Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM?

Francouzské značky se sotva drží nad vodou, čínské peníze jsou však více než záchranným stéblem. I za cenu odevzdání řady nových technologií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM?

10.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzské značky se sotva drží nad vodou, čínské peníze jsou však více než záchranným stéblem. I za cenu odevzdání řady nových technologií.

Zdá se, že francouzský koncern PSA je zachráněn. Do strádajících evropských automobilek Peugeot a Citroën totiž má napumpovat rovnou miliardu liber (cca 30 mld. korun) čínský Dongfeng Motor, který již se značkami spolupracuje na asijských trzích. Za svou finanční injekci se ovšem stane jedním z majoritních vlastníků, neboť podle čínských médií ve firmě získá 30procentní podíl. Zapotřebí však bude ještě domluva s odbory, neboť PSA potřebuje ke své restrukturalizaci také souhlas s redukcí odměn za přesčasy a zmrazením mezd.

Dá se ovšem čekat, že odbory nakonec budou muset ustoupit - finanční situace francouzských značek je totiž natolik špatná, že bez kýženého partnera by klidně mohl přijít bankrot a s ním mnohem větší propouštění dělníků a uzavírání továren. Proto ostatně rodina Peugeotů, která v PSA vlastní 25,4procentní podíl, již v červnu naznačovala, že je svolná k jakékoliv dohodě, pokud to povede k záchraně automobilky.

Až donedávna se přitom věřilo, že tento popud byl zamířen hlavně na koncern General Motors, který vlastní 7procentní podíl francouzských značek. Navíc Opel i Vauxhall rovněž bojují s propady prodejů, a tak by přiblížení obou koncernů mohlo vyřešit řadu problémů - i když v takové chvíli by asi o práci přišlo mnohem více zaměstnanců než s příchodem čínského partnera.

Pro GM však daný krok rozhodně nebude vítaným, zvláště za stávající situace, kdy je s koncernem PSA podepsána dohoda o třech společných projektech. Americko-německé technologie by se totiž nyní mohly snadno dostat na čínskou půdu, což je stav, kterému se GM snažilo zabránit již před časem zablokováním prodeje Saabu.

Uvidíme tedy, jak se celá situace vyvrbí a zda se hlavně vše potvrdí. Aktuálně totiž o chystaném převzetí 30procentního podílu informují jen čínská média. Navíc samotný Dongfeng nedávno popřel, že by chtěl finančně vstoupit do PSA - jakákoliv návštěva ve Francii prý byla jen sondováním. To však podle aktuálního vývoje dopadlo zřejmě úspěšně...


Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 1 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 01Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 2 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 02Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 3 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 03Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 4 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 04Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 5 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 05Čínský Dongfeng prý koupí 30 procent koncernu PSA. Co na to řekne GM? - 6 - Dongfeng-Peugeot 3008 facelift pro Cinu 06
Dongfeng a PSA vyrábí společně celou řadu modelů, třeba MPV 3008

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.