsellerem. Na konci dekády by roční prodeje měly dosáhnout 135 milionů kusů. Jde tedy o devítinásobek produkce aut, díky čemuž onen poměr 19:1 nepředstavuje žádnou propast.
Na „veřejnou popravu“ by ani toto samozřejmě nestačilo, nicméně mikrovlnky jsou jen jednou součástí domácností. Dále tu máme ledničky, mrazáky, myčky, pračky, televize a další elektroniku. Jejich okamžitá spotřeba energie a s tím související produkce CO2 sice může být nižší než u mikrovlnných trub, nicméně třeba takovou lednici či mrazák nemáte zapnuté jen na pár minut týdně. A dá se tedy předpokládat, že pokud bychom spočítali veškerou spotřebu elektřiny domácí elektroniky a na ni navazující emise, nejspíše bychom se dostali k daleko vyššímu číslu než u automobilů. A to jsme pořád nezatopili, neohřáli vodu, nepustili v létě klimatizaci...
Možná si říkáte, že objevujeme Ameriku, že to přece víte. Věříme vám, nejsme si ale jisti, jak moc velké povědomí o těchto souvztažnostech panuje u širší veřejnosti. Těm je něco vykreslováno jako zlo a jsou to auta. I když reálně nejsou z hlediska produkce skleníkových plynů ničím až tak výjimečným, jak ukazuje i ono srovnání s mikrovlnnými troubami...
Mikrovlnky možná sice souhrnně neprodukují tolik CO2 jako auta, je jich však mnohem víc. A jejich prodej roste...
...kromě toho jde jen o jedny z mnoha domácích elektrických spotřebičů
Zdroj: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB