Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Člen nejvyššího vedení Mercedesu šokoval Němce. Chce umělé zdražování benzinu, aby lidem nezbylo než kupovat elektromobily
21.10.2024 | Petr Prokopec
Je to myšlenka tak drzá a totalitní, že ji ani jindy poslušní Němci neberou a ptají se: „Vážně nám chcete svévolně zdražit provoz aut, která jsme si u vás před pár roky koupili?” Představa, že automobilky jsou tu od toho, aby uspokojovaly přání zákazníků, zas jednou dostala na frak.
Jedním z mých oblíbených filmů je In Time alias Vyměřený čas s Justinem Timberlakem v hlavní roli. Vypráví o nepříliš vzdálené budoucnosti, kde se již neplatí penězi, nýbrž časem. Kdokoli tak dosáhne pětadvacátého roku života, přestává stárnout. Zároveň se mu však aktivuje mechanismus, jenž odpočítává jeho vyměřený čas. A pokud jej nedoplní, zkrátka zemře. Což je běžné v zónách, kde žijí všichni mimo nejbohatších, kteří mají k dispozici celá staletí a jsou prakticky nesmrtelní.
Jakkoli jde o fikci, v principu se jí začínáme nepříjemně blížit. Jen s tím rozdílem, že životy obyčejných lidí jsou uměle komplikovány skrze nařizovanou elektromobilitu. Že se o to snaží politici, víme dávno, fascinující ale je, jak moc s nimi dokážou táhnout za jeden provaz zástupci automobilek, kteří by měli uvažovat naprosto odlišným způsobem a myslet v prvé řadě na maximální užitek pro své zákazníky.
Je to iluze, jak nejnověji dokázal Martin Daum, člen nejvyššího vedení Mercedesu, šéf divize nákladních aut Daimler Trucks. Ten doslova šokoval Němce, když SWR sdělil, že by si přál, aby se ceny pohonných hmot každoročně zvedaly o 10 eurocentů (cca 2,55 Kč) a dosáhly postupně takové úrovně, že by se benzin a nafta staly pro běžné lidi nedostupnými a jejich používání pro ostatní nesmyslnými. Díky tomu by si dle jeho představ následně maximum lidí koupilo elektromobil.
Reakce na takové vyjádření byly bouřlivé a vyústily ve velmi kritické reakce i jindy smířlivých kolegů. Ti z Focusu vůbec nechápou, jak si Daum něco takového mohl dovolit a spolu s dalšími se jej řečnicky ptají, zda tedy automobilka chce, aby lidem bylo takto uměle znemožněno používání aut, která jim ten samý výrobce před pár roky prodal, leckdy s vidinou, že novým majitelům poslouží dekády. Takto otevřené pohrdání klientem je extrém, který překonává snad vše, co jsme na tomto poli dosud poznali.
Daum se tím pokouší kopat za Mercedes, který zdaleka neprodává tolik elektromobilů, aby obstál před absurdními mechanismy EU. Od příštího roku mu tak hrozí, že bude muset buď zdražit svá spalovací auta, aby měl na pokuty či „emisní povolenky”, jak sám plánuje. Ani jedno firemní kase neprospěje, stejně jako snaha prodávat elektromobily pod cenou nebo omezení výroby spalovacích vozů. A proto by Daum byl velmi rád, kdyby zkrátka zákazníci neměli jinou možnost než zvolit bateriový pohon, i když jsou ti samí zákazníci, kteří si u jím řízené firmy dosud kupují téměř bez výjimky něco úplně jiného.
„V určité chvíli by se ceny staly oříškem natolik tvrdým k rozlousknutí, že pokud řídíte často, už byste nikdy znovu nepřemýšleli o koupi spalovacího vozu,“ uvedl pro SWR šéf divize Daimler Trucks. Daum tak má štěstí, že ve své pozici se závěrem letošního roku končí, neboť jeho slova vedou hlavně k zřetelné nevraživosti zákazníků značky, neboť téměř všichni z nich volí právě spalovací ústrojí. Nyní ale člověk, který po nich obrazně řečeno chce miliony, volá po tom, aby jim byl utahován opasek tak dlouho, dokud nevypustí duši.
„Koupili byste si auto od takové firmy? Já ne,” říká Sebastian Viehmann z Focusu a v diskuzi s téměř tisícovkou reakcí mu přikyvuje jeden Němec za druhým. Víc k tomu skutečně není třeba dodávat, k takto uvažujícím firmám se prostě nelze stavět kladně. Ztráta kontaktu některých členů jejich vedení s realitou je donebevolající a neměla by být ignorována. Zrovna u Mercedesu je to bohužel rozšířený problém.


Přijde vám litr pohonných hmot za 40 Kč příliš drahý? Tak to doufejte, že nepřijde budoucnost dle Martina Dauma. Šéf divize Daimler Trucks by totiž benzin a naftu rád postupně zdražil tak, že si je již nikdo kromě nejbohatších nebude moci koupit. A i v Německu to vyvolalo velkou vlnu nevole. Ilustrační foto: ADAC Presse
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
V další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před hodinouPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 3 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 4 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle