Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty trápí překvapivý problém. Jde proti tomu, kam by teď auta měla mířit
12.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cílem automobilek je v posledních letech dělat auta co nejúspornější a také co nejméně řízená lidmi. Jak se ukazuje, obojí dohromady moc nejde.
V jednom šiku se snahou dělat auta co nejúspornější a nejlépe přejít až na jejich elektrický pohon v posledních letech omezování nezbytných činností řidiče za volantem, mířící pro změnu k autonomnímu řízení. Byť by se zdálo, že svým způsobem jde o spojené nádoby, po technologické stránce si tak úplně nerozumí. Podle společnosti BorgWarner, jednoho z největších dodavatelů řady světových automobilek, současné prototypy autonomních vozů zkonzumují dvě až čtyři kilowatty energie jen na řízení sebe sama. A to je opravdu hodně, jde o ekvivalent 50 až 100 laptopů běžících naráz.
Aktuálně přitom žijeme ve světě, kdy výrobci hledají prakticky každou skulinku, kde mohou snížit spotřebu - ať již paliva, tak elektřiny. Proto je ostatně exteriér a interiér prošpikován diodami, jež „žerou“ méně než klasické žárovky. Přesto je reálný dojezd elektromobilů stále malý, zvláště pokud jejich majitelé seznamují plynový pedál s koberečkem. Nadměrná zátěž v podobě radarů a senzorů tak není zrovna žádoucí.
„Bojujeme s tímto už dlouho, neboť vlády každým rokem posouvají hranice o pár procent,“ uvádí k tématu Scott Gallett, viceprezident marketingu společnosti BorgWarner. A dodává, že snaha dostat autonomní řízení do aut co nejdříve výzvu jen umocňuje. Pokud by totiž autopilotem na úrovni SAE 4 a 5 byl osazen klasický vůz se spalovacím motorem, zvedl by takový systém spotřebu o 5 až 10 procent. Ony 3-4 kW totiž odpovídají 1 až 1,5 litru spáleného paliva na 100 km.
Nejde však jen o zvýšení žíznivosti, podle Chrise Thomase, technologického šéfa firmy BorgWarner, je problém samozřejmě také u elektromobilů. „Výrobci se starají o každý watt, ale nyní jich přihazují několik tisíc. To již není trivialita.“ Na druhou stranu, v příštích letech se jednotlivé systémy mají zlepšit a jejich odběr energie poklesne. Stále však nepůjde o takový sešup, aby tím byl kompenzován růst daný implementací technologie.
Inženýři navíc nemají na další řešení dostatek času, neboť výrobci aut chtějí autonomní vozy dostat na silnice co nejrychleji. A jelikož v prvé řadě ty měly být robotickými elektrickými taxíky, je celá záležitost o to náročnější. Proto se již v branži začíná couvat a jednotlivé firmy začínají stále více zmiňovat namísto elektromobilů spíše plug-in hybridy, u nichž by vyšší spotřebu energie vykompenzovala spalovací jednotka. Něco takového ovšem pořád řeší jen dojezd, nikoli zvýšenou spotřebu jako takovou. Je tak možné, že už kvůli tomuto důvodu je autonomní řízení hudbou ještě vzdálenější budoucnosti, než se dosud zdálo...




Ve skutečném světě se opravdovému autopilotu nejvíce blíží řešení Audi, které dokáže fungovat alespoň na úrovni 3. Jak moc je toto řešení energeticky náročné, automobilka dosud nekomentovala
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejnovější články
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 58 minutami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před hodinou
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 3 hodinami
Elektrický propadák Fordu po třech letech skončil, firma s ním splachuje do záchodu 404 miliard
před 4 hodinami
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.16. 11:27 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 20:54 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
