Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bob Lutz změnil názor: otec Ampery říká, že menší elektromobily jsou nesmysl
16.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Duchovní otec Chevroletu Volt a Opelu Amera - Bob Lutz - dnes z jiné pozice zpochybňuje smysl rodinných elektromobilů s prodlouženým dojezdem.
Někdejší vysoce postavený manažer všech tří amerických automobilových koncernů, ale také třeba BMW, kterým není nikdo jiný než Bob Lutz, se po odchodu z General Motors nestáhl do ústraní. I díky štědré dotační politice Obamovy administrativy se stal klíčovou osobou v nové společnosti VIA Motors založené v roce 2010, která se zabývá vývojem užitkových elektromobilů s prodlouženým dojezdem. Lutz se momentálně v Detroitu prezentuje pickupem X-Truck postaveném na základech Chevroletu Silverado, přičemž k dobíjení akumulátorů o kapacitě 24 kWh využívá 4,3litrový vidlicový šestiválec. Samotný pohon auta zajišťuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem přes 800 koní.
Ptáte se, jaký je rozdíl mezi Voltem a X-Truckem? Globálně technicky prakticky žádný, to podstatné je podle Lutze ve velikosti a zaměření vozu a z toho vyplývajících parametrů samotné hybridní soustavy. Zatímco v době krize General Motors a následném bankrotu byl jednou z hlavních postav vyjednávání s americkou vládou a Volt používal jako zásadní argument k přesvědčení Obamy o environmentální budoucnosti GM a potřebě státu investovat do něj, dnes mluví jinak. „Samozřejmě je skvělé mít možnost ohlédnout se a neměli bychom zapomínat, že Volt a Ampera jsou dnes světově nejprodávanější elektromobily. Pravda je ale taková, že ani tak neplní očekávání z jednoho prostého důvodu - zákazníci nechtějí platit vysoké náklady na technologii, aby ve výsledku ušetřili tak málo,“ vysvětlil Lutz v rozhovoru s britským magazínem Autocar.
„Upřímně řečeno, pokud se motorista s elektromobilem neztotožní filozoficky, nábožensky nebo ekonomicky, tak jej nepřesvědčíte. První dva typy si jej pořídí bez ohledu na cokoli, ten třetí je ale těžší případ. Odpovědí, která se přímo nabízí, je elektrifikace velkého vozu, protože právě tam jde o úsporu paliva a provozních nákladů,“ tvrdí Lutz a pokračuje. „Pokud bych v GM dostat svou příležitost ještě jednou, s technologií elektrického pohonu s prodlouženým dojezdem bych začal u Cadillacu Escalade. Volt by se dostal na řadu až později, protože čím žíznivější auto máte, tím více dává jeho elektrifikace smysl,“ dodává šéf VIA Motors, ačkoli další aspekty, jako je nezanedbatelné navyšování hmotnosti a ceny takto upravených aut, nekomentuje.
„Automobilky by to měly pochopit. Postavit elektromobil z Opelu Corsa, který stejně za moc nejezdí, a pak za něj paušálně požadovat obrovské příplatky k pokrytí nákladů za baterky, je absurdní. Proč se obtěžovat, když stejně spotřebuje málo,“ dodává na závěr rozhovoru Bob Lutz o důvodech své kritiky. V tomto směru s ním jistě nelze nesouhlasit, pochopitelně v jeho případě však vyvstává otázka, nakolik jsou jeho nové názory účelové...





Z Lutze se stal zastánce elektrifikace velkých užitkových vozů a SUV. Tedy přesně takových, které společnost VIA Motors, v níž je angažován, chce vyrábět
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva