Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané otevřeli nový nejdelší podvodní tunel, má unikátní strop i jedinečná vyústění větracích šachet
10.1.2022 | Petr Prokopec
Na první pohled vypadá jako nesmyslná spojnice míst, která už jsou spojena nespočtem jiných způsobů. Když jsou ale i tak pozemní dopravní tepny přetížené, je třeba přidat další, třeba pod zem. Číňané na to tentokrát šli hodně originálně.
Na tunely lze pohlížet jako na jedno z možných řešení současných problémů. S jejich pomocí je doprava svedena pod zemský povrch, v důsledku čehož mohou města klást důraz na zeleň a jiné formy pohybu, ať už jde o chůzi nebo třeba cyklistiku. A jelikož lidé zůstávají na povrchu, není třeba v tunelech přechodů či dalších křížení. Doprava je tak plynulejší, což vede k redukci emisí, o zbytek se pak mohou postarat filtrační systémy.
Jakkoliv tu ovšem máme mnohá pozitiva, zmínit je třeba i pár negativ. Jedním z nich je monotónnost tunelů, která vede k únavě a ztrátě pozornosti řidičů. K podobnému nešvaru ostatně dochází i na povrchu, pokud se krajina dlouho nemění. V případě tunelů je nicméně třeba vše ještě umocnit, neboť prostředí je absolutně neměnné a navíc značně potemnělé. Kromě snižování pozornosti se vám tak snadno začnou i zavírat oči, což je moment, od kterého již k nehodě opravdu není daleko.
Právě z toho důvodu architekti a stavitelé začínají přivádět do hry stále lepší osvětlení. V tomto ohledu můžeme poukázat třeba na pražský tunelový komplex Blanka, jenž navazuje na Strahovský tunel. Právě ten je tak trochu nočním peklem, zatímco Blanka připomíná den. Při pohledu na nejnovější tunel Taihu, který byl momentálně otevřen v Číně, však i o Blance můžeme jen stěží smýšlet v pozitivech.
Jakkoliv oproti Strahovskému tunelu došlo ke zlepšení, za čínským projektem ten český výrazně zaostává. Nikoliv pouze v délce (6,4 km versus 10,79 km), která u Taihu dělá nejdelší podvodní tunel v Číně, ale zejména v případě onoho osvětlení. Číňané se totiž rozhodli pokrýt celý strop LEDkami, s jejichž pomocí lze vytvářet různé obrazce. Tím je monotónnost daného prostředí značně narušena.
Tunel vedoucí pod jezerem Taihu Číňany vyšel na 9,9 miliardy yuanů (cca 33,43 mld. Kč). S jeho stavbou se začalo 9. ledna 2018, i v rámci rychlosti tak byla Blanka pokořena. Počítá se přitom se třemi jízdními pruhy v každém směru, celková šířka pak činí 17,45 metru. Na stavbu bylo použito přes dva miliony kubíků betonu, o počtu LEDek se informační zdroje nezmiňují. S ohledem na délku tunelu ale nejspíše půjde o desítky milionů diod.
Dodejme, že stavitelé si vyhráli i s jinými prvky, jak můžete vidět na záběrech níže. Jde třeba o jinak nudná vyústění větracích šachet, která v tomto případě připomínají lodě, rozhledny a další neobvyklé útvary. Jsme zvědavi, jak to všechno bude vypadat za nějakých 10 let. Ani ony LEDky nevydrží věčně a na stropě se tak místo lákavých obrazců objeví hrozivé trhliny.
Číňané se rozhodli vyřešit dlouhodobý problém tunelů, jejichž monotónní povrch snižuje pozornost řidičů. Stop toho nového, který je součástí 43kilometrového dopravního komplexu a jenž vede pod jezerem Taihu, tak posázeli diodami. Bizarní útvary nad vodou jsou uměleckým pojetím větracích šachet. Foto: Huan Yueliang, Xinhua News Agency
Zdroje: Jalopnik, Xinhua News Agency
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před hodinou - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 4 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 7 hodinami