Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané tu díky pokutám EU koupí všechno, říká šéf PSA. A nejhorší je, že má pravdu
7.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud začnete ubíjet automobilky z Evropy pokutami, které jinde ve světě nemají obdoby, nepřežijí. A když jim navíc nedovolíte se dále spojovat...
O tom, jak moc regulace mění auta, píšeme pravidelně. Existuje jich nepřeberné množství a pro automobilky dnes skoro není aspektu, který by si mohly udělat prostě podle sebe. Bezesporu nejintenzivněji regulovanou oblastí se v posledních letech stala spotřeba paliva skrze limity emisí CO2, které jsou spotřebovanému palivu přímo úměrné. Spotřebu aut nějakým způsobem regulují snad na všech místech civilizovaného světa, nejdále to s omezeními na tomto poli ale dotáhla Evropská unie.
Ta pro vozy prodávané na svém území postupně stanovila limity, kterým je velmi obtížné dostát. V kombinaci s tvrdými pokutami hrozícími za jejich překročení pak v podstatě nedala automobilkám možnost než jim vyhovět skoro za každou cenu. A ty tak dělají možné i nemožné, aby to zvládly. Ptáte se, proč máte v autě systém start/stop? Proč máte ve velkém kombi litrový motor se třemi válci? Proč máte převodovku se zcela neadekvátně dlouhými převody? Na tyto a další podobné otázky existuje jediná odpověď - protože EU nedala k ničemu jinému prostor.
V testu litrové Octavie jsme kdysi přesněji popisovali, jak celý mechanismus funguje. EU nastaví pro určité období limit průměrných emisí CO2 za všechna prodaná auta a pokud není splněn, „účtuje” 95 Eur za každý nadlimitní gram za každý vůz. Pokud tedy jako automobilka prodáte za rok v Evropě 1 milion vozů a limit překročíte o 1 gram na jeden, což odpovídá naprosto nicotnému množství spotřebovaného paliva (0,04 benzinu na 100 km), platíte EU 2,4 miliardy Kč pokuty. Skoro za nic. Takových gramů snadno může být 10, 20, 50... To už jsme v řádu stovek miliard, něco takového je obrovská zátěž i pro velmi úspěšnou automobilku.
Firmy se tomu dosud zvládly nějak přizpůsobovat, pro rok 2020 ale začnou platit nové limity emisí - 95 gramů CO2 na 100 km místo dosavadních 130. Jak jsme nedávno zmiňovali za pomoci prezentace Škody, něčeho takového už nelze dosáhnout dosavadními cestami, musí přijít elektrická auta a ta produkci výrazně zdraží. V rámci Evropy to automobilky trápit nemusí, podle stejných pravidel musí kopat všichni. Svět ale není jen Evropa a nikde jinde takové tvrdé regulace neplatí. Firmy bité buď vysokými pokutami nebo vysokými náklady na vývoj elektrických aut, která lidé za aktuální ceny nechtějí, se tak rázem stanou zranitelnými. A mohou padnout úplně.
Právě na to nyní upozornil šéf koncernu PSA i asociace výrobců aut ACEA, který neobyčejně otevřeně popsal, co se za dnes vytyčeného scénáře stane. Podle něj EU vůbec nedokáže dohlédnout dopadů regulací, které už za dva roky mají vstoupit v platnost. „Dopad je naprosto zřejmý, tohle v Evropě postaví čínského Tojského koně,” řekl Tavares. Naráží přitom na to, že nové regulace velmi oslabí evropské automobilky, které pak snadno padnou do rukou konkurence, která podobnými limity stižena nebude. A ta konkurence z podstaty nemůže být ze starého kontinentu.
„Pokud evropský výrobce nesplní vytyčené cíle z hlediska emisí CO2, pokuty ho pošlou do kolen. A nemůže být převzatý jinou evropskou automobilkou kvůli antimonopolním zákonům,” pokračoval Tavares. „To vytvoří ideální příležitost pro zahraniční investory, kteří umí přinést technologie nařízené Evropskou unií, tedy elektrická auta. A kdo je dnes lídrem v oblasti elektrifikace? Jsou to Číňané.”
Od Tavares jsou to slova o to pikantnější, že jím řízený koncern PSA je sám z 12,2 procenta ovládán čínským Dongfengem. Ale Tavares si nikdy nebral servítky a nebere si je ani tentokrát. Jsou to slova smutně varovná, nejsmutněji tím, jako moc jsou pravdivá - Evropská unie bojujíc za bůhví co nutí firmy investovat do vývoje řešení, po kterých zákazníci netouží a která budou mimo trhy EU uplatňovat docela obtížně. Ve výsledku to v globalizovaném světě nebude znamenat žádnou výhodu, ale pravý opak - Číňané živení prodejem často primitivních a okopírovaných technologií minulých dekád evropské firmy jen snáze převezmou.
Nakonec se to děje už teď, však Němce jen nedávno vyděsil mohutný vstup Číňanů do Mercedesu, kteří v něm teď jen legalizují, co kdysi kradli. A dělají to mimo jiné proto, aby dále posunuli vývoj svých elektrických aut. Tavares tedy chce, aby EU platnost nových limitů odložila. Tušíme však, že jeho snaha padne jen stěží na úrodnou půdu...




Carlos Tavares byl dříve vysoce postaveným manažerem Renaultu a Nissanu, teď vládne koncernu PSA a evropské asociaci výrobců aut ACEA
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
8.11.2025
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
9.11.2025
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
9.11.2025
Nevídané: Renault rozprodává svou vlastní sbírku muzejních aut. Prý nepotřebuje peníze, jen místo
9.11.2025
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
9.11.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 12.07. 08:27 - řidičBOB
- BMW Divize 12.07. 07:56 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
