Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané koupí první německou automobilku, i když ještě loni takový scénář Němce děsil
28.3.2019 | Petr Prokopec
Rodinné stříbro by Němci Číňanům nedali a jsou připraveni intervenovat na vládní úrovni, pokud by se pokusili koupit třeba Volkswagen nebo BMW. Když jde ale o černou ovci koncernu Daimler jménem Smart, neprotestují.
Doplněno 10:00: O čem se ještě před několika málo hodinami jen spekulovalo, to je nyní jistotou. Daimler a Geely uzavřely joint-venture, ve kterém každá automobilka vlastní 50 procent a bude mít i tři členy ve vedení. Společně přitom udrží značku Smart při životě, dle očekávání však u toho bude pouze elektrická energie. Nová generace bateriových vozů by se měla objevit v roce 2022, vyráběna pak nepřekvapivě bude v Číně. Mercedes se přitom postará o design, zatímco Geely má pod sebou technologickou stránku.
Jen s největším trhem světa však Smart nebude svázaný, k dostání bude stejně jako současné provedení naprosto všude. Geely přitom počítá s tím, že operovat již nebude jen mezi nejmenšími vozy, ale zasáhne s novým modelem i vyšší segment. Na detaily si ovšem budeme muset počkat.
Na počátku minulého roku zavládla v Německu panika poté, co čínský miliardář Li Shufu odkoupil 10procentní podíl v Daimleru. Majitel a zakladatel automobilky Geely se tak rázem stal největším akcionářem třícípé hvězdy, z čehož naši západní sousedé dostali nemalý strach. Vláda proto vytvořila fond, který má zabránit Číňanům v tom, aby skupovali německé firmy a relativně snadno se tak dostali k potřebnému know-how. Kupodivu to však neplatí v případě značky Smart.
Se stvořením malého městského vozu začala třícípá hvězda koketovat již na počátku 70. Let. Krátce kvůli tomu spolupracovala i s Volkswagenem, nakonec však v roce 1998 vyrukovala s vlastní kreací. Původně se jednalo pouze o provedení ForTwo, nicméně posléze byla nabídka rozšířena i o čtyřmístné provedení, stejně jako o kabriolet. Aby toho navíc nebylo málo, zamířila na trh i elektrická varianta, stejně jako provedení upravené dvorní tuningovou firmou Brabus.
Zájem publika v Evropě byl hned od počátku poměrně velký, již v roce 2000 překročil Smart poprvé hranici 100 tisíc prodaných kusů ročně. Když však dorazila o sedm let později druhá generace, registrace šly poměrně razantně dolů, a to i přesto, že vůz díky prodloužení o 200 milimetrů nabízel více místa v kabině. Vylepšena pak byla i jeho bezpečnost, díky rozšíření navíc vozítko působilo lépe rovněž po vizuální stránce. Přesto se v roce 2014 prodalo jen 55 877 aut.
Hlavním důvodem v té době byla mezigenerační výměna. Nicméně již před příchodem další generace bylo jasné, že Smart nakonec nebude takovým hitem, jak si asi Mercedes původně představoval. Aby verze s interním kódovým označením C453 vůbec mohla vzniknout, musela třícípá hvězda přikročit ke spolupráci s Renaultem. Současné ForTwo tak má zhruba 70 procent komponentů shodných s francouzským modelem Twingo.
Automobilka ze země galského kohouta ovšem od loňského podzimu naznačuje, že jakkoliv s Mercedesem spolupracuje na celé řadě projektů, v případě tohoto již příliš nepočítá s obnovením. Němci proto začali zvažovat, že by evropskou nabídku okleštili na podobnou úroveň, jako je tomu v Americe, kde jsou prodávány jen elektrické verze. Tato transformace měla proběhnout do roku 2022, záchranu pro značku však rozhodně nepředstavovala.
Třícípá hvězda zároveň dodala, že jako ryzí výrobce elektromobilů by Smart operoval na trzích maximálně osm či deset let, poté by definitivně zmizel v propasti dějin. Jenže to se nejspíše nestane, a to právě díky Číňanům. Ti mají podle současných informací velmi blízko ke koupi 50procentního podílu. Oficiálně by odkup měli oznámit ještě před zahájením šanghajského autosalonu, jenž začíná za pár dní.
Je otázkou, co přesně se bude dít poté, Geely zatím své záměry nekomentovalo. Nicméně Smart je v Číně nesmírně populární, o čemž svědčí i řada klonů, které zde vznikly. Země navíc nemalou měrou podporuje elektrifikaci, tedy směr, kterým chtěli značku nasměrovat již Němci. Nicméně jen hranicemi jednoho trhu nejspíše automobilka omezena nebude, spíše předpokládáme, že zopakován bude stejný postup jako u Volva.
Dočkáme se tedy dalšího úspěchu v režii Číňanů? Možné to je, ostatně Smart má ideální předpoklady, aby v současné době zaujal. Se svými rozměry je ideálem do stále rušnějších měst, díky elektrickému ústrojí by mu pak nevystavil stopku jediný úředník. Je pak jen otázkou, zda by Číňané zatlačili na cenu dolů nebo by ze značky udělali stejnou stylovku, jakou je Mini. Odpovědi na to se hned tak nedočkáme, pozoruhodné na celé věci je ale nyní hlavně to, že Němcům čínské peníze najednou nevadí - pokud jim tahají trn z paty...

O čem se před pár hodinami jen spekulovalo, to je nyní realitou...
...Geely skutečně získalo polovinu značky Smart. Nová generace je tedy jistotou, jen bude již zcela elektrická
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 6 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Až komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 2 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 3 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 5 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 6 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch