Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další rána pro vnucování elektromobilů v Británii, po zrušení zákazu spalovacích aut skokově zdraží
27.9.2023 | Petr Prokopec
Velká Británie už odpískala naivní záměr zakázat prodej spalovacích aut od roku 2030, pro zamýšlený rozmach elektromobilů je to ale jen první z mnoha ran. Od 1. ledna 2024 mají bateriová auta výrazně zdražit a nezabrání tomu zřejmě už nikdo.
Před pár dny britský premiér Rishi Sunak konečně uznal, že od počátku neuskutečnitelný plán odstartovat „elektrickou revoluci” již v roce 2030 není rozumně možné realizovat. Zákaz prodeje nových spalovacích aut tak byl zrušen a byť nově Britové počítají s rokem 2035, předpokládáme, že i tento plán vyletí komínem. Další těžkosti ostatně přichází hned záhy.
Za vším lze hledejme podmínky rozchodu Velké Británie a Evropské unie, které jsou ze strany EU záměně stanoveny tak, aby Britové co nejvíce trpěli a další země ani nenapadlo pokoušet se jít si svou vlastní cestou. Jedna z kritických podmínek zvaná Pravidlo původu začne platit již za pár měsíců (od 1. ledna 2024) a elektromobilům ihned začne lámat vaz.
Pokud nás sledujete pravidelně, nejspíše dobře víte, o co se jedná. Ostatně před tímto nesmyslem jsme Brity varovali mnohokrát, přesto strčili hlavu do oprátky. Ona podmínka totiž vyžaduje, aby od počátku příštího roku 45 procent veškerých komponentů použitých pro výrobu elektromobilů bylo produkováno lokálně. V případě bateriových článků navíc daný poměr narůstá na 50 procent a u bateriových paketů dokonce na 60 procent, jinak dojde na 10% clo při prodeji těchto aut jak v Británii, tak v zemích EU.
Může se zdát, že jde o splnitelné podmínky, problémem pro Brity ale je, že z významnějších továren na auta (výroba aspoň desítek tisíc aut za rok) v zemi zůstaly už jen fabriky Jaguaru Land Roveru, Mini, Nissanu a Vauxallu resp. Opelu (a odvozených modelů Renaultu a Nissanu), to je všechno. Navíc kromě Nissanu, který ovšem zásobuje jen sám sebe, v zemi nefunguje žádný jiný výrobce baterií.
Britům kupujícím elektrická auta tedy hrozí, že již za pár měsíců budou muset v důsledku nesplnění pravidla platit o 10 procent vyšší cenu. Tedy za předpokladu, že výrobci ono dovozní clo promítnou do koncové ceny. Něco takového ale bude asi nevyhnutelné, neboť se ziskem neprodává elektromobily téměř nikdo a prostor v maržích na takové umělé zdražení výrobci logicky nemají.
Problém to není pouze pro britskou klientelu, ale také pro samotné výrobce, kteří se bojí toho, že nebudou konkurenceschopní, a to ani s auty vyráběnými v Británii pro trhy EU. Koncern Stellantis (v tomto případě výrobce dotčených Vauxhallů a Peugeotů) již oznámil, že pokud nebude odložena platnost oné podmínky alespoň na rok 2027, jeho aktivity na britských ostrovech budou zastaveny.
„Hnát nahoru ceny evropských elektrických aut v době, kdy musíme bojovat o podíl na trhu se zuřivou mezinárodní konkurencí, není krok správným směrem. Evropa by měla přesun průmyslu k uhlíkové neutralitě měla podporovat jako ostatní regiony, ne klást do cesty další překážky,“ uvedl k věci Luca de Meo, šéf Renaultu a Evropské asociace automobilových výrobců. Problémem pro něj - stejně jako pro další výrobce - je však uražená bruselská ješitnost, o kterou jsme se otřeli už zkraje. A tak EU nehodlá uhnout ani o píď.
Britská státní tajemnice pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Kemi Badenoch zmínila, že doufala v brzkou změnu oné dohody týkající se Brexitu. Jenže Evropská komise prý o něčem takovém nechce slyšet. To ovšem znamená, že pokud se v příštích třech měsících nestane nějaký zázrak, pak od nového roku mohou Britové toužící třeba po Renaultu Mégane E-Tech počítat s cenou vyšší o zhruba 3 700 liber (cca 104 tisíc korun). Že to jeho prodeje opravdu nenakopne, asi nemusíme dodávat.



Mégane E-Tech aktuálně na britském trhu startuje v přepočtu na 1 037 650 Kč. Od 1. ledna 2024 ale má zdražit o dalších 104 tisíc korun, a to kvůli podmínkám Brexitu. Něco takového zájem o bateriová auta jistě nenakopne. Foto: Renault
Zdroj: iNews
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB