Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty trápí překvapivý problém. Jde proti tomu, kam by teď auta měla mířit
12.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cílem automobilek je v posledních letech dělat auta co nejúspornější a také co nejméně řízená lidmi. Jak se ukazuje, obojí dohromady moc nejde.
V jednom šiku se snahou dělat auta co nejúspornější a nejlépe přejít až na jejich elektrický pohon v posledních letech omezování nezbytných činností řidiče za volantem, mířící pro změnu k autonomnímu řízení. Byť by se zdálo, že svým způsobem jde o spojené nádoby, po technologické stránce si tak úplně nerozumí. Podle společnosti BorgWarner, jednoho z největších dodavatelů řady světových automobilek, současné prototypy autonomních vozů zkonzumují dvě až čtyři kilowatty energie jen na řízení sebe sama. A to je opravdu hodně, jde o ekvivalent 50 až 100 laptopů běžících naráz.
Aktuálně přitom žijeme ve světě, kdy výrobci hledají prakticky každou skulinku, kde mohou snížit spotřebu - ať již paliva, tak elektřiny. Proto je ostatně exteriér a interiér prošpikován diodami, jež „žerou“ méně než klasické žárovky. Přesto je reálný dojezd elektromobilů stále malý, zvláště pokud jejich majitelé seznamují plynový pedál s koberečkem. Nadměrná zátěž v podobě radarů a senzorů tak není zrovna žádoucí.
„Bojujeme s tímto už dlouho, neboť vlády každým rokem posouvají hranice o pár procent,“ uvádí k tématu Scott Gallett, viceprezident marketingu společnosti BorgWarner. A dodává, že snaha dostat autonomní řízení do aut co nejdříve výzvu jen umocňuje. Pokud by totiž autopilotem na úrovni SAE 4 a 5 byl osazen klasický vůz se spalovacím motorem, zvedl by takový systém spotřebu o 5 až 10 procent. Ony 3-4 kW totiž odpovídají 1 až 1,5 litru spáleného paliva na 100 km.
Nejde však jen o zvýšení žíznivosti, podle Chrise Thomase, technologického šéfa firmy BorgWarner, je problém samozřejmě také u elektromobilů. „Výrobci se starají o každý watt, ale nyní jich přihazují několik tisíc. To již není trivialita.“ Na druhou stranu, v příštích letech se jednotlivé systémy mají zlepšit a jejich odběr energie poklesne. Stále však nepůjde o takový sešup, aby tím byl kompenzován růst daný implementací technologie.
Inženýři navíc nemají na další řešení dostatek času, neboť výrobci aut chtějí autonomní vozy dostat na silnice co nejrychleji. A jelikož v prvé řadě ty měly být robotickými elektrickými taxíky, je celá záležitost o to náročnější. Proto se již v branži začíná couvat a jednotlivé firmy začínají stále více zmiňovat namísto elektromobilů spíše plug-in hybridy, u nichž by vyšší spotřebu energie vykompenzovala spalovací jednotka. Něco takového ovšem pořád řeší jen dojezd, nikoli zvýšenou spotřebu jako takovou. Je tak možné, že už kvůli tomuto důvodu je autonomní řízení hudbou ještě vzdálenější budoucnosti, než se dosud zdálo...




Ve skutečném světě se opravdovému autopilotu nejvíce blíží řešení Audi, které dokáže fungovat alespoň na úrovni 3. Jak moc je toto řešení energeticky náročné, automobilka dosud nekomentovala
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 3 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 4 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 4 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva