Bianchiho nehoda už plodí nové regulace. FIA zvažuje dálkově řízené omezovače

V reakci na nehodu francouzského pilota Bianchiho hodlá Mezinárodní automobilová federace FIA zavést omezení rychlosti v kritických úsecích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Bianchiho nehoda už plodí nové regulace. FIA zvažuje dálkově řízené omezovače

13.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Bianchiho nehoda už plodí nové regulace. FIA zvažuje dálkově řízené omezovače

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V reakci na nehodu francouzského pilota Bianchiho hodlá Mezinárodní automobilová federace FIA zavést omezení rychlosti v kritických úsecích.

Atraktivita závodů F1 pro diváky v posledních sezonách rapidně klesá a vypadá to, že bude jen hůř. Tomuto tématu se pravidelně věnujeme spolu se vzpomínkami na osmdesátá léta, kdy se ještě po okruzích předháněly monoposty závratných výkonů, kdy ještě rozhodovaly u úspěchu a neúspěchu týmy samotné, když ještě panovalo divácky přitažlivé „bezvládí“.

Dnešní závody, ze kterých Mezinárodní automobilová federace (FIA) dělá prázdnou show postrádající sportovního ducha s povinným odlétáváním jisker a dalšími o nic smysluplnějšímu regulacemi, už zkátka nejsou to, co závody Formule 1 bývaly dříve.

A bude to jen horší. V reakci na těžkou havárii Julese Bianchiho v Japonské Velké ceně na okruhu v Suzuce, teď FIA zvažuje omezení rychlosti v kritických úsecích. Konkrétně se jedná o situace, při kterých budou piloti projíždět nebezpečné úseky na okruhu, a toto nařízení by mohlo vejít v platnost už od příštího roku (sezóny 2015). Závodní ředitel Charlie Whiting se však dušuje, že o takových případných úpravách chce FIA s jednotlivými týmy jednat a ujistit se, že budou mít pozitivní odezvu. První schůzka přitom měla proběhnout již v sobotu 11. října v Soči.

Podle slov Whitinga je velmi důležité se z nehody pilota Marussie poučit. Cílem opatření proto musí být, aby jezdci měli monoposty v kritických místech pod lepší kontrolou. Jednou ze zvažovaných možností je, že bude stanoveno, "jak rychle mohou auta v určitých sektorech jet," řekl Whiting. Intervence FIA se má týkat zejména situací, kdy bude „vyvěšena“ žlutá vlajka a docházet by k ní mělo prostřednictvím dálkově ovládaných omezovačů, to aby se předešlo situacím, jako když pětadvacetiletý Francouz kvůli přehnané rychlosti vylétl ze zatáčky a trefil jeřáb, který odklízel monopost Adriana Sutila.

Dalším výmyslem, který by mohl dále podpořit bezpečnost na trati, je umístění provizorních bariér kolem vyprošťovacích vozidel ve chvílích, kdy budou odklízet následky nehod. To aby se prý předešlo jejich podjetím, respektive podobným vážným zranění, jaká Bianchi utrpěl. Podle Jeana Todta, prezidenta FIA se musí federace poučit z toho, co se stalo, aby nemuseli podobným situacím čelit znovu, „každý život je totiž velmi důležitý“.

Na jednu stranu chápeme, že bezpečnost stojí v dnešním motorsportu na daleko vyšších příčkách žebříčku priorit než kdykoliv předtím, ale z každého dalšího pohledu se nemůžeme zbavit toho, že by zanedlouho mohlo jít o soutěž podobající se spíše závodům na autodráze, kdy piloti budou rádi, když budou moci sami zatáčet.

Jakmile zavede FIA omezovač rychlosti i v místech mimo boxy, pak už bude mít takřka dokonalou kontrolu nad každým monopostem, což se nám zdá jako přehnaná kompetence. Závody by měly přinášet i jistá rizika pro jeho účastníky, jedině tak přeci mohou být atraktivní a jedině tak se z pilotů nestanou „jen princezny“. Ostatně už nyní jsou některá bezpečnostní opatření až absurdní.


Bianchiho nehoda už plodí nové regulace. FIA zvažuje dálkově řízené omezovače - 1 - F1 zluta vlajka limit 2014 01
Jakmile FIA zavede do F1 omezovače, může je už sama pomalu řídit

Zdroj: Autoblog.nl

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.