Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Azték si neříká žádné normální auto, tím méně známým je asi nejbizarnější sporťák historie
20.2.2020 | Mirek Mazal
Aztékové by se asi podivili, kdyby zjistili, pro co je používáno jejich označení v moderním automobilovém světě. Pontiac Aztek coby zřejmě nejošklivější auto všech dob nejspíš znáte, Italdesign Aztec není o nic hezčí.
Nejošklivější auto všech podle Němců se jmenuje Pontiac Aztek. Pravidelný finalista mnohých podobných anticen je vážně podivný výtvor selhání vnitřních procesů koncernu General Motors. Název americké pojízdné obludy je zřejmě zakletý, protože podobné jméno nese o nic méně děsivý vůz aspirující pro změnu na cenu nejošklivějšího sporťáku.
Koncept Aztec od italského studia Italdesign se liší posledním písmene názvu, jinak je podobně vizuálně nesnesitelný jako jeho americký protějšek. Italský zjev pustili ze řetězu v roce 1988, poprvé vystrašil veřejnost na autosalonu v Turíně. Tvůrci chtěli vytvořit hned padesát kopií, s přispěním japonských investorů ale vzniklo jen 18 ručně skládaných strašidel.
Aztec má řadu velmi neobvyklých konstrukčních prvků. Nejviditelnějším příkladem je dvojitá kabina, která separováním cestujících ztěžuje jejich vzájemnou komunikaci. Dorozumívání probíhalo přes vysílačku. Řidič i spolujezdec měli k službám bohatě tvarované sedadlo ověšené čtyřbodovými pásy. Při převrácení se spoléhalo na ochranné oblouky jako u kabrioletů.
Uvnitř futuristického díla to vypadalo na dva volanty, ale pod věncem vpravo byly zobrazeny provozní informace a výstřední vůz se ovládal pouze z místa řidiče na levé straně. Dovnitř se nastupovalo klasickými dveřmi po zvednutí vyklopeného prosklení jako ze starých závodních aut. Průhledné boule nad kabinou se otevíraly vzhůru včetně elektrických zpětných zrcátek.
Vskutku bizarní karoserie doplněná podobně šokujícím kokpitem fungovala na bohaté extroverty, usedlejší řidiče mohla potěšit jen použitá technika pod schizofrenní kapotáží. Před zadní zakrytovanou nápravou byl usazen přeplňovaný pětiválec od Audi s objemem 2,3 litru a výkonem 147 kW (200 koní) při 6 200 ot./min. Německá strojovna byla (na supersport nečekaně) spárována s pohonem všech kol z Lancie Delty HF Integrale včetně propůjčené pětistupňové manuální převodovky. Celkem 4,3 metru dlouhé stvoření vážilo 1,5 tuny, což umožňovalo akcelerovat na stovku za 7,7 sekundy s pokračováním rozletu do tempa 247 km/h. To na sporťák nezní jako bůhvíco, přeplňovaný pětiválec Audi se ale upravoval i na mnohem vyšší výkony a se 300 i více koňmi s Aztecem mával jako vítr se stébly trávy.
Při pohledu vzhled vozu nepřekvapí jeho filmové obsazení do amerického hororu Odpoutaný Frankenstein (Frankenstein Unbound) bez dalších úprav. Režisér Roger Corman si skutečně nemohl vybrat lepší nestvůru, jedna z osmnácti vyrobených se nyní prodává prostřednictvím aukce. Prozatím nejodvážnější dražitel nabídl 105 tisíc dolarů (2,4 milionu Kč), uvidíme, jestli ho během zbývajícího dne do konce aukce ještě někdo překoná.









































Aztec od Italdesignu kombinuje nepěkné prvky vzhledu s italsko-německou technikou. Normálně by si o něj člověk neopřel kolo, ale protože je vzácný prodá se za miliony
Zdroj: Bring a Trailer
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
