PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky

Peugeot s Citroënem loni zaznamenaly ztrátu 5 miliard Eur. Oživení má kromě jiného přinést pozvednutí image Peugeotu, analytici jsou však skeptičtí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky

14.2.2013 | Miro Mihálik | 4 příspěvky

PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Peugeot s Citroënem loni zaznamenaly ztrátu 5 miliard Eur. Oživení má kromě jiného přinést pozvednutí image Peugeotu, analytici jsou však skeptičtí.

Katastrofické scénáře přisuzující roku 2012 úlohu toho vůbec posledního v historii země vyšly zase jednou naprázdno, francouzský koncern na něj ale přesto v dobrém vzpomínat nebude. Automobilka za loňský rok vykázala ztrátu ve výši pět miliard Eur, což dělá v přepočtu cirka 127 miliard korun.

Snad nepřekvapí, že se pod špatné ekonomické výsledky společnosti nejvíce podepsal masivní propad prodejů v EU, především pak v celém jižním regionu a státech jako Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie nebo Francie. Průměrné celoevropské snížení poptávky po nových automobilech možná nevypadá až tak černě, prodeje klesly o 8,2 procenta, nicméně PSA Peugeot-Citroën na tom byly podstatně hůře. Ve srovnání s rokem 2011 Francouzi spadli v unii téměř o 13 procent, když svým zákazníkům dodali celkově 1,4 milionu aut.

Ani rok 2013 nevypadá pro druhý největší automobilový koncern v Evropě příliš růžově. PSA chce mít v roce 2014 vyrovnaný rozpočet a o dalších dvanáct měsíců být v černých číslech, což se buď podaří, nebo nikoli, bez radikálních změn to však nepůjde. Společnost má v plánu letos udělat škrty ve výdajích ve výši 900 milionů Eur a 600 milionů Eur chce ušetřit v rámci kooperace s největším automobilovým koncernem General Motors.

Dalších 300 milionů Eur má na účty přinést prodej majetku, ačkoli firma říká, že se to v žádném případě nebude týkat nadpolovičního podílu u jednoho z největších dodavatelů automobilových komponentů - divize Faurecia, ve které mají podíl také VW, BMW, Daimler, Toyota, Hyundai, Renault/Nissan či Fiat/Chrysler.

O další pomoc se dost možná postará také samotná Francie, která se ústy svého státního tajemníka pro rozpočet Jérômeho Cahuzaca nechala slyšet o tom, že dost možná vstoupí do PSA. Ve hře je také „par drobných“ od všech daňových poplatníků EU ve formě půjčky od Evropské komise ve výši 1,2 miliardy Eur (z původních sedmi požadovaných), které automobilka dostane po předložení restrukturalizačního plánu.

Jak si to společnost - zaměstnávající jen ve Francii 100 tisíc lidí a momentálně denně ztrácející podle šéfa odborových svazů PSA až 7 milionů Eur - představuje?

Generální ředitel PSA Philippe Varin před pár dny na tiskové konferenci v Paříži řekl, že Peugeot bude „povýšen”, aby se více odlišil od modelů Citroënu a prodej má být znásoben spoluprací s GM. „Značka Peugeot dostane modernější image,“ řekl Varin a dodal, že se o to v prvním sledu postará především typ 208 GTI a cossover 2008, postavený na identických základech, který bude mít výstavní premiéru příští měsíc v Ženevě. „V roce 2013 bude pozice našich značek podpořena představením sedmnácti nových modelů,“ vysvětlil šéf koncernu a zároveň ujistil, že z Citroënu se nemá stát levná značka.

Ačkoli jsou záměry Varina i celé firmy ambiciózní, spousta analytiků oslovených internetovou stránkou Automotive News a televizní stanicí Bloomberg se k jejich plánu staví skepticky. Philippe Houchois ze švýcarské finanční skupiny UBS tvrdí, že zlepšení obrazu Peugeotu v povědomí zákazníků a jeho transformaci na prémiovou značku (čehož chce automobilka skutečně dosáhnout) bude těžké. „Je snadné přidat vozům výbavu a udělat je tím atraktivnější, jenže reakce zákazníků na podobné změny můžou trvat i několik let,“ řekl.

Snaha o oživení PSA bude těžší také z důvodu pozastavení uzavření továrny s jedenácti tisíci zaměstnanci poblíž Paříže do doby, než se vyjasní záměry automobilky se zmiňovanou divizí Faurecia, v rámci probíhající restrukturalizace. Návrat Francouzů ke stabilitě nevidí podle Automotive News reálně ani David Arnold, analytik holdingu Credit Suisse. „Obrat firmy do roku 2015 je postaven na stabilním trhu podle výsledků loňského roku a třináctiprocentního podílu PSA na trhu, obojí však momentálně vypadá nepravděpodobně,“ dodává Arnold, čímž poměrně jasně naznačuje, že skutečná recese - a to nejen pro PSA Peugeot-Citroën - nás teprve čeká.


PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 1 - Peugeot 2008 seriovy unik 01PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 2 - Peugeot 2008 seriovy unik 02PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 3 - Peugeot 2008 seriovy unik 03PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 4 - Peugeot 208 GTI oficialni lepsi 04PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 5 - Peugeot 208 GTI oficialni lepsi 03PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky - 6 - Peugeot 208 GTI oficialni lepsi 07
O posílení image Peugeotu se mají na začátku postarat modely 2008 a 208 GTI, další auta budou následovat

Zdroj: Automotive News

Miro Mihálik

Diskuze 4 příspěvky