Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové dlouhodobě testují Škodu Octavia IV, její motor ukazuje nesmyslnost downsizingu
28.4.2021 | Petr Prokopec
Škoda Octavia není případ auta, který by se nějak dramaticky vzpouzel downsizingovým trendům, v jednom případě ale dokonce zamířil s objemem výše. Motor 1,6 TDI nahradit 2,0 TDI a válcuje nejen předchůdce, ale i litrový benzin.
Kvůli loňskému pandemickému roku si řada lidí pořádně neuvědomuje, že Škoda Octavia čtvrté generace už není ani trochu žhavou novinkou. Na její odhalení ostatně došlo už 19. listopadu 2019. Nemělo by nás tedy překvapit, že postupně vylézají na povrch nejen krátkodobé, ale i dlouhodobé testy. S jedním takovým přišel britský Autocar, který má český bestseller ve vozovém parku od konce ledna. Kupodivu však nejde o některou z vrcholných specifikací, nýbrž o provedení, jenž má blíže k základu. A pod jeho kapotu se nastěhoval nejslabší dvoulitrový turbodiesel naladěný na 115 koní.
Co na pohonnou jednotku říkají Britové? Nejspíše nikoho nezaskočí, že ji nepovažují za trhače asfaltu. Stejně tak mají výhrady k obhroublejšímu projevu během chladných rán. Nicméně jakmile se motor zahřeje, je evidentní, že koncern VW Group vůči předchozím evolucím dvoulitrového TDI provedl řadu změn k lepšímu. Projev jednotky je mnohem klidnější a díky šestistupňovému manuálu se zdá být rychlejší, než ve skutečnosti je. Co je zajímavé, ukazuje nesmyslnost celého downsizingu - motor má sice stejný výkon benzinový tříválec s polovičním objemem, působí ale příjemněji, nenuceněji a jeho spotřeba je nižší.
Britové si ale nepochvalují jen motorový prostor, obdivují zejména ten vnitřní. V tomto ohledu ostatně Octavia nemá konkurenci ani v případě vozů střední třídy, pomineme-li tedy Škodu Superb. S konkurenty ovšem kompaktní škodovka nemůže soupeřit v případě multimediálního a asistenčních systémů. Ani Britové tedy nezavírají oči před aktuálně asi největší slabinou koncernu VW Group, jeho palubní systémy haprují častěji, než by bylo zdrávo.
Octavia navíc zlobí i v případě monitoringu jízdních pruhů a vůz soustavně hlásí chyby, i když se nic problematického neděje. Něco podobného přitom Britové již zaznamenali u dříve testovaného Nissanu Juke, který pro změnu dojel na autonomní brzdy. Systém totiž zmátla londýnská hustá doprava a tamní užší silnice, díky kterým měl pocit, že vůz musí narazit do toho předchozího. Soustavně tak spouštěl varovné signály a navíc samovolně zašlapával brzdy, což bylo nebezpečné.
Právě na tyto aspekty upozorňujeme prakticky v každém článku o autonomním řízení. Počítače totiž sice mohou být dokonalejší než lidé, ovšem v podstatě pouze v ideálním světě. Do toho má ovšem ten, ve kterém žijeme, daleko. Stačí tedy pouhý fakt, že se ocitnete v zácpě, a autonomní auta již trpí přehmaty.
Vraťme se ale zpět k samotné Octavii, u které v případě zájmu budete muset řešit nemalé dilema. Vůz lze totiž pořídit se 16-, 17-, 18- a 19palcovými koly, přičemž milovníci designu nejspíše ihned sáhnou po největším provedení, ačkoliv to je může připravit o pár dalších desítek tisíc. Souběžně s tím ale přijdou také o nemalou porci komfortu, která je spojena pouze se základními šestnáctkami, ať již ocelovými nebo litými. Tedy jinými slovy, buď na silnici ucítíte i vajgl, nebo vás naopak nerozhodí ani větší výmol.
Až na tato omezení ovšem Britové jinak hlásí spokojenost. Zároveň dodávají, že během několika málo měsíců zamíří do jejich parku dlouhodobě testovaných vozů protipól sedanu se základním dieselem, a to Octavia Combi RS TDI. Zajímavé přitom je, že producenti sazí se mají na prodejích tohoto modelu v ostrovním království podílet 20 procenty a plug-in hybridní verze jen 10. Zbývající 70 % pak připadá na benzinové agregáty, včetně onoho litrového benzinu, který skutečně neohromí v žádném ohledu.















Britský Autocar je se Škodou Octavia spokojený, jakkoliv se o její pohon stará slabší dvoulitrový turbodiesel - je totiž příjemnější i úspornější než základní litrový benzin se třemi válci. Co je ovšem dohání k šílenství, to je monitoring jízdních pruhů, který evidentně nezvládá hlavně londýnské dopravní zácpy. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
